vrijdag 12 augustus 2022

Een zwaar jaar voor de boeg, of misschien wel veel meer barre jaren?

De prijzen van de boodschappen in de supermarkt zijn volgens bureau GfK in 11 maanden gemiddeld 18,5 procent gestegen.  Volgens het GfK is een gezin jaarlijks 1500 euro extra kwijt aan boodschappen.
Ongeveer een jaar geleden waren schoonzoon en dochter ruim 300 euro per maand kwijt aan boodschappen, nu bijna 500 euro per maand. Dat komt ook doordat de kinderen ouder zijn geworden en meer eten, maar ook doordat de prijzen flink gestegen zijn.
Als mijn schoonzoon nu het energieverbruik van zijn gezin invoert op de site van hun energieleverancier, dan zouden ze nu 400 euro per maand moeten betalen voor gas en stroom. Gelukkig hebben ze nog tot november 2023 een contract en betalen ze tot dan voorschotten van ca 120 euro per maand, doordat hun in hun contract voor de huidige begrippen heel voordelige tarieven berekend worden. Helaas heeft niet iedereen een langjarig contact afgesloten.
De NOS: Als je vorig jaar een nieuw gemiddeld energiecontract afsloot (1200 m3 gas en 2400 KWh), dan was je daar 120 euro per maand voor kwijt. Inmiddels is dat drie keer zoveel.

Als ik die extra bedragen voor een gemiddeld huishouden optel, kom ik op €4380 per jaar extra, dat is 365 euro per maand. Waar halen huishoudens die extra euro's vandaan?

Mijn conclusie is dat het barre tijden worden, behalve voor de rijken. Want om die 365 euro per maand ergens vandaan te toveren, moet je schrappen in je budget.
Veel schrappen.
Sportscholen, zwembaden, pretparken en veel horeca kunnen hun deuren wel sluiten, want mensen hebben daar geen geld meer voor.
Gebrek aan arbeidskrachten is verleden tijd, want veel luxe verdwijnt. Werkloosheid doet opnieuw zijn intrede en schraalhans wordt keukenmeester.
Voedselbanken kunnen de vergrote vraag niet meer aan. Er is gewoon te weinig voor alle mensen die voedsel nodig hebben.
In achterstandswijken komen voor mensen die het hoofd niet meer boven water kunnen houden gaarkeukens waar ze een pannetje soep en brood kunnen halen en waar de mensen bij koud weer binnen kunnen opwarmen om hun koude huis te ontvluchten. In diezelfde achterstandswijken worden op scholen 's ochtends en 's middags brood en soep geserveerd voor alle kinderen. Regelmatig worden inzamelingsacties gehouden om al dat eten te bekostigen.

Ik hoop van harte dat ik overdrijf, maar eerlijk gezegd zouden het best wel eens zeer armoedige tijden kunnen worden.
Wat denk jij?

43 opmerkingen:

  1. Ben zelf ook bang dat wij die kant op gaan. Ik heb een beroep wat afhankelijk is van toerisme (ik doe de administratie van veel toeristische bedrijven) en ben bang dat ik straks geen werk meer heb. Verder ben ik blij dat ik een moestuin heb, een goed geïsoleerd huis en zonnepanelen. Ook hebben wij geen gat in onze handen en sparen wij nog voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop toch echt dat ik gedachten niet uitkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je gedachten toch echt niet uitkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook,dat het moeilijk wordt voor mensen,die al weinig hebben. Daarom geniet ik nu extra van b.v. een schaaltje kersen. Nu kan het nog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tanden op elkaar en de kachel uit! Zo houden we geld over voor andere uitgaven en blijft de economie draaien! Voor sommige mensen met slecht onderhouden huurwoningen is dat niet te doen, dat is te begrijpen. Sla met de vuist op tafel bij de woningcorporaties!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan?
      Zodra zij aanpassingen hebben gedaan gedaan gaat de huur weer omhoog....
      Dat is voor vele ook een te groot verschil in de maand.

