donderdag 4 mei 2023

Blikjes en flesjes met statiegeld

Sinds 1 april dit jaar zit er statiegeld op frisdrank- en bierblikjes. Ik heb sterk de indruk dat het zowaar helpt om de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen! Ik vind onderweg tijdens het wandelen minder flesjes en blikjes dan voor de invoering van statiegeld.
In de afgelopen maand vond ik 3 blikjes die niet gedeukt waren en 1 flesje met statiegeld. Dus dat is een mooie score!
Verder vond ik een stuk of 4 blikjes die waarschijnlijk te veel gedeukt waren om in apparaten statiegeld op te leveren. Die heb ik weggegooid in de dichtstbijzijnde afvalbak die hier in de stad meestal nog geen 40 meter verderop staat, vaak is de vondst maar een paar stappen verwijderd van een afvalbak.


Ik vind nog steeds dat er veel te veel op straat ligt en ik hoop dat het statiegeld er voor zorgt dat mensen alles weer inleveren.
Ik zag laatst in een tv programma ook, dat beleidsmakers er van uitgaan dat er ook meer mensen zijn zoals ik die zich ergeren aan alle troep en nu gemotiveerder zijn om alles op te rapen en in te leveren en ook dat er mensen zijn die dit voor het geld doen. 20 blikjes of flesjes is toch al weer 3 euro! Mooi meegenomen als je dringend behoefte hebt aan een biertje of of een broodje of zo!

Heb jij al ervaring met het inleveren van blikjes?

33 opmerkingen:

  1. Statiegeld op het blikje.. en dat je dan een medewerker aan d emouw trekt en je 10 kleine flesjes krijgt om door het apparaat te gooien en je 10 blikjes in een zak mogen.. omdat de automaat het niet doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toch prima? Dat krijg je het statiegeld terug en die blikjes kunnen gewoon gerecycled worden.

      Verwijderen
  2. Ja ik drink heel soms een wit biertje met 0% alcohol en daar zit nu statiegeld op. Was even wennen maar heb ze inmiddels ingeleverd. Die rommel op straat daar erger ik mij aan. Ik rijd geen auto maar zit er wel naast en juist daarom zie ik bij afritten, stoplichten maar ook langs de snelweg zelf ontzettend veel troep. Veel Red Bull blikjes en afval van fast food restaurants. Zo van: als ik er maar vanaf ben. Ik vind dat echt bizar neem je troep gewoon mee naar huis. Verder zou er was mij betreft ook statiegeld ingevoerd mogen worden op peuken van sigaretten die mensen nog steeds achteloos op straat gooien. Het valt mij wel eens op in Duitsland of Frankrijk veel minder rommel en nemen mensen het gewoon mee. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat we (en vooral de overheid) zo obsessief met het klimaat en milieu bezig zijn maar we intussen gewoon van alles wegsmijten en de gemeente Amsterdam zelfs huisvuil uit Italië verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik zie in Duitsland langs de autobahnen? Veel zwervers die met een eigen vuilniszak alle flesjes en blikjes oprapen en uit de vuilnisbakken vissen.

      Verwijderen
    2. Het is de vraag hoe breed je de grenzen voor milieu en klimaat trekt.Trek je de grenzen bij Nederland, dan zeg je: laat Italie zijn eigen rotzooi opruimen. Maar trek je het in Europees verband, dan is het milieutechnisch beter om Italie te helpen zijn rotzooi op te ruimen. Per slot van rekening trekken klimaat en milieu zich niets aan van grenzen. Geartsje

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens hoor maar sommige dingen zijn wel een beetje krom althans dat is mijn mening. Klimaat en milieu trekken zich inderdaad niets aan van grenzen maar intussen worden er in China en India nog kolencentrales geopend en moeten wij aan de elektrische auto die misschien wel voor 0 uitstoot zorgt maar intussen gaan onze oude benzine-en diesels naar Roemenië en Albanië. Het enige wat denk ik helpt is veel minder consumeren want ook die elektrische gesubsidieerde Tesla's en grote SUV's zijn ook zonder de uitstoot een aanslag op de aarde.

