zondag 25 juli 2021

Vakantieontspanning

Toen ik nog in mijn geboortestad Leeuwarden woonde (daar woonde ik tot januari 1962), mocht ik in de zomervakantie een week meedoen aan de vakantieontspanning. Iedere werkdag ging ik in de grote vakantie met een groep op pad. Er was uiteraard leiding bij en we maakten uitstapjes. Ik weet dat ik een trommeltje boterhammen mee had en een beker met appelsap, maar verder kan ik me niet herinneren wat we nu precies deden. Waarschijnlijk spelletjes, en zeker geen uitstapje naar het zwembad, want de stad kende geen schoolzwemmen. Niemand in mijn klas kon zwemmen. Het heette Vakantieontspanning. Mijn herinnering is positief, maar eerlijk gezegd herinner ik me heel weinig over welke activiteiten er waren. Het moet op mijn 7e en 8e jaar geweest zijn.

Later, in mijn nieuwe woonplaats Drachten,  mocht ik ook mee doen met vakantieontspanning. Ik denk dat deze vakantieactiviteit toen anders heette. Toen ging ik met een grote groep kinderen in een bus naar de heide en het bos bij Bakkeveen. We bouwden van palen, touwen en rieten matten hutten op de heide , speelden in het bos en daar had ik het prima naar mijn zin. We lunchten op Allardsoog, in de oude volkshogeschool. Deze keer geen drinken mee, alleen een beker, daarin kregen we karnemelk dat gehaald werd bij een zuivelfabriek vlak bij.
Hier herinner ik me veel meer van: de geuren van de heide, de geuren van de rieten matten en de touwen, de lobbige karnemelk. Hoe we in groepjes de spullen haalden om een hut van te bouwen en de zanderige bosgrond. Ik heb er van genoten, dat weet ik wel!

Heb jij als kind deelgenomen aan vakantieactiviteiten?

1. Nee want mijn ouders hadden een boot en in de vakantie gingen we daar 2-3 weken mee door Nederland varen en de andere weken lagen we aan een eiland van een watersportvereniging.
    Mijn vader bracht ik in de ochtend naar de vaste wal en hij ging met de scooter naar zijn winkel. Eind vd middag haalde ik hem weer op.
    Zo deden wel meer families het. Heerlijke herinneringen aan. Zwemmen zeilen spelletjes vooral volleybal

2. Als kind deed ik daar niet aan mee (volgens mijn ouders was dat voor arbeiderskinderen 🙄 ), maar als tiener deed ik mee als leidster. Zes dagen lang op de fiets naar diverse plekken, waar spelletjes werden gedaan, wedstrijdjes tussen de verschillende teams, maar ook naar een zwembad, midgetgolf, en mooie natuurplekken in de omgeving bezoeken. Op vrijdag versierden we 's middags alle fietsen, en 's zaterdags gingen we in optocht door onze woonplaats. Goede herinneringen aan.

3. Spelweek noemden we de laatste week in de zomervakantie, georganiseerd door het buurtwerk. Mijn eerste film (Lassie) gezien, zo ontroerend. Veel knutselen, speurtochten en de laatste dag waren we verkleed en gingen in optocht door het dorp.
    Thea

4. Ja, ik moet als kind wel hebben meegedaan aan deze week - de laatste vakantieweek van de zomer, maar daar herinner ik me weinig van. Wel heb ik als puber en beginnende studente in mijn geboorteplaats nog jaren lang de zesjarigen begeleid: een week lang knutselen en spelen met kinderen, ze een mooie week bezorgen, 12 dagdelen lang, en dan uitgeput naar huis. Sommige kinderen herinner ik me nog, en ook het fijne gevoel wat het gaf, als het goed verliep..

5. Nee. Ik ging alleen naast het bos. Naar het zwembad. Of naar een bibliotheek(gerust 13 km enkele reis op de fiets). En dan kocht ik weleens een patatje of een ijsje van mijn zomerzakgeld. Meestal 2 boeken kopen en een patatje en een ijsje en dan was het op. 15 ijsjes kon ook, maar dan had ik geen boeken..