      Verwijderen
    2. Dat zou niet moeten mogen! Ik ben ervan geschrokken in wat voor krotten mensen in Nederland moeten wonen en dan ook nog huurverhoging na aanpassing…

      Verwijderen
  6. Ik heb een tijd geleden al alle abonnementen opgezegd. Niet dat ik er veel had, maar ik wil nu nergens extra geld aan kwijt zijn. Mijn boodschappen zijn minder geworden, niet een keer per week een pak koekjes of drop maar eens per maand. Alle extra's weg.Alleen de basics nog.
    Het heeft wel effect op mijn gemoed, ik heb niet zo'n zin meer in het leven als het zo basic is, het alleen maar overleven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het hele rare tijden worden, en wordt er ook een beetje angstig van.
    De droogte, oorlogen, prijs stijgingen, stikstof crisis enz
    Ik ben nu bezig om wat houdbare producten in te slaan, want ik vermoed dat de prijzen alleen maar zullen stijgen. We zullen allemaal de broekriem aan moeten trekken. maar ik vrees dat veel mensen dit niet kunnen, omdat ze nooit hebben geleerd om de tering naar de nering zetten.
    Ik hoorde van een gezin ( meerdere auto's, boot, dure vakanties, prachtig nieuw huis enz) dat er bijna niets op de spaarrekening staat. Dan denk ik ,hoe dom kun je zijn: één tegenslag en je zit diep in de problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vraag me af wat je bedoelt met de rijken.... Waar schaar je jezelf onder?

    Als mensen bereid zijn om te werken, denk ik dat het voor iedereen mee kan vallen. Maar mensen willen alleen maar meer salaris, meer vrije tijd, niet overwerken, maar wel vakanties en luxe producten. Ik denk dat als mensen eens genoegen nemen met ipv alsmaar meer verwachten veel problemen opgelost worden.

    Met de huidige nieuwe regels als enorme ontslagvergoedingen, lange zwangerschapsverloven ed ze dingen alleen maar erger maken.

    Maar de echte problemen komen als ideeen als je huis in box3 zetten doorgaan, dat kan niemand volhouden. Alleen de miljonairs, als ze zouden downsizen. Maar daar is echt niemand mee geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de rijken wordt nooit de kinderrijke gezinnen bedoeld. Daar worden meestal de armen mee bedoeld. Hoe kinderrijker, hoe armer.

      Verwijderen
    2. Poeh! Alsof werken (altijd) helpt om uit de armoede te blijven.... ! Ik weet dat veel werkenden in de problemen zitten, juist omdat arbeidsvoorwaarden worden uitgehold, omdat er (te) lage salarissen worden betaald (denk maar aan alle onze bezorgers....)

      Verwijderen
    3. Als je werkt en niet alle luxe erbij verwacht, dan ja dan helpt dat om uit armoede te blijven. Al ben ik wel met je eens dat het door teveel toegekende toeslagen het in Nederland niet echt loont om te werken. En dat zou wel moeten.
      Mensen klagen teveel over salarissen.

      Verwijderen
    4. Je hebt ook werkende armen. Werk hebben betekent niet dat je niet in geldproblemen kunt komen

      Verwijderen
  9. Dat zou niet best zijn.. want dan zitten hier de mensen zonder gaarkeuken.. de voedselbank begint net te begrijpen dat je geen geld hebt om het 30km verderop op te halen. We hebben nooit klanten daarvandaan, in dat dorp is geen probleem, erg fortuinlijk. Sja als het 13 euro kost en je 5 uur onderweg bent..wekelijks. maar nu komt er een dinsdagochtend afhaalmoment on het dorp. En als en kunt aantonen dat je een baan hebt mag je iemand machtigen het af te halen, tussen 8 en 830.

