woensdag 17 juni 2020

Een economische crisis

Voorspelling Centraal Planbureau

Volgens diegenen die er voor doorgeleerd hebben, stevenen we rechtstreeks af op een economische crisis, met dank aan corona.
Volgens het Centraal Planbureau  krimpt de economie dit jaar met 6% en de werkloosheid is in 2021 ten opzichte van nu verdubbeld. 
Mocht er een tweede corona besmettingsgolf volgen, waardoor een nieuwe lockdown noodzakelijk is, dan wordt het nog ernstiger. Dan krimpt de economie ook in 2021 en kan de werkloosheid stijgen tot 10%.

Onzeker

Hopelijk valt het een beetje mee. Corona kan zich stil houden, of er is snel een vaccin of behandeling met medicijnen, waardoor de economie niet verder krimpt. Het hangt voor handelsland Nederland ook af van de situatie in andere landen. Als daar de economie net zo hard of harder getroffen wordt, is dat slecht voor Nederlandse bedrijven.

Derde crisis

Het is/wordt mijn 3e crisis.

1e crisis
De eerste die ik als volwassene meemaakte, was de crisis in de jaren 80. Toen was er enorm veel werkloosheid. De werkloosheid in de provincie Groningen liep in 1986 op tot ruim 21% van de beroepsbevolking.  Ik was toen zelf ook werkloos en afhankelijk van een uitkering. Bijna al mijn vrienden en kennissen waren werkloos. Ze werkten als vrijwilliger of in een werkproject voor werklozen. Je had toen Melkertbanen en banenpools waarbij je tegen een minimuminkomen werkervaring op kon doen.

2e crisis
De tweede crisis was de kredietcrisis tussen de zomer van 2007 en 2011. De huizenprijzen stortten in en veel mensen konden door de crisis hun hypotheek niet meer betalen. Ik had in april 2007 mijn huidige woning gekocht, héél kort voor de crisis. Ook mijn huis was ineens veel minder waard dan waar ik het voor gekocht had. Niet dat mijn huis onder water stond, ik had bij aankoop vrij veel eigen geld in mijn huis gestopt.
Gelukkig had ik een vaste baan in het hoger onderwijs. Die vaste baan gaf bestaanszekerheid en maakte dat ik van de crisis niet zo veel hinder had. Loonsverhogingen waren er maar zeer mondjesmaat, maar er was in ieder geval een zeker inkomen en daarmee was ik zeer gelukkig1

3e crisis
En nu dus de derde crisis. Als het echt heel dramatisch wordt, dan zullen waarschijnlijk zowel de AOW als mijn pensioen verlaagd worden. Niet heel erg, er blijft voor mij voldoende over om van te leven. Ik ben heel blij met het feit dat ik hypotheekvrij ben!
Maar voor anderen zie ik het somber in.
Flexwerkers en ZZ'ers, er zijn er 3 miljoen in Nederland, zijn kwetsbaar. Als hun werk niet meer nodig is, dan is het over en uit.
Een ww uitkering hebben mensen niet voor eeuwig, na verloop van tijd komen ze in de bijstand. Ik heb begrepen dat de duur van een ww uitkering maximaal 2 jaar is, maar vaak is die periode veel korter.
En zeker als je het niet gewend bent om van een bijstandsuitkering rond te komen en je vaste lasten en andere uitgaven daar niet op afgestemd zijn, dan is het heel lastig en vaak onmogelijk om de eindjes aan elkaar te knopen zonder schulden te maken. Ik benijd de mensen niet!
En wat dan?
Aankloppen bij de Voedselbank en bij de kerken of andere organisaties die met raad en daad mensen in armoede bij staan. 

Ik hoop van harte dat deze crisis kort duurt en dat  de werkgelegenheid snel weer wat groeit.

9 opmerkingen:

  1. Het is zo'n spiraal naar beneden. Al die werklozen kunnen minder besteden,dus ook het MKB verdient minder. Volgen daar ook weer ontslagen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan zijn er altijd mensen die zeggen: ben je werkloos? Zoek dan werk! Voor mensen die echt willen is er altijd werk!
    Hoe dan! Met al die werkloosheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geboren in 1950 is dit ook ‘mijn’ derde crisis.
    Van de eerste crisis heb ik weinig gemerkt, zowel mijn man als ik hadden een vaste baan (wel parttime, met het minimumloon) maar we waren ‘armoede’ gewend.
    Tijdens de tweede crisis (we waren inmiddels kleine zelfstandigen) daalde onze omzet met 18% maar we konden wel een dag minder werken en verdienden nog steeds genoeg.
    Onze jongste dochter (afgestudeerd Ing. Milieumanagement) ging werken als postbezorger en schoonmaakster, ook bracht ze foldertjes rond omdat er geen ‘passend’ werk was.
    En nu de derde crisis: we wonen nu in een hypotheekvrij huisje, de AOW wordt iedere maand gestort, de overwaarde van ons boerderijtje (verkocht eind 2019) is verdeeld over een aantal spaarrekeningen. We hebben geen pensioen opgebouwd dus daar kunnen we niet op gekort worden.
    Voor de jongeren, de mensen die hun baan (misschien) verliezen, de zzp’ers en kleine zelfstandigen zal het een moeilijke tijd worden. Ik houd mijn hart vast..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Economisch gezien is dit wel een uitzonderlijke situatie, met name in de rijke landen op onze aardbol. Ik twijfel niet aan het rekenkundig talent van de mensen die bij het CPB werken, ik twijfel wel of dezelfde modellen die normaal gesproken gebruikt worden om dit soort analyses te maken nu volstaan. We zullen zien.

    Wat hetzelfde blijft is natuurlijk de pijn van mensen die zonder werk komen te zitten en geen uitzicht hebben op een baan met een gelijkwaardig inkomen, of ondernemers/sectoren die waarschijnlijk voor langere tijd hun inkomen zien kelderen of zelfs wegvallen. En ik maak me ook best zorgen om de échte armen in de wereld nu iedereen (terecht) heel erg met de eigen sores bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zzp 'ers hebben helemaal geen recht op ww. Zij maken pas aanspraak op sociale steun als ze bijstand kunnen ontvangen of als ze zichzelf hebben verzekerd tegen werkloosheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. WW is inderdaad een werknemersverzekering en niet een algemene verzekering voor alle werkenden.

      Verwijderen
    2. Zzp-ers kunnen op dit moment TOZO aanvragen (bijstand) en / of een lening. Het enige probleem is dat een bijstandsuitkering een vast bedrag is (1500 euro voor een gezin) en geen rekening houdt met zakelijke lasten of hogere privé lasten.

      Verwijderen
    3. Helaas is de TOZO voor heel veel zzp'ers geen mogelijkheid.

      Verwijderen
  6. Ja dat is hier dus nu aan de orde, bijna 40jr bij werkgever gewerkt en failliet.. nou daar ga je dan.
    Inderdd max 2 jr ww, vakantie geld pleite.. maar goed we gaan ons er door heen slaan, moet wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.