Verder 3 weken kamperen alwaar ik de plaatselijke bibliotheek verkende, naar het bos of de heide en zwembad ging. Mijn vakantiewensen.. rust, natuur een wolwinkel en een boekenwinkel. Ik ben die vrouw met het kleedjes, de picknicktafel de mand met boeken en breiwerkjes aan de rand van de heide in het natuurgebied.

Als tiener was er een wie in de zomer geen 3 weken vakantiewerk doet krijgt een heel jaar geen zakgeld en kleedgeld regel. Dus ik stond elke zomer 3 of 4 weken in een winkel, bouwmarkt, restaurant, wasserij,bejaardentehuis ervaring op te doen. (De meeste winkels, de horeca en de zorg en de wasserij wil ik pas werken als ik anders werkeloos ben, ik vond het echt niet leuk).

Nou was er bij ons in de zomer bij wijze van vertier vooral kermis en braderie, sportief event en concert. Drukdrukdruk en vreselijk veel mensen. Ik vond het altijd al een bezoeking om met 25 personen in een lokaal te zitten. Dus zomers was ik het liefst alleen. Helemaal geen behoefte aan met 300 kinderen op een kluitje hutjes te timmeren. Of spelletjes te doen.

1. Ook ik had elke zomer een paar weken een vakantiebaan. De rest van het jaar ook vaak een baantje op zaterdag. Van dat geld ging ik op vakantie of kocht leuke dingen. Mijn eerste contactlenzen bv. Mijn ouders hadden geen groot inkomen dus vanzelfsprekend dat ik naast de school ook baantjes had. Echt leuk was dat werk zelden maar ach, er onder geleden onder heb ik niet.

Verwijderen
    2. Schoonmaken in kamers van mensen die van voren niet weten dat ze van achteren leven.. de poep zat van de vloer tot ooghoogte op de muren. De badkamer werd schoongemaakt in een plastic overal en een soort hogedrukspuit. En in de wasserij werden de incontinentiematten eerst geschraapt en afgespoten voor ze in de machines gingen. In een fabriekshal waar het om 7 uur s ochtends al 33 graden was. Kortom een zomer in de fruitpluk en elke dag om 5 uur beginnen was een verademing. De bouwmarkt waar vooral oudere klanten per ongeluk tegen me op botsen en mijn kont of borst per ongeluk vasthielden was ook een topjaar(heel wat vuistslagen uitgedeelt).

Ik ben er vooral wijzer van geworden. Vrijwel iedereen die dat soort werk als echte baan had had geen diploma's..
      Naast mijn school (vwo dagelijks van 7 tot 5 van huis, daarnaast huiswerk en een groot deel van het huishouden doen: stoffen, de tuin bijhouden, stofzuigen, wassen, drogen, strijken, boodschappen doen en koken. Zelfs mijn familie zag wel in dat daar een baan naast niet paste. Wel paste ik af en toe betaald op, liefst s avonds na het eten.. dan kon ik dus eerst voor school wat schoonmaakwerk doen, naar school, dan meer huishouden en koken en dan na de afwas elders kinderen in bed stoppen en mijn huiswerk maken. Tussen 5 en half 6 op en tegen 23 uur naar bed was het meestal.

Ik moest 50% van mijn inkomsten plus de belastingteruggave sparen. En de rest mocht ik geen drank en drugs of sigaretten van kopen. Maar of ik daar nou boeken van kocht of ijs maakte echt geen klap uit.

