zondag 12 april 2020

Te weinig postzegels geplakt: een dure wenskaart!

In december kreeg ik voor mijn verjaardag mooie wenskaarten. Ik had deze op mijn verlanglijstje staan en die kaarten van dit lijstje kreeg ik ook! Helemaal goed! Maar ..... wat ik niet wist, is dat deze kaarten met enveloppe te zwaar waren voor een gewone postzegel voor een brief!
De kaarten waren niet heel groot, ongeveer 16 bij 16 centimeter en ik had er geen moment bij stil gestaan dat de kaart met envelop misschien te zwaar zou zijn.
Dat bleek afgelopen week toen ik een kaartje kreeg van PostNL. Ik moest bijbetalen voor de kaart die ik aan mijn jarige broer verzond. De extra postzegel + administratiekosten. Zo niet, dan kreeg ik een herinnering en dan nog één, enzovoort. Het was duidelijk dat niet betalen geen optie was. Het was natuurlijk helemaal mijn fout dat ik te weinig frankeerde. De kaart woog 24 gram, dat is 4 gram te veel. Dus heb ik maar gelijk betaald. Dat kan via internet. Kosten in totaal voor het frankeren, inclusief de administratiekosten: €4,55.

Een goede les voor een volgende keer dat ik een kaart of brief verzend. Ik heb een zeer nauwkeurig keukenweegschaaltje. Daar gaat de brief op en aan de hand van het gewicht frankeer ik.
Tot 20 gram is 1 postzegel (van tegenwoordig 91 cent) Van 20-50 gram twee postzegels.



27 opmerkingen:

  1. Wat apart! De ontvanger krijgt soms wel een kaartjes dat de post onvoldoende gefrankeerd is, maar dat deze toch bezorgd is. Maar deze variant had ik nog niet gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de afzender bekend is sturen ze de rekening daarheen. Maar bijna niemand zet een afzender op brievenbuspost (bedrijven daargelaten maar die gebruiken vaak frankeerdiensten)

      Verwijderen
    2. Als de verzender niet bekend is, probeert PostNL het bij de ontvanger. PostNL heeft bezorgplicht, maar een ontvanger heeft geen betaalplicht. De verzender heeft wel betaalplicht en die is te achterhalen als hij/zij de retourgegevens achterop heeft gezet

      Verwijderen
    3. PostNL mag wel een bezorgplicht hebben, maar dat doen ze niet als er te weinig gefrankeerd is. Als de afzender onbekend is sturen ze de ontvanger een bericht dat je, inclusief boete, ongeveer 4 postzegels moet betalen om de kaart alsnog te ontvangen. Eerder schenen ze aan te bellen met de kaart in de hand. Of je het wilde accepteren maar dan wel eerst betalen. Als je mazzel had kon je aan het handschrift herkennen van wie het was en dan besluiten het wel of niet te accepteren. Zelf heb ik wel eens een kaart ontvangen met de rekening eraan geplakt. Natuurlijk niet betaald, nog wel een herinnering ontvangen. Zoals het nu gaat vind ik ronduit onbeschoft naar de ontvanger toe, die kan niets aan doen.
      Vroeger de PTT behoorlijk beroofd door gebruikte postzegels te hergebruiken. Werkte perfect. Behalve één keer; ik logeerde bij mijn moeder en gooide daar een stapel van 10 brieven in de brievenbus. De volgende dag kreeg mijn moeder (!) het stapeltje in bus met een briefje erop dat dit niet de bedoeling was. Zij kon er ook wel om lachen.

      Verwijderen
    4. Geen postcode of adres op de achterkant zetten

      Verwijderen
  2. Mijn schoonmoeder kreeg zo'n kaart dat ze de ontvanger was geweest van een brief met te weinig postzegels, en of ze alsjeblieft wilde betalen. De verzender was niet te achterhalen en die kon dus niet gevraagd worden om bij te betalen. Ik had gelezen dat ze niet hoefde bij te betalen (ze was immers ook een onschuldige partij, namelijk de ontvanger!), maar nadat ze de tweede herinnering kreeg, werd ze zo zenuwachtig dat ze toch maar betaald heeft.

    Erg jammer vond ik dat, en erg flauw van PostNL...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na de herinnering stopt PostNL bij ontvangers. Ontvangers hebben wettelijk geen betaalplicht.

      Verwijderen
    2. Is niet flauw van post nl, is flauw van de verstuurder. En aangezien je de kaart heb weet je wie het is en kun je het daar verhalen. Post NL moet zijn bezorgers toch ook ergens van betalen!???

      Verwijderen
    3. @Anoniem... De kaart kwam pas weken na het oorspronkelijke poststuk binnen. PostNL had alleen een foto van de buitenkant van het poststuk (natuurlijk) en daaruit kon schoonmoeder niet meer afleiden wat er in had gezeten en van wie het afkomstig was. Dus verhalen op de afzender kon niet meer.