    Ik denk dat we nu eens terug gaan naar nodig om te bestaan in plaats van het kan niet op. Dus niet shoppen om het shoppen, geen 19e broek kopen, uit eten terug naar eens per jaar mijn man werkt met deze hitte in de bibliotheek.. straks in de winter misschien ook wel om niet 7 dagen te verwarmen..

    Mensen die nu heel hard gillen dat alles zo duur is maar nergens een keus maken iets luxe in te leveren.. neem ik niet zo serieus. Je krijgt niks van niet wekelijks 3 keer uit eten. Mensen die in de zomer al zweten van hun gasrekening.. staan op een lijstje die ik in de winter wil voorzien van basisspul en wat lekkers. Ik merk vooral op marktplaats dat mensen de hoofdprijs willen.. iets dat nieuwb 40 euro kost na 4 jaar voor 381 euro minimaal willen verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is geen touw aan vast te knopen. Een warrig verhaal.

      Verwijderen
    2. Wat ik uit jouw verhaal kan destilleren is dat je denkt dat iedereen 3x per week uit eten gaat, 4 keer per jaar met vakantie gaat, ieder seizoen de garderobe compleet vernieuwd en nog een aantal vooroordelen.
      Ik kan je geruststellen; diegenen die aan die voorwaarden voldoen zijn zeer dun gezaaid. Het gros houdt zich verre daarvan.
      Er is echter ook een steeds groter wordende groep mensen die aan het eind van hun 'bezuinigingstrucjes' zitten en geen kant meer op kunnen. En juist die mensen komen zonder externe steun in de grootst mogelijke problemen zonder dat ze er nog iets aan kunnen doen.

      Verwijderen
    3. Bv ouderen met aow en een heel klein pensioentje. Die zijn ook nog eens van het niet schulden maken...ik denk dat daar veel zorgen achter de voordeur zijn

      Verwijderen
  10. De (kans) armen benijd ik niet want zij trekken altijd het kortste stootje en als maatschappij moeten we zorgen voor voldoende steun en zorg.
    De welgestelden die vakantie als recht zien ipv voorrecht wil ik in het geheugen brengen, dat tot in de late jaren 60 het heel normaal was om je volledige vakantiegeld te besteden aan brandstof en aardappelen voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Paar gedachten hierover.
    In de eerste plaats zal het (bijna) iedereen uitdagen om bescheiden met energie om te gaan. Het kan bij veel mensen echt wel minder. Zie hoe Zuinigaan en bijv Annemieksmijmeringen zelf een minimaal verbruik hadden en hoe ze dat deden.
    Ook zie ik de steun inspanningen van de overheid nu maar heel beperkt in tegenstelling tot die in de corona crisis. Misschien om dat het nu om mensen gaat en niet om bedrijven?
    En houden mensen er rekening mee dat op de vette jaren weer een magere tijd volgt?
    Op zich vind ik het niet erg dat alles wat moet versoberen en dat sectoren, die het land op zich niet verder brengen, wat minder worden. En dat alles wat meer in evenwicht komt. De economie van het genoeg is voor mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je slaat de spijker op zijn kop met deze opmerking:
      Ook zie ik de steun inspanningen van de overheid nu maar heel beperkt in tegenstelling tot die in de corona crisis. Misschien om dat het nu om mensen gaat en niet om bedrijven?

      Dat is waar t NL regering om gaat. Het volk klein maken zodat ze ja gaan zeggen op alles om t maar een beetje beter te krijgen. Wat achteraf vaak juist slechter blijkt te zijn.

      Verwijderen
    2. Ik heb er mijn leven lang rekening mee gehouden dat er magere jaren kunnen komen. Daarom heb ik een bijna afbetaald huis en een flinke buffer. Ik kan wel een flinke stoot hebben. Van de vorige crisissen heb ik persoonlijk nooit iets gemerkt. Nooit een cent minder uitgegeven. het is net als met autorijden. Als je voldoende afstand houdt, kun je in een constant tempo rijden en hoef je nooit af te remmen.

