dinsdag 7 maart 2023

Les 14: Koop zegels in de supermarkt en gebruik een kortingspas.

Welkom bij alweer de 14e les van de cursus Budgetteren van je boodschappen: Koop zegels in de supermarkt en gebruik een kortingspas

Bij verschillende supermarkten kan je zegeltjes kopen en sparen. Bij de Plus koop je bij iedere euro een zegel van 2 cent. Als je een spaarkaart vol hebt met 200 zegels, = 400 centen, krijg je bij inlevering 6 euro. Dus krijg je 2 euro cadeau. Het duurt voor mij als alleenstaande nogal lang voordat ik een kaart vol heb. 200 zegels kun je kopen als je 200 euro uitgeeft, maar in de praktijk geef je meer uit. Want je koopt bijna nooit boodschappen die precies een afgerond bedrag in euro's kosten. Als je €5,95 uitgeeft, kan je 5 zegeltjes kopen. Dus misschien geef je wel 250 euro uit voor die 2 euro "winst".

Ook bij de AH kun je zegeltjes sparen. Tegenwoordig alleen digitaal. Bij AH koop je bij iedere euro een zegel van 10 cent. Als je 490 zegels hebt en je dus tenminste 490 euro aan boodschappen hebt uitgegeven, krijg je bij inlevering 52 euro uitgekeerd, terwijl je 49 euro betaald hebt. Een "winst" van 3 euro dus.

Toen de rente 0% was, was het geen slechte manier om toch nog een beetje "rente" te krijgen, hoewel het bepaald niet hard gaat.

Ik spaar bij Plus en bij AH, maar soms heb ik twijfels: waarom doe ik het eigenlijk? Het levert nauwelijks iets op. Als je bij beide supermarkten samen zo'n 700 euro uitgeeft, en je koopt voor 53 euro zegels, dan krijg je 5 euro cadeau. Dus met een mooi Nederlands spreekwoord: het zet geen zoden aan de dijk.

Dan de kortingspas. Bijvoorbeeld de AH bonuskaart of de Lidl Plus kaart (kan alleen op naam). Daarmee krijg je (bonus)korting bij aanbiedingen. Als je niet wilt dat AH weet wat je allemaal koopt, maar wel de kortingen wilt, dan kun je een anonieme bonuskaart nemen. Daarmee kun je dan geen zegels sparen, maar wel krijg je kortingen.
Er zijn soms aanzienlijke kortingen mogelijk met een bonuskaart. Meer voordeel dan met zegeltjes sparen.

Komende donderdag les 15: Hoe pas je de lessen in de toekomst toe en hoe houd je het vol en zorg je dat je niet terugvalt in oude patronen

28 opmerkingen:

  1. De plusmarkt heette vroeger 4=6, vanwege hun zegeltjes. Ik had een bijbaantje bij de 4=6 op ons dorp. Grappig dat het spaarsysteem nooit veranderd is. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op mijn bonuskaart van AH krijg ik regelmatig een persoonlijke bonus ( PB)
    Natuurlijk weet AH toch wel wat je koopt, en waar en wanneer, vooral als je je mobiele telefoon meeneemt de winkel in.
    Ik heb geen mobieltje, maar AH weet prima wat ik koop en bestel, daar maak ik mij geen illusies over.
    En die persoonlijke bonus biedt vaak producten die ik goed kan gebruiken en eerder gekocht heb, zoals vleesvervangers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak daar ook veel gebruik van, iedere week zitten er producten tussen die ik altijd koop. Tegenwoordig het Rheinlander en Oberlanderbrood, altijd met een behoorlijke korting. Ik laat me nooit verleiden door dingen die ik niet nodig heb.

      Verwijderen
  3. Bij AH kom ik te weinig om en Plus zit te ver weg.

    Lidl is mijn voornaamste winkel en met het sparen heb ik toch elke maand wel 2 gratis produkten, niet altijd wat ik zelf zou kopen of gebruiken maar dan leg ik het in de weggeef of ruilkast. De kortingcoupons zijn ook regelmatig gunstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je een anonieme boniskaart hebt en je wil geaag anoniem blijven, pin dan niet je boodschappenbedrag maar betaal contant.
    Anders is er niets anoniems aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En laat je telefoon thuis, plak een nepsnorretje op, petje, zonnebril & hoodie. Anders is er niets anoniems aan.

