vrijdag 21 april 2023

Eindelijk weer wat beter!

Ik ben al wekenlang verkouden en het hield maar niet op. Ik denk al wel meer dan 3 weken. Heel veel slijm in mijn bovenste luchtwegen, waardoor rook van de paasvuren een flinke astma-aanval veroorzaakte.
Veel hoesten door al dat slijm en daarnaast zaten mijn bijholten vol, wat voortdurend gesnotter veroorzaakte. Verstopte neus, niezen, hoofdpijn, kortom: zwaar verkouden. Een week geleden dacht ik: het duurt nu al zo lang en ik word maar niet beter,  ik zal toch geen corona hebben? Het leek me van niet, want koorts had ik niet of nauwelijks. Maar benauwd was ik wel, bij inspanning helemaal, ook zonder houtrook van paasvuren. Dus op aanraden van jongste dochter toch maar een test gedaan. Ik had nog wat tests in huis, dus waarom ook niet? Coronatests zijn bij mij nog nooit positief geweest en ook nu verscheen alleen een controlestreepje. Dus hoogstwaarschijnlijk toch geen corona. Helemaal zeker is dat niet. Positief is positief, maar ondanks een negatieve test kun je toch corona hebben, meen ik te weten.
Het is net als met een zwangerschapstest. Als die positief is, dan ben je zwanger, maar als die negatief is, kun je toch zwanger zijn. Daar is mijn oudste dochter het levende bewijs van. Ik deed een test bij de huisarts en volgens de assistente van de huisarts was ik niet zwanger. Achteraf bleek ik toen al 7 weken zwanger te zijn, bleek uit de echo die in de 12e week gemaakt is. Zo ging dat in 1986. Ik geloof dat de tegenwoordige zwangerschapstesten beter zijn en eerder resultaat geven.

Maar ik dwaal af.
Ik schreef over mijn verkoudheid die zo lang bleef aanhouden. Ik ben eigenlijk veel te ongeduldig voor zo lang ziek zijn! Op zich schijnt het heel normaal te zijn dat een verkoudheid wekenlang aanhoudt.
In de afgelopen dagen zie ik verbetering en heb ik de indruk dat het einde in zicht is! Een heerlijk gevoel, eindelijk bijna van het hoesten en snotteren af!  Daardoor heb ik ook weer wat meer lucht!
Hoera, hoe heerlijk is dat!

11 opmerkingen:

  1. Dat doet me denken aan het verhaal Neem een geit. Als die dan maar eens weg is, in dit geval de verkoudheid, knap je alleen daarom al op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig gaat het weer de goede kant op. Beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo vervelend dat blijven sukkelen. Na C in januari met oorontsteking bleef ik daar maar gekraak in horen. Na een maand neusspray is het eindelijk vrijwel weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verkoudheid kan idd lang duren. Herinner me van een aantal jaren geleden dat ik bij 4 weken zware verkoudheid met bijholte-ontstekingen door mijn dochter naar de huisarts werd gestuurd. Deze constateerde ook nog een keelontsteking erbij.... Toch werd ik zo weer weggestuurd, want 'het is een virus, mevrouw en dat moet vanzelf genezen.' Dat duurde nóg eens 4 weken. Uiteindelijk gaf physiomer forte ( te koop bij drogist en apotheek) verlichting en genas ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ook nog kinkhoest zijn (Wordt niet altijd herkend bij volwassenen) De inenting beschermt maar een jaar of 7
    Beterschap
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al een keer kinkhoest gehad. Kun je dat nog een keer krijgen?
      Aaf

      Verwijderen
    2. Ja, net als een vaccinatie beschermt het doormaken van de ziekte maar een jaar of 7.Kijk ook eens op https://www.thuisarts.nl/kinkhoest/ik-heb-kinkhoest
      Het is enorm besmettelijk, maaralleen in de eerste maand. En de incubatietijd is lang ( tot 3weken) Daarom vaak niet duidelijk hoe je besmet bent geraakt
      Jannie

      Verwijderen
  6. Wat vaak helpt bij strontverkouden zijn, verstopte neus, bij en voorholte onstekingen en allergiën zijn neusspoelingen.
    Ik doe het dagelijks op aanraden van KNO arts. Bij klachten mag het 3-4 dgs. Zit geen max op. Géén keukenzout gebruiken, dit wordt juist afgeraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Neus spoelingen helpen bij mij ook altijd heel goed om klachten te verlichten. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.