zondag 22 januari 2023

Gas- en stroomverbruik in de afgelopen week + opbrengst zonnepanelen

Het was tamelijk koud in de afgelopen week! Er waren een aantal dagen met nachtvorst, waarbij ook overdag de temperatuur nauwelijks boven nul kwam. Dat is te merken aan het gasverbruik!

GAS

Mijn gasverbruik was 19,5 kuub deze week. Dit was voor warm tapwater, koken en voor verwarming.  Het hoogste verbruik per week deze winter, maar in vergelijking met andere jaren zeker niet slecht!
***Voor meer verbruikscijfers, zie onderstaande tekst.

STROOM
Ik kreeg in de afgelopen week 16 kWh stroom geleverd. Daarnaast gebruikte ik 3,69 kWh eigen geproduceerde stroom van mijn zonnepanelen.
In totaal verbruikte ik dus 19,69 kWh stroom deze week. Verklaring voor dit voor mijn doen vrij hoge verbruik: Ik deed 3 wassen en gebruikte een paar dagen de elektrische kachel.

Zonnepanelen

Ik produceerde met mijn zonnepanelen deze week 7,4 kWh stroom en ik leverde hiervan 3,71 kWh  terug aan het net.
Totale productie zonnepanelen sinds 11 maart '22: 1930,4 kWh.

*** Nog geïnteresseerd in verbruikscijfers gas van week 3 in voorgaande jaren?
In 2008: 26 m3
In 2011: 21 m3
In 2015: 23,6 m3
In 2016: 28,2 m3
In 2017: 28,2 m3
In 2018: 27,9 m3
In 2019: 20,4 m3
in 2020: 12,6 m3
In 2021: 22,3 m3
In 2022: 12,4 m3 (met elektrische kachel)

6 opmerkingen:

  1. Altijd weer leuk om te lezen. Ik ga meteen beetje vergelijken. Ik januari tot nu toe hebben mijn panelen 46,2 opgeleverd. Waarvan 30 teruggeleverd en 41,58 verbruikt. We verwarmen nog steeds met de airco. Dat is minder comfortabel met vriezend weer, omdat de airco soms de ijsvorming buiten moet verwerken en hij dus steeds even binnen geen warmte afgeeft. Dan zakt de temperatuur in huis telkens enkele tiende graad, En dat voel je. Maar gasverbruik is deze maand nog maar 2 m3; alleen voor kort douchen. Verder beneden in de warme woonkamer wassen met warm water uit de waterkoker, Vaat gaat in de vaatwasser en die draait gemiddeld 2x per week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn 8 zonnepanelen hebben deze maand 19,7 kWh geleverd. Daarvan is 10 kWh teruggeleverd.

      Verwijderen
    2. Wij hebben er 12. Oost west ligging. Zou ongeveer 80 procent van 12 x 360 watt moeten kunnen opleveren. Gaat niet lukken

      Verwijderen
  2. De zonnepanelen leverden tot nu toe 185kwh op deze maand. Gas lag tot nu toe op 25m3. Aankomende nacht moeten we de auto opladen. Helaas even geen goedkope stroom door weinig wind en geen zon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Limburg ligt qua zon gunstiger dan Groningen. Langer licht en de stand van de zon is waarschijnlijk ook net iets beter. Jij zit iets dichter bij de evenaar en ik iets dichter bij de noordpool ;-)

      Verwijderen
    2. Dat klopt. Het scheelt bijna 2.5 graad in zonnestand, best veel. En in de winter ook iets langer licht, een minuut of 20. Ik heb ook een paar paneeltjes meer :-)

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.