      Verwijderen
  5. Qua zegeltjes en of het zoden aan de dijk zet, zou ik denken dat je die boodschappen toch al koopt, dus dat het geen geld is wat je anders niet zou uitgeven. Het is een soort ongemerkt sparen, waarna mensen er vaak voor kiezen om het rond bijv. de vakantie of de feestdagen te laten uitkeren.

    Tot voor kort kon je de zegels alleen cash laten uitbetalen, terwijl AH nauwelijks cash meer in huis heeft. Ik moest daardoor op een soort wachtlijst. Toen besloot ik te stoppen met sparen. Inmiddels kun je de tegoeden laten uitkeren heb ik begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt de zegeltjes retour laten pinnen inderdaad. Het was eerder alleen cash, wat zeker bij meerdere boekjes een probleem was. En als zij de cash al hadden, had ik altijd het probleem: wat moet ik met cash? Ik gebruik nooit contant geld. Zelfs bij de carnaval kun je hier niet meer cash betalen.

      Verwijderen
  6. Toen de AH begon met digitale zegel ben ik gestopt met sparen ik heb geen app, ik haal nu ook minder boodschappen daar en meer bij andere winkels.
    En omdat ik regelmatig pin met betalen weten ze toch wel wat ik koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helaas spreekt deze les mij niet zo aan. Ik doe niet meer mee aan acties, zegeltjes of spaarpassen. Het blijft namelijk een marketing-truck om klanten te verleien meer te kopen dan ze nodig hebben en de kosten liggen bij de consument. Gratis producten bestaan niet.
    Als je wilt besparen op de boodschappen, ga je naar de supermarkt of winkel met de voordeligste aanbieding. Sparen voor pannen of bakjes is zo mogelijk nog idioter: koop je pannen of servies bij de krinloop, voordelig en beter voor het milieu.
    Sparen doe je op een spaarrekening, niet bij de supermarkt.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik spaar inderdaad nooit voor de actie. Altijd duur, en slechte kwaliteit. Ik deed ooit met een actie van de coop supermarkt voor kitchen aid pannen. Ik dacht om te doen omdat kitchen aid een goed merk is, maar helaas was de kwaliteit van de pannen heel slecht. nu liever bij de kringloop voor keuken spullen. alleen pannen koop ik nieuw: ik heb een inductie kookplaat dus niet alle pannen kunnen op en daarnaast wil ik liever goede kwaliteit. Ik heb een aantal pannen van bk: waren zeker niet goedkoop maar na 15 jaar zijn nog als nieuw.
      zoals op hoorde op een documentaire: if you do not pay for a product, then you are the product!

      Verwijderen
  8. De "persoonlijke bonus" van de AH slaat echt als een tang op een varken en is geprogrammeerd door een kleuter met 1 hand. Doorgaans krijg je persoonlijke bonus dingen van wat je afgelopen week besteld hebt. We gebruiken dit dan ook zeer zelden. De koopzegels (premium, dus 2x zo snel) gebruiken we volop. Maar we hebben dan ook een groot gezin. Een Plus hebben we niet in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat betreft de Bonusbox aanbiedingen geef ik je helemaal gelijk! Ik kan van de 10 persoonlijke aanbiedingen er 5 kopen en meestal slaat het nergens op en kies ik hooguit 1 van die aanbiedingen.
      Eén keer waren de afwasborstels in de gewone bonus aanbieding. Ik kocht er een paar en kon weer heel lang vooruit. Raad eens wat voor aanbieding ik in de persoonlijke aanbiedingen kreeg? Inderdaad: afwasborstels!

      Verwijderen
    2. Over het algemeen kopen mensen toch wekelijks dezelfde boodschappen? Dat je dus de week na een bonusaanbieding dezelfde aanbieding in je PBA krijgt is, zeker vd kleine portemonnee, helemaal geen "tang op een varken, maar een welkome korting omdat bulkaankopen vaak niet kunnen. Daarbij, korting is korting, of dat 10 vd 10 is, of 1 vd 10.