      Verwijderen
    4. Misschien worden die kolencentrales daar wel geopend om onze elektrische auto's, zonnepanelen, windmolens en spullen te maken...

      Verwijderen
    5. Vuilnis is gewoon business. Het is geen hulp, er wordt erorm aan verdiend. Jaren terug leuke serie van Teun vder Keuken: de Vuilnisman.

      Verwijderen
  3. Geen ervaring. Ik vraag me af of de blikjes, die in de schuur wachten op de blikbak naast de glasbak, ook ingeleverd kunnen worden? Het betreft oudere blikjes die ik als de tas vol is weer weg breng. Ik neem aan dat die niks waard zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder statiegeldlogo kun je ze niet inleveren.

      Verwijderen
    2. Nee, daar zit geen statiegeld op.

      Verwijderen
  4. Sinds er statiegeld op blikjes zit koop ik ze niet. Tenzij oud blikje nog zonder logo.
    Ik zit niet te wachten op blikjes die nog nadruppelen, gaan stinken en dan ook nog in moeten leveren. En de moeten van uitspoelen en laten drogen is het mij voor die €0.15 niet waard. Dan gaat ze desnoods gewoon in de afvalbak.
    Ik heb vaak mn waterfles bij me en soms koop ik een flesje drinken onderweg. Daar zit tenminste afsluitebare dop op. Veel praktischer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Drink wel een biertje op de moestuin. Koop nu dure flesjes. Duur en smaakvol. Geen statiegeld

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb altijd te horen gekregen van mijn moeder ruim je rotzooi achter je k.nt op! Als je iets vol kunt meeslepen (een pakje drinken, een blikje enz) kun je het ook weer leeg mee naar huis nemen of tot aan een prullenbak. Het enige dat wij mochten achter laten in de natuur waren broodresten, het klokhuis van een appel of peer en eventueel een papieren zakdoekje voor als we hoge nood hadden gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het opvallend hoe er vanuit gegaan wordt dat de ergerende mensen zich dan wel inzetten voor het schonere milieu. Dus of ik even een vrije dag wil offeren omdat een ander z’n troep niet opruimt.
    Er zijn landen waar je compleet gemangeld wordt als je iets op straat gooit en waar je het wel uit je hoofd laat om ‘het gezag’ aan te vallen. Kan geen kwaad als het hier gewoon wat strenger werd.
    Ik raap iig niet andermans rommel. Ik ruim wel altijd netjes al m’n eigen rommel op, waar ik ook ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik erger me niet graag, slecht voor hart en bloedvaten. Dus ik ruim de rommel op straat en in de natuur, gewoon op. Blij dat ik niet meewerk aan de vervuiling van onze aarde en dat ik help om de aarde schoon te houden, stemt me zeer tevreden. Goed voor hart en bloedvaten!
      Thea

      Verwijderen
    2. Wie gaat waar vanuit? Dat kan nooit een uitgangspunt zijn geweest. Dat denken die zich ergerende mensen misschien?

      Verwijderen
    3. “ Ik zag laatst in een tv programma ook, dat beleidsmakers er van uitgaan dat er ook meer mensen zijn zoals ik die zich ergeren aan alle troep en nu gemotiveerder zijn om alles op te rapen en in te leveren en ook dat er mensen zijn die dit voor het geld doen.”

      Quote uit de post. Ik erger me zeker aan afval in de natuur. Maar toch ook weer niet zo dat m’n bloeddruk beïnvloed. Daarentegen ook niet m’n drang om zeer beperkte eigen tijd te investeren in andermans rommel. Verplicht vervuilers maar tot een paar dagen vuilprikken.