      Verwijderen
  3. Oeps, vervelend.Wel netjes dat de rekening naar jou gingen niet naar de ontvanger.Dat kan ook, had ik een tijd terug.Post van mijn huisarts(folder over de veranderingen in de maatschap), en daarop een sticker dat ik bij moest betalen. Ik was er niet blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een tegenvaller! Ik had laatst ook te weinig gefrankeerd, dat werd een fiks totaalbedrag. Ook maar wat vaker het keuekenweegschaaltje gebruiken! Ik heb maar weer eens een rol aangeschaft zodat ik in deze dagen wat vaker een kaartje kan sturen, of een brief als dat zo uit komt. Ik kreeg voor Pasen ook een e-card van familie uit het buitenland. Zij zijn door leeftijd ook thuis in isolatie en hun kaarten waren op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een fout van de ontwerper om de kaart te zwaar te maken! De boete is sneu geld die voorkomen had kunnen worden als de ontwerper en de drukker hun werk goed gedaan hadden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ‘n onzin, zij ontwerpen en drukken en wegen niet elk kaartje!
      Aaf is er automatisch van uit gegaan dat 1 postzegel genoeg was, is mij ook weleens overkomen. Meestal krijgt de ontvanger het verzoek om bij te betalen maar als de afzender het eigen adres achter op de kaart/envelop schrijft, kan het betalingsverzoek naar de “schuldige” gaan!

      Verwijderen
  6. Onze 14 jarige dochter kreeg laatst bericht dat ze iets had ontvangen dat niet goed gefrankeerd was. Of ze een kleine 4 euro Wilde betalen. Ze krijgt alleen eens per maand een meiden magazine en verder af een toe een brief van de bank. Wat een onzin dat zij dit moet betalen. Ik heb dit op de herinnering geschreven en teruggestuurd. Verder zoeken ze het maar uit met de afzender.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar als je overfrankeert krijg je niks terug heel erg krom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Post.nl moet gewoon weer een staatsbedrijf worden. Evenals NS. Dan kan de post weer met de trein die toch al door het hele land rijdt bezorgd worden. Dat drukt de kosten en kunnen bruevennen pakjes weer tegen lagere prijzen bezorgd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en krijgen wij postbezorgers nog minder betaald

      Verwijderen
    2. Wat flauw om Anoniem je mening te geven!!

      Verwijderen
  9. Mijn kaartenwinkel (primera) waarschuwt altijd als de kaart extra zwaar is. Prima service.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja als Postnl een fout maakt, ben je ook je geld kwijt. Kreeg mijn post pakket terug, afz onbekend. Ik kon aantonen dat adres klopte. Maar ze weigerden mijn post wel te bezorgen. Kon mooi opnieuw postzegels plakken of niet laten bezorgen door Postnl. Kosten waren €4,- dus werd €8,- dus waarom wij wel moeten betalen en Postnl niet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zet altijd mijn postcode en huisnummer achterop, krijg ik in elk geval de strafport zelf en niet de ontvanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zet altijd mijn postcode en huisnummer achterop, krijg ik in elk geval de strafport zelf en niet de ontvanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Andersom, als jij een kaart ontvangt met te weinig porto en er staat geen afzender op hoeft de ontvanger niets te betalen, zij ontvangen wel zo'n betaal verzoek kaartje maar dat is echt een verzoek en geen MOETEN (was laatst bij kassa) omdat mensen zich bedreig voelen als ze zo'n kaartje krijgen.. maar dat hoeft dus helemaal niet.
    Dat ligt natuurlijk anders als jij je adres er op hebt gezet en ze weten wie de afzender is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gewoon dit soort brieven negeren, houdt vanzelf op.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gewoonweg niet betalen
    Dat ze dan een postzegel laten betalen maar niet gelijk zo hoog bedrag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. PostNL heeft boter op z'n hoofd.
    -Ze hebben een bezorgplicht maar doen dat niet als er te weinig gefrankeerd is.
    -Niet alle postbodes zijn even zorgvuldig, zacht uitgedrukt. Ik heb zo'n 7 jaar lang een groot deel van mijn post niet ontvangen. Meetal bleek dat achteraf privépost te zijn. Daarnaast kreeg ik meerdere keren per week post van mensen uit de buurt in mijn brievenbus. Kon ik zelf postbode spelen.
    -Een pakketjes wordt als 'service' bij anderen afgeleverd of naar binnen gegooid als een buur toegang heeft gegeven.
    -In deze coronatijd gedwongen toch iets aangetekend thuis laten bezorgen. In de mail staat dat je de drie laatste cijfers van je legitimatie aan de bezorger moet doorgeven, deze tekent dan voor jou. Niet dus, deze tekent zonder je te te zien en laat de poststukken in de hal achter. Volgens zijn baas moest hij dit uit tijdgebrek maar zo doen. Ik was de eerste die met mijn paspoort klaar stond. Dit pakketje moet ik weer aangetekend doorsturen naar een ander. Dat heeft dus geen zin. Aangetekend kan dus niet meer. Je kan er nog wel voor betalen maar de service wordt niet meer geleverd.

    Een paar jaar terug kon je niet klagen als een kaart of brief niet was aangekomen want dan vroegen ze steeds wat je track and tracecode is. Nu is het niet meer mogelijk via chat of email maar wel per BRIEF. PostNL, Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden. Jippy, dat ga ik doen en een postzegel heb ik niet meer in huis. Zou PostNL willen betalen om mijn klacht te mogen lezen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige en/of onnodig kwetsende reacties naar mij of anderen worden niet geplaatst. Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.