      Verwijderen
  9. Ik moet minimaal 5 km gaan én parkeergeld betalen om naar de AH te gaan. De Plus heb ik op loopafstand. Ik doe dus alle inkopen bij de Plus. En dan gaat sparen wel snel. Bovendien kun je als je zoals ik in de Parkstad gemeenten woont gebruik maken van speciale aanbiedingen met behulp van deze puntenboekjes. Bijvoorbeeld bij inlevering van één boekje krijg ik een cadeaukaart van de lokale bakker, slager of tuincentrum van €8,-. Dit jaar wil ik mijn tuin aanpakken dus drie maal raden wat ik ervan neem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kreeg net een mail over de nieuwe spaaractie- kunststof borden, schalen en glazen. Nee, dat doe ik maar niet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klantenpassen zijn niet gratis!
    Onthoud dat zodra iets gratis is jezelf het product bent.
    Jouw data is een goudmijntje waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zit op internet, bestelt vast wel eens online, vraagt een nieuwsbrief aan of doet aan internetbankieren op een mobiel? ...
      anoniem ben je allang niet meer en als je niks te verbergen hebt, lekker belangrijk dat ze weten dat ik elke week griekse yoghurt koop!

      Verwijderen
    2. Dat is niet de discussie!
      Het gaat er om dat als er iets gratis is, jezelf het product bent!

      Verwijderen
    3. mijn reactie was op anoniem 7mrt 17.29h.
      Dat jouw data een goudmijntje is. Als je dat wat ik benoem doet, is de data die een supermarkt heeft al v je bekend. Dus lijkt me best passend bij de discussie.

      Verwijderen
  12. Toch leveren koopzegels nog steeds meer op dan de rente op mijn spaarrekening en spaar je ongemerkt dus blijf ik koopzegels kopen aangezien ik toch boodschappen moet doen,. Ik heb ook een AH pas maar de bonus aanbiedingen die klantgericht zouden zijn , ze heten immers mijn bonus bestaat hoofdzakelijk uit produkten die ik zelden koop ook valt inmiddels op dat deze produkten elke week weer terugkomen en hoofdzakelijk uit produkten bestaat die bijna niemand elke week koopt lijkt mij, zoals salades, stokbrood,appelflappen en kruiden en duur fruit. Ook de overblijvers waar AH reclame voor maakt zijn zelden verkrijgbaar bij het filiaal bij mij in de wijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik krijg automatisch punten bij mijn online boodschappen bij Jumbo. Je kan deze bij een Jumbowinkel inwisselen, iedere maand nieuwe artikelen. Ik wacht tot er iets is wat ik toch al koop. Laatst heb ik 6 potten Calvé pindakaas gehaald met deze punten. Dat was tw van een flink bedrag, helemaal gratis!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tot een jaar geleden ging ik regelmatig naar AH, maar wat is die winkel duur geworden, ik kom er nooit meer er zijn goedkopere alternatieven. Ik kijk nog wel eens in mijn persoonlijke bonus maar er staan allemaal dingen in die ik nog nooit gekocht heb. Hetgeen wat ik voorheen in de bonus kreeg nl. hondenvoer staat er nooit meer tussen. Jammer dat leverde altijd 25% korting op.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb een anonieme bonuskaart van AH en verder geen klantenkaarten, apps of zoiets. Bij de andere supermarkt waar ik kom, ligt er bij de kassa een anonieme kaart die ik dan gebruik.
    Pinnen in supermarkten en andere winkels (slager, groentenboer, bakker, drogist) doe ik niet, ik betaal cash.
    Kleding, boeken en andere spullen (glazen, bekers etc.) koop ik bij een kringloop en betaal ik ook contant.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier nog zo iemand :)
      Idd zvm cash. Een enkele keer pin ik.
      Ik weiger uberhaupt al die spps op mn telefoon te zetten; postnl, essent, digid, supermarkt apps etc. Heb juist zvm standaard apps van mn telefoon verwijderd; rust :)

      Verwijderen
  16. Winkels met spaaracties zijn per definitie duurder dan winkels zonder spaaracties. Het moet immers ergens van betaald worden. Ik baal ervan dat zelfs de Lidl meedoet met dit soort acties. Stop gewoon met die onzin, doe aan klantenbinding door de beste en de voordeligste te zijn voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens :)
      Praxis heeft ook enkel korting via een of andere app.
      Dan maar geen kortinng!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.