      Verwijderen
  8. Kleine flesjes koop ik slechts 1x per jaar en hergebruik ik steeds weer, schoonmaken gaat makkelijk met drupje chloor, afwasmiddel en handje rijst en goed schudden. Die gooi in de loop van het jaar in de plastic zak want wegbrengen is me dan teveel werk. Frisdrank koop ik in Belgie e n is nog zonder statiegeld.
    Ik drink alcoholvrij bier elke dag en heb nu een variatie van blikjes met en zonder statiegeldlogo op voorraad. Daar ga ik wel goed op letten en inleveren dat loopt dan te hard op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chloor om plastic drinkflesjes schoon te maken is een heel slecht idee😱
      Bovendien plastic flesjes zijn, ook met statiegeld, niet goed voor het milieu. Recyclen kost energie en water.
      Schaf een herbruikbare waterfles aan, je hebt ze in allerlei soorten en maten, ikzelf zweer bij een roestvrij stalen, vul ze gewoon onder de kraan (het drinkwater in ons land is zuiverder dan menig bronwater) en je bent veel goedkoper uit!
      Thea

      Verwijderen
    2. Eens met Thea. Hoewel het in principe een goed idee lijkt, is dit vergelijkbaar met mensen die wat chloor in het toilet gooien als ze een plasje hebben gedaan, zodat ze minder vaak hoeven door te spoelen. Met het idee dat ze dan maar 1 of 2 x per dag hoeven door te trekken en dat dit beter is. Het gebruikte chloor is echter veel schadelijker dan iets meer water verbruiken.
      -JennyL

      Verwijderen
    3. Sluit me bij Thea aan.
      Heb zelf ook een rvs drinkfles. Deze is ook nog thermos.
      Ik neem hem overal mee.naar toe. Zeker als het wat warmer weer is.

      De wegwerpflesjes staat een code op in een driehoekje wat betekent dat het maar voor eenmalig gebruik is.

      Verwijderen
    4. Ik heb diverse waterflessen geprobeerd maar kan er niet aan wennen eruit te drinken, randen te hard onder andere, of te glad om vast te houden met mijn krachteloze handen.
      De 12 drupjes per jaar kan ik me niet druk om maken, verder gebruik ik het zelden.

      Verwijderen
    5. Erger nog dat chloor is de bisphenol die uitspoelt, elke keer dat je het flesje hergebruikt krijg je het binnen.

      Verwijderen
    6. Vond je de dopper ook niets?
      Die heeft een opdruk en is niet glad.

      Verwijderen
  9. ik vindt het heel erg vreemd dat wij hier in Servie geen statiegeld op flessen en blikken hebben . Zelfs de flessen van 1 liter en anderhalve liter hier allemaal zonder statiegeld. Je kunt het ook overduidelijk merken aan alle zwerfafval, dat is een enorm probleem hier. Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Griekenland ook niet. Vreselijk al dat plastic afval.Bestaat statiegeld alleen in Westeuropese landen, vraag ik me nu af.

      Verwijderen
    2. In Belgie betaal je ook nog geen statiegeld komt el volgende jaar gelooof ik

      Verwijderen
  10. Na de eerste vier weken statiegeld raapte ik een stuk of tien blikjes op. Even kijken wat er dan gebeurde.
    Ik was toen lopend, wat vrijwel nooit het geval is -- en toen mijn plastic (!) tasje vol met die troep zat, leverde ik ze bij de supermarkt in. Resultaat: één cola-blikje van 15 cent werd geaccepteerd. De rest "wordt hier niet ingenomen". Nou, dan ben ik gauw genezen! En de mensheid leert snel: inmiddels blijven hier alle Heineken-blikjes op straat liggen, want die doen vooralsnog niet aan statiegeld. De rest mindert langzamerhand.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke bijverdienste voor kinderen. Blikjes en flesjes op straat zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog geen ervaring. Wij ruimen het zwerfvuil rondom ons huis altijd op. Er staat een grote emmer op de begane grond in de schuur en daar gaat het in. Als de emmer vol is kieperen we hem leeg in de vuilcontainer aan de overkant van de straat. Kleine moeite, groot plezier, tenslotte mijn eigen plek en die is dan schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik blijf hier mijn rondje zwerfafval ruimen lopen. Er liggen nog wel blikjes, maar wel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onze zoon is nu dol op blikjes. Zonder statiegeld levert hij dan met ander ijzer in bij het oudijzer. Gelukkig hier een stuk minder dan eerst. Ben blij dat het helpt met het statiegeld erop. Blik in de natuur verdwijnt niet.
    Weer een stapje dichter bij een schone aarde.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.