      Verwijderen
    3. @Kopka. Dit is geen Nederlands probleem. Iedereen zal moeten minderen met van alles. Maak er geen rijk/arm van.Dat mensen met een laag inkomen het hiermee het moeilijkst hebben , dat is jammer genoeg altijd zo .

      Verwijderen
  12. Ik hoop ook dat je overdrijft maar ik ben er bang voor.Consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben bang dat dit werkelijkheid gaat worden, Aaf. Heel bang. Dan kan mijn dochter haar geliefde paarden niet meer onderhouden. Is dat erg? Ja dat is erg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iemand paarden houdt van zijn laatste centen...zonder tevens een buffer te hebben, zodat hij niks kan opvangen bij tegenslag... dan heb ik geen meelij.
      Zo met heel veel dingen. Mensen die dure luxe vakanties kunnen houden, en geen buffer overhouden voor mindere tijden... eigen schuld.
      Ga nooit op de top van je kunnen leven. Investeer bijv een airco waarmee je je huis veel voordeliger kunt verwarmen in de winter dan met je gasketel momenteel.
      Hiermee niks gezegd van mensen die door alle omstandigheden op het minimum zitten. Al ben ik ook weleens bevreemd hoe ze op bepaalde gebieden slecht met hun inkomen woekeren.

      Verwijderen
  14. Ik herken de zorgen hoor. Ik probeer mezelf gerust te stellen door me te herinneren dat ik in de jaren 80 ook redelijk gelukkig was. Toen ging ik hooguit 2x per jaar uit eten, had weinig kleding, maakte van alles zelf, had geen wasmachine, alleen een centrifuge.. Ik denk dat ik wel een stapje terug kan. Al hoefde ik toen niet in de kou te zitten en waren ziektekosten ook geen bron van zorg. Misschien schat ik het verkeerd in hoor, maar ik word er rustiger van. Groet, G.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Blijkt dat de wappies toch nog gelijk krijgen, eerst iedereen bang maken, polarisatie in de hand werken en dan iedereen verarmen en alles in handen van happy few. Je zult niets meer bezitten maar wel gelukkig zijn. Ik heb me nog nooit zoveel zorgen gemaakt en ongelukkig gevoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat gaan de wappies doen? die vertrekken...:)

      Verwijderen
  16. Vreselijk, dat mensen hun energie-kosten straks niet meer kunnen betalen. Geen gezond voedsel meer kunnen kopen e.d.
    Ik maak me geen zorgen om mezelf maar om alle mensen met een te laag inkomen, de kinderen die daar de dupe van worden, verschrikkelijk!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor de extreme energie stijgingen konden al massa's mensen hun energierekening niet betalen en hadden geen geld om gezond voedsel te kopen. Voedselbanken bestaan niet voor niets al jaren. Het wordt nu alleen een paar graden erger.

      Verwijderen
  17. Aaf, ik denk dat je nog wel eens gelijk kunt gaan krijgen, hoe erg ik dat ook vind. Deze week schreef ik als reactie dat wij een boiler hadden geplaatst om minder gas te gaan gebruiken. Vandaag kreeg ik de jaarafrekening en ik moet straks 400 euro per maand meer gaan betalen. Mijn man is degene die het geld binnen brengt, en we zitten net onder modaal, maar door de hypotheek en de energierekening en de andere maandelijkse lasten houden we 500 euro over voor alles( dus eten, kleding, eigen risico zorgverzekering, beetje benzine). Hij werkt nu thuis omdat hij gedeeltelijk in de ziektewet zit, maar als hij weer iedere dag naar kantoor moet........? hou ik mijn hart vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Konden we de hitte van nu maar opslaan en in de winter weer gebruiken.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Door mijn werk sprak ik ook met de wappies.En dacht zo.n vaart zal het niet lopen.Maar alles wat ze 2 jaar geleden voorspelden komt allemaal uit
    Dus ik zei laast tegen een wappie al wat je 2 jaar geleden voorspelde komt uit.Maar die antwoorde dat zij ook niet kan voorspellen maar dat de wereldtop dit besloten heeft.Dus mijn antwoord is toch dat ik denk dat je gelijk krijgt en dat we armer worden en de aller rijksten nog meer macht en rijkdom krijgen.Want de wappies waren blijkbaar slimmer dan ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onzin! Ik geloof absoluut niet in de complottheorie dat de wereldtop dit besloten zou hebben.

