dinsdag 2 februari 2021

Een aanbod om tot 500 euro te besparen!

Er was iemand aan de telefoon die mij meldde dat hij nog even zijn vorige telefoontje wilde toelichten. Ik was (volgens hem) kort geleden weggegaan bij Essent en als ik gebruik maakte van zijn aanbod, dan kon ik tot 500 euro besparen op mijn energienota!

Huh?

Hier is iemand aan het woord die denkt dat ik als oudere dement aan het worden ben of zo. Want ik heb helemaal geen telefoontje van de man gehad. Dat weet ik 100% zeker! Vreemd om te beginnen met onjuistheden.
Daarnaast is het al lang geleden dat ik bij Essent was. Dat was in 2015. Daarna ben ik 6x overgestapt.
Dat is de volgende onjuistheid.
Tot 500 euro besparen op mijn energie? Mijn volledige rekening bedroeg vorig jaar €327,59, inclusief teruggave energiebelasting en overstapbonus. Ik kan me niet voorstellen dat een energiebedrijf er geld op toelegt om mij energie te leveren en ook nog de overstapboetes voor mij betaalt.

Mijn snelle conclusie: dit is niet pluis! Als iemand leugen op leugen stapelt, dan klopt er iets niet.
Ik zei dat ik recent was overgestapt en dat ik dat zeker niet nog eens wilde doen. En dus wil ik het gesprek beëindigen. Ik hoor nog wat gesputter over een dief van eigen portemonnee, maar dan druk ik hem weg. Ik ben er klaar mee!

He sleutelwoord bij dit telefoontje is het woord TOT. Tot 500 euro besparen zegt helemaal niets over de werkelijke besparingen. Misschien is je werkelijke besparing wel in de min en kost het je 200 euro of meer. Ik heb een jaarcontract, ik zou 100 euro overstapboete moeten betalen voor gas en licht als ik nu overstap, daarnaast loop ik mijn Welkomstkorting (= overstapbonus) mis, dat is nog een keer €140,-
Waarschijnlijk is diegene die mij belde de enige die er financieel voordeel bij heeft.

Een dag later is dit soort telemarketing een onderwerp in het consumentenprogramma Kassa: nog steeds energiecowboys actief.
Kassa geeft een leuk tegenscript met antwoorden op verkooppraatjes.

Mocht jij ook zo'n telefoontje krijgen? Geef geen privégegevens zoals mailadres en bankrekeningnummer en doe een beroep op 'recht van verzet'. Dat betekent dat een bedrijf je van de bellijst moet halen als jij aangeeft niet meer gebeld te willen worden.

12 opmerkingen:

  1. Deze mensen met dit soort praatjes komt ook aan de deur. Vervelend,ik poeier ze meteen af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb een sticker bij de bel geplakt:
      NEE geen collectes, wij doneren op onze eigen wijze
      NEE geen verkopers of geloofsovertuigers
      werkt prima, er belt niemand meer (behalve bezoekers en bezorgers)
      gekocht bij nietaandedeur.nl (geen aandelen)

      Verwijderen
    2. Ik heb een sticker: NEE, verkopers niet welkom.
      Waarschijnlijk daardoor belt hier ook al jaren niemand meer aan die mij iets wil verkopen of die wil evangeliseren.

      Om ongewenste verkooptelefoontjes te voorkomen, sta ik in het bel-mij-niet-register, alleen dat werkt niet voor bedrijven waar ik al eerder klant ben geweest. Als je geen telefoontjes van die bedrijven wilt, dan moet je gebruik maken van 'recht van verzet'. Met dat 'recht van verzet' was ik tot het programma van Kassa niet bekend. Weer wat geleerd!

      Verwijderen
  2. Wat zijn er toch akelige mensen die zo proberen om andere op te lichten... Goed dat je het door had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik onderbreek ze eigenlijk standaard bij de introductie. 'Laten we elkaars tijd niet verspillen met jouw mooie aanbieding waar ik geen interesse in heb.' Soms is er nog een dappere strijder die het blijft proberen, maar meestal is het dan snel klaar.
    Toevallig schreef ik er deze week ook iets over :)
    Suuz (http://adoxography.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit gaat hen alleen maar om je pasnummer zodat ze geld van je rekening kunnen halen. Toen ik antwoordde dat ze het maar op de mail moesten zetten zodat ik het na zou laten kijken (mailadres hebben ze) zouden ze dat doen. Nooit meer wat van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Ik neem niet op als onbekende nummers mij bellen. Als het belangrijk is kunnen ze mijn voice mail inspreken en bel ik terug. Bij dit soort telefoontjes word nooit een voice mail bericht achtergelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben snel klaar met dat soort lieden, meerdere keren herhalen dat je geen belangstelling hebt en hun geen ruimte geven om hun verhaal af te maken, dag meneer..klik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mocht je de illusie hebben dat t recht van verzet werkt. Nou echt niet je kan aangeven wat je wil ze geven ook altijd heel vriendelijk het bandje te horen maar ze bellen rustig door. Meestal begin ik dus met mag ik uw volledige naam en voor welk bedrijf belt u? Dan wordt het al stiller aan de andere kant. Daarna geef ik aan in het bel-me-niet register te staan en dat ze me dus biet mogen bellen.. dan vaak nog wat gesputter en dan is t klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die krijg ik regelmatig. Ze verdraaien alles en liegen. Bij mij zeiden ze een jaar en ik dacht dat is te overzien. Maar toen ik alles kreeg was het drie jaar. Dus meteen dat geanulleerd. En trap er niet meer in. Geertje Ovink

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, hele irritante telefoontjes zijn dat! Vooral in het najaar, als ons werk toch al beredruk is, werd ik lastig gevallen met dit soort dingen. "U kunt besparen als u NU uw contract wijzigt"- lijkt me sterk, als ze niet eens weten welk contract we nu hebben... Ik heb in november een beller héél erg gekwetst door hem te melden dat ik dacht dat hij de boel fleste met zijn praatjes. Hij vond het ZOOO erg dat ik dat dacht.... Maar ja, als hij meldt namens ons eigen energiebedrijf te bellen, en zegt dat hij dat contract goedkoper aan kan bieden, terwijl we net de week ervoor met een bemiddelaar hebben afgesproken dat dit collectieve contract het goedkoopste is voor ons....?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ow, dat soort gesprekken mis ik zo! Ik vind ze heerlijk. Ik neem volop de tijd voor die mensen. Ik laat ze de hele casus narekenen. Ze beginnen altijd met aannames: een gezin van 4 personen gebruikt 4000kwh gemiddeld. En 1500m3 gas. Lekker uit laten praten. Ok. En waarom denkt u dat ik gemiddeld ben?
    Ow, bent u dat niet?
    Antwoord: Nee. Ik denk vrij zeker te weten dat u mij niet als klant wil. Ik gebruik vrijwel geen gas (<1000m3 in een vrijstaande woning) en produceer een dikke 10.000kwh aan elektriciteit per jaar. Dat maakt mij een netto-leverancier. Ik ben dus geen klant, maar zelf de verkopende partij. Netto zult u mij betalen, op jaarbasis.
    Zo'n gesprek kost mij 15 minuten, maar is zeer effectief: ze bellen niet meer terug. En ik heb er de héle dag plezier van. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.