Verwijderen
  6. Iln Eindhoven was in de vijftiger jaren "Wonderland". In een beursgebouw kocht je bij de ingang een stempelkaart en dan mocht je de hele dag aan allerlei activiteiten deelnemen, bijv, leren naaien op een echte naaimachine, pannekoeken bakken. Er was ook een stand van DAF daar mocht je in de grote cabine zitten. Ook waren er nog heel veel andere leuke dingen te doen en ook kreeg je de hele dag overal ietste eten en drinken. Hele leuke herinneringen aan

7. Wij hadden een vaste campingplek, en op de camping waren er twee keer per dag georganiseerde activiteiten.Daar ging ik heen.Veel fijne herinneringen aan.
    Later ben ik zelf spelleidster geworden tot ik na mijn tweede kind het niet meer kon combineren met mijn eigen gezin. Maar ook hier heb ik nog veel fijne herinneringen aan.

8. Als lagere schoolkind ben ik twee keer een week naar een kamp geweest op Ameland. De leiding was oderwijzend personeel van een school en van die school gingen er ook veel kinderen mee. Ik voelde me een buitenbeentje. Op de bonte avond werden liedjes gezongen uit de schoolmusical en die kende ik niet. Het eiland zelf was erg mooi en het strand geweldig. Ik herinner me dat het water zo vies smaakte - echt duinwater. Met mijn ouders ben ik een paar keer op vakantie geweest in Nederland, een huisje van particulieren gehuurd. De vakatiekampen waren in jaren dat mijn ouders door gezondheidsproblemen niet weg konden.
    Vanaf 14 jaar had ik altijd vakantiewerk, minimaal 3 weken. Dus had ik ook wat geld te besteden aan dingen die ik van mijn ouders niet kreeg, zoals een paar witte pumps :-D toen ik 16 was en ook ben ik toen op tienertoer geweest. Valkenburg onder andere - daar moest ik weer aan denken toen ik de luchtfoto's zag.

9. In Delft had je 's zomers de vakantieschool voor de lagere schooljeugd. De indeling ging via de kerken. Wij hoorden bij de katholieken en elke kerk had een kleur: groen voor de Jozefkerk en wit voor de Adelbertkerk. Je had nog rood, oranje, blauw en geel en de Protestanten hadden hun eigen afdeling. Drie weken totaal (maandag-vrijdag), twee weken Hertenkamp en een week in de duinen. Wat genoten we daarvan, en mijn moeder natuurlijk ook, met de 5 kinderen die ze had en. De boel werd geleid door de heer Lafeber en mijn neef, Bert de Wit speelde ook een prominente rol in de leiding. In het Hertenkamp genoten we van spelletjes en het hoogtepunt van de dag was als er iemand werd uitgekozen werd die het groepsbordje mee naar huis mocht nemen om het de andere dag versierd mee terug te nemen. De week in de duinen was het hoogtepunt, met een enorme zandberg. Zo kwamen wij en onze moeder ook de zomervakantie door ;-).

10. mijn zoon ging naar de Duinrakkers in Amsterdam Noord.
    Vies dat je daar werd, maar hij kwam altijd lachend en met enorme verhalen terug.

11. In de zomer was 2 weken er Jongens en Meisjesstad voor kinderen van wie de ouders werkten of niet op vakantie konden. Spelletjes, speurtocht, optocht door de stad en hutten bouwen die aan het einde op de brandstapel gingen. We werden met een bus in de ochtend opgehaald en aan het einde van de dag weer teruggebracht. Nu is er een week Timmerdorp voor kinderen van de basisschool.

12. Wij hadden vroeger Jeugdland. Daar kon je in de vakantie 1 of 2 weken heen en kon je allerhande knutseldingen doen: kralen strijken, timmeren, verven. Dat was altijd wel leuk om heen te gaan. Ook ging ik op kamp met de speeltuin, dat was altijd een hoogtepunt: 2 weken weg zonder ouders als 8-jarige. Ik vraag me af of dit tegenwoordig nog zou kunnen.

13. Ik gig een paar keer op lamp met een jeugdbeweging en zelfs een keertje helemaal naar Oostenrijk met de ziekenkas! Ik heb daar mooie herinneringen aan!

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.