      Verwijderen
    2. Ik ook niet. Misselijk makend , die complottheorieen. Voor alles wat er mis is in de wereld, dezelfde theorie.. zij, de rijken, de wereldtop.

      Verwijderen
    3. Ik had jou toch slimmer ingeschat, Aaf. Wat jullie gemakshalve afdoen als complotheorieen valt allemaal te lezen in de agenda 2030 van het WEF.

      Verwijderen
    4. @Luz, ik wil je verwijzen naar Wikipedia:
      Het WEF en directeur Klaus Schwab zijn ook veelvuldig het mikpunt van complottheorieën. Hierbij worden soms uitspraken en programma's uit hun context gehaald. Zo werd in 2016 voorspeld door Deens politicus Ida Auken "by 2030 you’ll own nothing and be happy", maar dit maakt geen deel uit van de doelen van het WEF of van Auken zelf.[4]

      De coronapandemie vergrootte de complottheorie rond het WEF. Schwab's boek COVID-19: The Great Reset (2020), en diens uitspraken zoals 'The pandemic represents a rare but narrow window of opportunity to reflect, reimagine, and reset our world'[5] waren hiertoe aanleiding. Voor het WEF en Schwab was de pandemie aanleiding om van die crisis te leren en te kijken wat beter kan na de crisis.[6] Door complotdenkers werd "The Great Reset" echter geïnterpreteerd als een manier waarop het WEF de pandemie voor eigen gewin gebruikt en een grondige herziening van voorheen gangbare sociaal-economische verhoudingen voorstaat. In de ogen van de complotdenkers zou het WEF de verzamelplaats zijn van 'de wereldelite' met Klaus Schwab als kwade genius.
      Je vindt de tekst hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/World_Economic_Forum

      Verwijderen
  20. Pff ja… Ik overweeg een jaar te stoppen met werken om voor onze baby te zorgen en dat kan (nu) allemaal financieel, maar wie weet hoe de wereld er eind 2023 voor staat? Wie weet kom ik dan opeens helemaal niet meer aan de bak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd doen. Kan ik je uit ervaring vertellen. Dat neemt niemand meer van je af.

      Verwijderen
  21. Ik hoop toch zo dat er een positieve draai komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sommige mensen vinden dat je niet mag klagen maar soms lucht dat juist op, ook omdat je dan hoort dat iemand anders in dezelfde situatie zit en je hier inspiratie uit kunt halen. Dus klagen kan zinvol zijn. Maar daarbij is het wel belangrijk om ook constructief te denken. En van de vele lezers op deze blog zijn er ook velen die wel wat marge hebben (zo ikzelf) dus deel gewoon af en toe wat. Je hoeft niet alles weg te geven, sterker nog net als in het vliegtuig is het belangrijk als je eerst jezelf zuurstof (lees geld) geeft voor je de ander helpt. Maar als er dan wat over blijft breng dan gewoon eens een doos groente bij de voedselbank of geef eens iets aan een buur die wat minder te besteden heeft. Met elkaar kunnen we echt veel voor elkaar krijgen. En trouwens van geven word je altijd rijker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik denk (en hoop) dat wat je schrijft overdreven is. Maar we krijgen het wel slechter met z'n allen. Ik las dat de regering overweegt om huishoudens met een inkomen onder de € 40.000 te compenseren met een eenmalige schenking van € 2000,-. Dit is nog niet zeker, maar ik hoop het van harte. Irene

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.