dinsdag 29 november 2022

Koude handen en koude voeten

Beter gezegd:  koude vingers en koude tenen.
Misschien ben ik er wel mee geboren.
Zo lang ik mij kan herinneren heb ik in de winter snel koude vingers en koude tenen. Als kind had ik vaak erg witte vingers en tenen. Dan leek het alsof alle bloed er uit verdwenen was.
En bij opwarming van die witte vingers en tenen ging het vreselijk pijn doen.

zulke vingers, maar dan van kinderhanden
Ik herinner me dat ik dan huilend in het huis van mijn opa en oma bij mijn jongste tante, destijds een puber, op schoot zat. Ze troostte mij en warmde mijn handen weer door ze te wrijven en er op te ademen.
Mijn vingers en tenen waren vaak heel koud en daarom was schaatsen niets voor mij, want mijn lichaam slaagde er slecht in om vingers en tenen warm te houden.
Die witte vingers en tenen schijnt een symptoom van een ziekte te zijn, vond ik laatst: het fenomeen van Raynaud, en dan de primaire vorm. Mijn moeder had het soms ook en niemand vond het de moeite waard om daarvoor een arts te bezoeken.
Het werd beter toen ik ouder werd, zeker na mijn 12e jaar, maar ook toen toch wel wat tekenen van een slechte doorbloeding en bloedvaten die vernauwen of verkrampen. Ik heb wel regelmatig last van wintertenen, maar gelukkig niet meer van het fenomeen van Raynaud.
Hopelijk worden die wintertenen ook beter doordat ik nu veel meer wandel dan dat ik de afgelopen jaren deed en de doorbloeding van mijn voeten door meer lopen waarschijnlijk beter is.

Nu ik de thermostaat meestal lager heb, is het effect wel, dat ik last krijg van koude handen en koude voeten. Dat ondervang ik wat mijn handen betreft door mijn thermo-handschoenen en voor mijn tenen door te wandelen en een warme kruik mee in bed + een elektrische deken die ik een (half) uurtje aan heb voordat ik ga slapen.

mijn thermohandschoen
Ik ben benieuwd of ik komende winter opnieuw last krijg van wintervoeten of misschien wel voor het eerst in mijn leven winterhanden!

14 opmerkingen:

  1. Wat je kunt proberen is het gebruik van Niacine, een bloedvatverwijdend middel. Ik gebruik het om mijn bloedvaten en de kleine haarvaten soepel en open te houden. Het is een veilig (natuurproduct) en de enige bijwerking is de, zogenaamde Flush, roodheid en warmte van de huid, maar dat verdwijnt na 20 minuten. De niaciamide vorm doet dit niet Maar werkt daarom hiervoor niet. Ik gebruik het merk Solgar, is goed en kost 8 Euro per potje van 10p.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegen de ziekte van Raynaud is nog geen medicijn toch? Handschoenen verlicht de pijn idd..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een vriend van me slikte 's ginko biloba. Dat hielp hem gedeeltelijk de winter door met zijn buitenwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij helpt het om regelmatig vuisten te maken en polsen te masseren. En met je voeten kan je ook vuisten maken en enkels masseren en zorgen dat er gen bloot been onder broek zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oefeningen met een egelballetje werkt bij mij heel goed bij koude voeten
      Elisabeth

      Verwijderen
  5. Pijn van de kou in mijn tenen ken ik vooral van het naar school fietsen vroeger. Thuis draag ik altijd Uggs, die houden mijn tenen echt verrukkelijk warm. Zou dat misschien ook iets voor jou zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Raynaud's heeft niets te maken met de temperatuur, je kunt het ook in de zomer last van hebben. En stress is ook een trigger. Als ik de was op hang en het waait bijvoorbeeld of iets uit de vriezer halen. Het is een overdreven reactie van het lichaam om de organen te beschermen en daarom het bloed uit de extremiteiten weg te halen. Maar in november wanneer ik het buiten kil vind ervaar ik het wel vaker dan in de zomer. Handschoenen hebben maar een beetje effect. Alleen omdat de wind dan niet over je huid gaat, scheelt het iets.olga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een tip voor iedereen die daar last van heeft is zilverhandschoenen aandoen. Zoek even op zilverhandschoen. Lijkt vreemd maar helpt echt ! Ik heb ze van skafit. ( en geen aandelen hoor ). Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf ook last van het fenomeen van Reynaud. Jaren lang echt last van gehad, maar sinds vorig jaar voor mijzelf elektrisch verwarmde handschoenen gekocht na jaren van uitstel. Sindsdien geen last meer van :-) Kost wat, maar ook geen pijnlijke vingers meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn zusje had dit vroeger ook heel erg! Ik zit nu met mijn voeten op een dekentje te werken. Ik houd van schoenen dragen in huis, maar krijg dan wel hele koude voeten. Was blij toen een tijdje terug bij de Hoogvliet "fleecesokken" te koop waren. Dat, met een dekentje op de vloer, houd mijn voeten voldoende warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Rayaud heb ik ook, zit bij ons in de familie de een heeft het erger dan de ander en vooral de vrouwen in de familie hebben er last van. Ik gebruik sinds jaar of 15 al nifedipine, een bloeddruk verlager die ook de cappilairen verwijdt. Ben er 1 keer van onderuit gegaan maar verder prima medicijn voor mij ben er heel blij mee. Bij mijn witte vinders in zomer en winter duurde het heel lang voor ze weer normaal waren. Ik neem tegenwoordig wel koud waterbad in de vijver, heb het idee dat ik minder last van mijn raynaud heb

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niacine verwijdt óók de haarvaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn voeten zijn door een zenuwaandoening nooit koud of warm (helaas wel altijd veel pijn maar daar ging het niet over). Maar mijn handen zijn net als de rest van mij altijd warm en droog. Als kind liep ik vaak met mijn handen in de wanten van mijn grootmoeder samen met die van haar om haar altijd koude handen op te warmen en op de kleuterschool had ik in de winter een voorkeurspositie om aan de hand van de juf te lopen als we de duinen in gingen om dezelfde reden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Koude voeten... Kan er helaas over meepraten. Vreselijk. Bij ons staat de verwarming nog steeds niet aan, en met een dikke trui gaat dat prima, het is nu zo'n 17 a 18 graden. Maar die voeten! Wanneer ik bezig ben heb ik er gelukkig niet zo'n last van. Als ik stilzit daarentegen, ondanks pantoffels en dikke sokken... Meestal maak ik dan een lekker warme kruik, idem als ik naar bed ga.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.