vrijdag 12 november 2021

Fouten in de eindafrekeningen vorige energiebedrijf?

De eindafrekeningen zijn binnen, al op 9 november. Dat is heel snel, ik ben nog maar nèt overgestapt!
Maar ......er zitten helaas fouten in.
In mijn nadeel.
Het is heel ongebruikelijk dat er twee afrekeningen gemaakt zijn. Nog nooit eerder heb ik twee afrekeningen van een energiebedrijf ontvangen.

Afrekening nummer 1 ging over betaling van de welkomstkorting van €140,-. Die zou omstreeks 10 november worden bijgeschreven op mijn rekening. Ze trokken er alvast het termijnbedrag van november 2021 van af. Dat was geen probleem geweest als ze dat termijnbedrag over november meegenomen hadden in de eindafrekening, maar dat hadden ze niet.

Mijn eindafrekening, afrekening nummer 2, ging over mijn verbruik van 2 november 2020 tot 3 november 2021. In de bijlage stonden de verrekende termijnbedragen over november 2020 t/m oktober 2021. Het termijnbedrag over november 2021, dat geïnd zou worden bij de verrekening van de welkomstkorting, was niet vermeld.
Het hield dus in, dat ik 1 maand te veel zou betalen.

Wat nu?
Ik besloot af te wachten. Misschien kwam het vanzelf goed. Ik ontving de eindafrekening op 9 november en de afrekening van de welkomstkorting al op 20 oktober.
De welkomstkorting, minus het termijnbedrag van november, zou rond 10 november bijgeschreven worden op mijn rekening. Mocht dat termijnbedrag in mindering te zijn gebracht op mijn korting, dan kon ik altijd nog aan de bel trekken.
Dus keek ik afgelopen woensdag zo nu en dan even op de app van mijn bank. En ja hoor, aan het einde van de ochtend stond daar ineens een bijschrijving van €140,-!
Afwachten was een goede strategie. Waarschijnlijk heeft het bedrijf pas heel laat van de nieuwe energieleverancier vernomen dat ik ophield met klant zijn en was de correctie nog niet doorgevoerd in de afrekening van de welkomstkorting.

En wat zijn nu de totale kosten voor mij van een jaar lang (366 dagen) stroom- en gaslevering?
Die kosten zijn €495,79
Dat is €41,32 per maand.
In deze berekening zijn meegenomen:
welkomstkorting €140,-
vermindering energiebelasting: €554,69.

Moraal van mijn verhaal: controleer altijd je eindafrekeningen en onderneem actie als blijkt dat er iets niet klopt! In mijn geval bleek actie niet nodig.


4 opmerkingen:

  1. Met die afzonderlijke nota voor de welkomstbonus werd het er niet overzichtelijker op! Verwarrend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat het vanzelf goed kwam Aaf. Maar inderdaad goed om wel te controleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is het goed gekomen. "Geduld is een schone zaak" en je ziet dat het helemaal klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij ging het op dezelfde manier. Ook bij beeindiging contract met greenchoice. Alleen het stukje van 1 dag afrekening tegen variabel tarief heb ik ontlopen dit jaar. Ik stap precies over op de datum van afloop oude contract. Eerder deed ik ook altijd 1 dag later om te voorkomen dat ik overstap boete zou moeten betalen. Maar dezelfde datum geeft minder gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.