vrijdag 27 november 2020

Premie zorgverzekering alvast betaald

Andere jaren betaalde ik de jaarpremie voor de zorgverzekering pas in januari. Meestal was dit in week 1 of in week 2. Nu had ik de mogelijkheid om alvast in dit jaar te betalen en dat heb ik gedaan.

Waarom?
Omdat ik meer spaargeld heb dan het Heffingsvrij vermogen (€30.846,-) moet ik over het spaargeld boven deze €30.846,- belasting betalen. Hoe lager dit bedrag, hoe minder belasting ik moet betalen.
Ik betaal altijd de premie in één keer, omdat ik dan korting krijg. Helaas is de korting niet heel hoog, ooit was het 2%, dat is niet meer zo. De korting is nu 1%. Altijd nog goed voor €17,64.
Met die €17,64 kan ik dan weer andere dingen doen!
Bijvoorbeeld mijzelf verwennen met een mooi boeket bloemen, een boek of een leuke plant!
Nu heb ik net een boeket bloemen cadeau gekregen en ook kocht ik zelf al een giga amaryllisbol, dus waarschijnlijk wordt het iets anders. Ik heb net een oude graslelie weggegooid. Hij zat zo onder de dopluis, dat het volgens mij kansloos was om die luis er uit te krijgen, dus misschien een nieuwe hangplant?
Als je op het internet rondkijkt, dan vind je enorm veel kunsthangplanten! Nou daar ben ik helemaal niet van!
Misschien wordt het nog wel weer een graslelie 😃

Graslelie

19 opmerkingen:

  1. 1% lijkt niet veel en toch kun je er iets leuks mee doen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo is het. Bij Anderzorg krijg je 2 % korting.

      Verwijderen
  2. Toen de e-mail binnenkwam heb ik meteen betaald. Één procent korting. Geen maandelijkse afschrijvingen. Minder administratie. Lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze blijven leuk. Die sprietplanten. Ik moest nog lang nadenken ook wat deze keer de link met zou gaan zijn. 😉. Tot nog toe als je iets leuks of gezelligs poste sprongen de reacties gelijk naar corona maatregelen . Dat gaat geld kosten. Onze ziektenkostenpremie zal wel omhoog gaan. Enzovoort. 😏.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, die hoef je echt niet te kopen. Eén stekje van een plant halen en je hebt binnenkort je eigen Chlorophytum gekweekt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De peildatum voor het heffingsvrije vermogen is altijd op 1 januari. Voor het belastingjaar 2021 is dat flink verhoogd. Op 01-01-2021 mag je nu €50.000,- hebben.
    Voor het belastingjaar 2020 was de peildatum ook 1 januari. Maar op 01-01-2020 mocht je “maar” ruim €30.000,- hebben.
    Vooruit betalen had dus niet gehoeven maar is altijd wel fijn. Doen wij ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat zo? Ik houd dat soort dingen slecht bij! Ik ben niet zo goed in belastingen.

      Verwijderen
  6. Zo, dát is snel! Ik moet nog een beslissing gaan nemen over mijn zorgverzekering...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Graslelie hoef je vast niet te kopen, beetje rondvragen en je hebt een stek. Het is dat ik te ver bij je vandaan woon (randstad), anders had ik met plezier een stekkie van onze graslelie gebracht. Per post lijkt me geen goed idee...
    Ik deel ook vaak kindjes op moeders schootplantjes uit. Dat zijn ook van die dankbare plantjes. Maar ik dwaal af, groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg ook nog maar 1 procent korting inderdaad als ik alles in 1 keer betaal. Maar wat je zegt: dat is toch nog wel een leuk bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je plantjes weg geeft anoniem zo maak je de wereld weer iets groener. Ik hou ook erg van planten.succes met het zoeken naar iets moois

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Slimme zet als je op de peildatum over het heffingsvrije vermogen heen gaat. Dat is bij mij absoluut niet het geval, maar ik ga wel vooruit betalen in januari. Al scheelt het maar een paar euro, toch mooi meegenomen. Slim om het om te zetten naar iets concreet (al is het maar in gedachte), dat is altijd een goede motivatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor die mensen die huursubsidie hebben veranderd de grens niet van 30000 dus als je er overheen komt kun je het beste nu betalen a l s je dan beneden het maximale spaargeld komt hou je de huursubsidie is toch mooi meegenomen. Dat die grens niet gegaan is naar 50000

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaat wel ver voor nog geen € 18,-. Je kunt ook tijdelijk je totaal op je rekening verlagen tot het grensbedrag of was dit nog niet bij je opgekomen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan? In een oude sok stoppen? Ook spaarrekeningen en beleggingen tellen mee voor de belastingdienst!
      Waarom dan geen geld uitgeven dat in januari toch uitgegeven moet worden! Rente levert de premie voor de zorgverzekering toch niet op en dan heb ik er verder geen omkijken meer naar!

      Verwijderen
  13. Vor 2 personen is dat toch een aanzienlijk bedrag als je het in 1 x betaalt. Onze zorgverzekering geeft 2% korting.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij zijn net overgestapt.
    Ik moet bij onze nieuwe verzekeraar nog even navragen of we alvast kunnen betalen.
    Vaak is dit mogelijk wanneer je zelf het initiatief neemt.
    Je kunt voor je plantje natuurlijk ook even op Facebook kijken. Daar zijn veel groepen over tuinieren waar niet alleen tips maar ook stekjes worden gedeeld.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik weet niet waar je woont maar ik heb nog wel wat graslelies in de aanbieding!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Komend jaar betalen wij het verzekeringspakket in 1x in plaats van per maand. Scheelt ook leuk. Kon dit jaar ook, dan komt mijn zorgbonus net voordat de verzekering incasseert.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.