maandag 28 november 2022

Weten hoe je er financieel voor staat? Doe de gratis online test!

De online Geldfit test is ontwikkeld om mensen in twee minuten te laten kijken hoe ze er financieel voor staan.  Geheel anoniem, vrijblijvend en gratis. Je zit nergens aan vast.

Natuurlijk heb ik hem gedaan om te kijken wat de test inhoudt. Je vindt hem hier.
Dit is mijn resultaat (en dat resultaat komt niet onverwacht):
"Het lijkt dat je financieel gezond bent.
Misschien helpen onderstaande tips en organisaties om nog beter grip op je geld te krijgen."
Er volgen een aantal links waar je je voordeel mee kunt doen, onder anderen naar:
het Regionaal Energieloket,
de Energiecoach,
een cursus van de Groningse Kredietbank,
een persoonlijk budgetadvies van het Nibud,
gratis hulp bij belastingaangifte,
Humanitas thuisadministratie,
Je post beter begrijpen, van de Stichting Lezen en Schrijven,

Een deel van de site gaat specifiek in op de hoge energieprijzen. Je kunt er besparingstips vinden en ontdekken of je recht hebt op energietoeslag.

Er is ook een deel speciaal voor jongeren.

Wat ik goed vind, is dat er tips volgen op de test.  Als je je postcode invoert, krijg je informatie uit jouw regio.   Daar heb je wat aan!


12 opmerkingen:

  1. De jongerentest deed ik zojuist, om te zien of hij voor het middelbaar onderwijs bruikbaar zou zijn.
    Wat een zouteloos rijtje vragen. Kun je je ziektekostenverzekering betalen? Kun je je huur betalen? Kun je je telefoonrekening betalen? Geen test die tot verrassende inzichten leidt, of die ook gewoon grappig is om in te vullen door een puber.
    De vragen zijn gericht op zelfstandig wonende jongeren, terwijl je naar mijn idee juist moet inzetten bij de jongere jongeren. Zij lijken geld als water te hebben, kopen alles wat ze willen en leren zo niet om verstandig met geld om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Zita! Er wordt bij jongeren veel te weinig aandacht besteed aan geldzaken. Juist deze doelgroep kan hier nog heel veel leren en er haar voordeel mee doen. Gemiste kansen.

      Verwijderen
  2. Volgens de test heb ik recht op € 1300,= energietoeslag. We hebben geen extra pensioen (alleen AOW dus) en een behoorlijk bedrag op de spaarrekeningen. Ik dacht dat het spaargeld ook meetelt, net als bij de zorgtoeslag maar dat blijkt niet zo te zijn! Ik wacht af en laat weten hoe het zal gaan. Bedankt Aaf,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen rente over je spaargeld telt mee, het spaargeld zelf niet. Fijn dat ik je heb kunnen helpen!

      Verwijderen
    2. Let op als AOWer zonder aanvullend pensioen sta je niet in het bestand van je gemeente dat je recht hebt op de 1300 euro energietoeslag. Om je recht hierop uit te oefenen moet je het zelf bij je gemeente aanvragen. Dat kan vaak digitaal en anders is er een formulier beschikbaar wat je moet invullen en opsturen.
      Succes.

      Verwijderen
    3. Wij hadden net geen recht op de toeslag van 1300 euro. Net boven netto inkomen van 120 %. Ik heb nog gebeld naar de gemeente. Of ze dan niet dat teveel 12 x konden aftrekken van die 1300 euro. Nee dat kon niet. Hadden we nu maar gekozen om niet de eerste 10 jaar een ietsje hoger pensioen te kiezen. En de aanvraag net voor juli te doen (toen ons pensioen 3,zoveel procent verhoogd werd.) Baal enorm.

      Verwijderen
    4. Dat snap ik. Mijn moeder zat net boven de 120 %, maar in het nieuwe jaar gaat haar Gemeente rekenen met 130%. Misschien die van u ook? Groet, G

      Verwijderen
  3. Om te weten hoe ik er financieel voorsta, heb ok deze test echt niet nodig. Als je rekeningen niet kunt betalen, sta je er financieel niet rooskleurig voor. Dat begrijpt zelfs een kind. Zita schrijft: “ geen test die tot verrassende inzichten leidt.” Alsof je het tegen onnozelen hebt. Dat geldt niet alleen voor pubers, maar ook voor volwassenen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo eenvoudig is het niet. Als je van alles op afbetaling koopt kan het zijn dat je veel meer schulden hebt dan gezien je financiele situatie verantwoord is. Misschien kan je je rekeningnummer dan nog wel betalen. Of geen spaargeld hebben waarmee onverwachte grote uitgaven betaald kunnen worden. Er kunnen zoveel manieren zijn waarom je financieel niet sterk staat.

      Heel goed om hier aandacht voor te hebben. Voorkomen is beter dan gelezen.

      Verwijderen
    2. Helemaal mee eens. Wat een flauwekul.

      Verwijderen
    3. Ik heb deze test (geen enkele test) nodig, ik heb goed in de gaten hoe ik ervoor sta. Maar je zal je nog verbazen over de mensen die geen idee hebben. Ik heb een poosje vrijwilligerswerk voor Humanitas gedaan en hielp mensen met hun financiën. Er zijn mensen die niet weten wat er binnenkomt en ook niet wat eruit gaat, zij krijgen problemen op den duur wanneer ze meer uitgeven dan ze ontvangen. Geen raketwetenschap, maar als je het niet weet.....

      Verwijderen
  4. Ik ben dus financieel gezond.
    Toch krijg ik 13 linken voor mensen met geldproblemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.