zondag 31 mei 2020

In de herfst beginnen aan een nieuwe cursus?

In de herfst van 2019 volgde ik een cursus van de organisatie Hoger Onderwijs voor Ouderen. Er waren zeker 70 deelnemers. Het was een cursus kunstgeschiedenis/architectuurgeschiedenis aan de hand van 6 steden.
Toen ging het over Rome in de tijd van de Barok, Amsterdam in de Gouden Eeuw, Wenen in de late Barok, Parijs in de periode na de Franse revolutie, Barcelona tijdens het Catalaanse Modernisme (vooral Gaudí) en New York aan het begin van de 20e eeuw.
Mooi en leerzaam!

In dit voorjaar zou ik vanaf april een cursus volgen over de veroudering van mensen en waar dat nu precies door komt en ook wat je kunt doen om je kansen op een lang en gezond leven te vergroten. Op 12 maart was de eerste en tegelijkertijd de laatste les. Daarna kwam de lockdown door corona.
 Nu krijg ik een 4 weken lang een opgenomen college in mijn mailbox. Niet gezellig met anderen in een zaal, maar thuis, op mijn pc kijken naar een presentatie. Geen interactie met publiek, alleen het college.

In de herfst start er een nieuwe cursus kunstgeschiedenis/architectuurgeschiedenis aan de hand van 6 steden, met als inhoud:
1. Florence, Renaissance onder de 'De Medici'.
2. Brugge en de Noordelijke Renaissance
3. Venetië, pracht en praal onder de ‘Doge’
4. Wenen, in de voetsporen van Gustav Klimt
5. Amsterdam en het expressionisme: de Amsterdamse School

Ook heel leuk en leerzaam, maar ik vrees dat er rond de tijd dat deze cursus start een nieuwe coronagolf zorgt voor een lockdown. Niet gezellig in een zaal met mensen een lezing volgen, maar  misschien weer thuis voor een scherm. Misschien gaat de cursus wel door, maar is het voor mij als kwetsbare oudere te gevaarlijk om deel te nemen?
Ik heb grote twijfels of ik het wel moet doen.
Het duurt nog even voordat de termijn voor opgave sluit, ik denk er nog over na!
Misschien moet ik wachten tot ik gevaccineerd ben tegen corona en een ander jaar weer deelnemen.

11 opmerkingen:

  1. Allemaal onzekerheden inderdaad! We weten niet hoe het gaat lopen en proberen ons goed voor te bereiden,mentaal en praktisch, op een eventuele tweede lockdown. Neem je ook mee in je overweging, dat bij eventuele lockdown in het najaar leuk zou zijn om wat afleiding te hebben? Deze lezingen kunnen prima online worden gegeven. Hoger onderwijs zal vermoedelijk langer op afstand blijven plaatsvinden, de eerstkomende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou overwegen om me wel in te schrijven. In de hoop dat je een of meerdere lessen wél samen kunt volgen. En als een teken van optimisme, misschien. Wie weet kán het gewoon, op de een of andere manier. En dan kun je er echt van genieten. Kan het niet, of wordt het weer thuis, dan krijg je inderdaad altijd de lessen nog, maar op een minder leuke manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou me ook inschrijven, want we weten het allemaal niet. En het geeft je ook weer iets leuks om naar uit te kijken. Stel dat deze herfst rimpelloos verloopt, dan krijg je denk ik wel spijt dat je die leuke lezingen misloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er voor gaan! het geeft je iets leuks om naar uit te kijken.
    Wanneer het niet life kan, heb je wel interessante lessen in je mailbox.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg de Kunstsalon van kunsthistoricus Karin Haanappel. Die is zowel live als online te volgen, iets waar ze langer geleden mee begon omdat ze mantelzorgtaken had en anders haar tijd in moest delen...en omdat mensen die soms te ver moesten reizen ook deel konden nemen.Ideaal! Zij is online algoed ingeburgerd, je kan ook reageren en vragen stellen die ze na de les zeer enthousiast beantwoord.
    Wat ik ermee bedoel te zeggen, of het naast droge stof of interactief is, ligt ook aan de computerkennis en mogelijkheden van diegene die lesgeeft. Informeer daarnaar, vraag wat ze doen om de lessen leuk en interactief te maken. Kan op vele manieren, als ze het maar wel voorbereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanwege je astma, diabetes en hoge BMI ben je echt een kwetsbare oudere. Kwetsbaarder dan de meeste ouderen. Je hebt kans dat ze de cursus wel door laten gaan, maar dan voor gezonde ouderen en dat er geen videolessen gemaakt worden voor mensen die heel kwetsbaar zijn. Ik zou het niet doen, gewoon een jaar wachten, er komt in een volgend jaar wel weer een leuke cursus! In de catalogus van de HOVO Friesland/Groningen/Drenthe zie ik voor de stad Groningen voor de herfst 32 cursussen staan. Dat is een volgend jaar vast weer zo. Dan ga je dan, als je gevaccineerd bent tegen griep en COVID-19, er is dan vast wel iets leuks voor je bij!
    Andere virussen, zoals verkoudheid, kun je wel aan.
    Er zijn online zo veel leuke dingen te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, niet doen. Dat vaccin is er in de herfst zeker nog niet. Je leven op pauze zetten is goed voor je lichamelijke gezondheid, als je tenminste een gezonde lifestyle hebt: bewegen en verstandig eten.

      Verwijderen
  7. Ik ben toch wel heel benieuwd wat je geleerd hebt over gezond ouder worden? Misschien binnenkort een blogje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is nog een beetje vroeg. Er komen 5 lessen van twee uur. De eerste les was 12 maart, de tweede les zat donderdag in mijn mailbox en daar heb ik de helft van bekeken en dat was vooral een herhaling van de vorige les, om er weer een beetje in te komen en ook de relatie te leggen met corona. Want er zijn zeer duidelijke verbanden tussen veroudering en de mate waarin corona toeslaat.
      De komende 3 donderdagen komen er nog lessen en dan is de cursus afgerond.
      Dan zou ik er wat over kunnen schrijven, nu nog niet.

      Verwijderen
  8. Schrijf je in voor deze cursus en je ziet wel hoe het verder gaat. Je leven op pauze zetten voor het geval dat er iets gebeurt is geen goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor de MOOC tip. Bij de bibliotheek Heb je de luisterbibliotheek online en op YouTube heb je Universiteit van Nederland over tal van onderwerpen vind je daar ook lezingen veel studeer plezier de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.