vrijdag 12 mei 2023

Genieten van de zon!

Ik vind de zon zo fijn!
Rond deze tijd van het jaar geniet ik enorm van de zon.
Ik zit, als de zon schijnt, lekker in de tuin op mijn terras. Ik smeer met factor 30 en ik zet bij het lezen ook een zonnebril op. Die zon die op mij schijnt is heerlijk warm, ook al laat de temperatuur wat te wensen over. In de luwte in de zon is het aangenaam en doordeweeks ook héél rustig. Geen lawaai van buren, auto's en dergelijke. Automatisch ga ik dieper ademen en ik kom tot rust. Niet dat ik úren in de zon zit, dat lijkt me ondanks insmeren met zonnebescherming slecht voor mijn huid, te veel kans op UV schade, maar een uurtje genieten mag, vind ik!

Waar die zon ook voor zorgt, is warmte in huis. De zon verwarmt mijn woonkamer, die op het westen ligt, flink op! Op een bewolkte dag wordt het niet warmer dan 17 graden en moet ik echt mijn verwarmde stoeldeken gebruiken om het een beetje aangenaam te houden. Met zon schiet de temperatuur al snel naar 22,5 graden. Een stuk aangenamer en geen dekentje meer nodig!

De laatste tijd zat het weer een beetje in een dip, maar komend weekend wordt het al weer veel beter!

Andere tijden
Ik kan mij niet herinneren als kind ooit ingesmeerd te zijn met zonnebrand. Het was niet bekend hoezeer de zon de huid kan beschadigen en huidkanker veroorzaakt, in ieder geval niet bij mijn ouders. In het openlucht zwembad droegen we bij zonnig weer witte bloesjes over onze badpakken en als we halverwege de zomer goed bruin waren, dan bleven die bloesjes ook uit.

Toen ik een baby was, lag ik in de kinderwagen met blote beentjes in de zon en ook mijn handjes kwamen volop in de zon. Mijn hoofdje kreeg minder zon, waarschijnlijk door de kinderwagen met de regenkap omhoog zo te plaatsen dat mijn hoofd in de schaduw bleef.
Ik weet dat mijn moeder er heel trots op was dat ik zulke mooie bruine beentjes had! Dat zou nu niet meer kunnen, het zou nu kindermishandeling heten. 

Ik met ca. 8 maanden, let op de bruine beentjes en handjes
Mijn moeder was bang dat ik bij de fotograaf van de tafel zou vallen,
daarom ondersteunt ze met een hand mijn rug.
Daarom zie je op de rug een wat vreemde bolling 😁

26 opmerkingen:

  1. Wat ‘n schattige foto! Als kind was ik ook altijd heel bruin.
    Er kwam pas een zwembad in ons dorp toen ik 12 was, wij zwommen in een ‘boerenwijk’ Alleen een badpak aan, ik verbrandde nooit.
    De laatste 25 jaar zit ik weinig in de zon, ik zit nu liever in de schaduw!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto Aaf! Ik heb vroeger als kind ook in de zon gezeten en ondanks zonnecreme ook wel verbrand. Ik herinner mij dat mijn moeder dan Tjambafi (?) gebruikte. Het spul werd met een watje gedept op de huid om de brand er uit te trekken. Daarnaast ging ik als kind in de winter onder de hoogtezon. Met een zwart brilletje op ter bescherming van de ogen. Hoe slecht is dat. Men wist dat vroeger kennelijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja wij hadden ook een hoogtezon! Mijn moeder zat er regelmatig onder om haar voorhoofdsholteontsteking te bestrijden. Volgens mij hielp het niets.
      Tsjabafi heb ik ook wel gebruikt als zonnebrandmiddel, het schijnt alleen vochtinbrengend te zijn en geen bescherming tegen de zon te bieden.

      Verwijderen
  3. Mijn moeder schepte ook op over haar babys die zo lekker bruin waren. Zowel mn zus als ik zijn roodblond en worden niet snel bruin. Achteraf klinkt het niet zo verstandig. Zonnebrandcreme ken ik pas vanaf de middelbare school, jaren 80.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wrang genoeg helpt smeren nu niet meer zo. Zonschade ontstaat vroeg en de kanker ontwikkelt soms pas na 30 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woonde vroeger bijna in het plaatselijke openluchtzwembad en smeerde me nooit in. Ik heb helaas een huid met veel zonneschade. We wisten vroeger niet beter. Nu zit ik nog maar heel weinig in de zon en altijd met factor 50 op.

      Verwijderen
  5. Ik liet mijn baby (vorig jaar) ook met blote beentjes uit de draagzak zonder ze in te smeren, en het was een zonnig voorjaar en zomer. Nooit over nagedacht eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat contrast, heerlijk! Tja, toen kon dat nog. Ik was puber toen wij voor het eerst met echte zonnebrand aan de slag gingen (factor 20/30). Toen nog van die verfdikke plakkerige creme. Tegenwoordig hier in huis alleen factor 30 en 50. We zijn allemaal erg wit. De kleuter krijgt vaak een UV-pak/shirt aan. Dat werkt toch nóg makkelijker met een speels jongetje. Ik vind de zon heerlijk, maar probeer er nu dus veel verantwoordelijker mee om te gaan.

    Ik ging vroeger ook wel onder de zonnebank. Dat is nu echt uitgesloten. Wel heb ik een fijne zelfbruiner ontdekt, waardoor ik geen reflecterende benen meer heb onder een rok bij de eerste zomerse dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw je beentjes zijn inderdaad bruin. Maar wat een schattige baby was je : )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We waren elk weekend en vakanties op het water, smeerden wel een maal per dag een beetje maar dat is er natuurlijk weer af als je zwemt. Ben ook soms flink verbrandt. Mijn vader stond in de volle zon te sturen en had ook op latere leeftijd veel huidkanker plekken op zijn hoofd en heeft er verschillende behandelingen voor gehad.
    Ik had 2 jaar geleden rare plekjes tussen neus en lip en op neus en daar heb ik een chemocreme voor gekregen, dan maakt het in 3 weken je huid kapot en daarna geneest het heel weer mooi. Ik controleer mezelf natuurlijk goed sinds die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man heeft met deze creme ook al verscheidene kuren gehad. Werken als postbezorger op de fiets zonder smeren.

      Verwijderen
    2. Die uitdrukking ken ik niet. Werken als postbezorgers op de fiets zonder smeren. Zou je er wat uitleg bij kunnen geven en is die familie of streekgebonden?

      Verwijderen
    3. Ik neem aan dat haar man postbode is, zich per fiets verplaatst door zon, wind en regen en geen creme met factor 30 of hoger gebruikt heeft.
      Thea

      Verwijderen
    4. Precies dat, Thea

      Verwijderen
    5. dat begreep ik er echt niet uit dat ze (want anoniem) zo bedoelde dat haar man het had opgelopen

      Verwijderen
  9. Was ik maar een poes, lekker uren met mijn vachtje in de warme zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ik kan ook zo van het zonnetje genieten.
    Waar ik aan dacht. Je stoov warmtedeken, is die je goed bevallen, veel gebruikt afgelopen winter? Mijn dochter vroeg of ik er 1 wou hebben voor de moederdag met alle kinderen samen. Afgelopen winter wou ik er graag wel één. Maar ik vraag me nu af of het inderdaad een fijn was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de warmtedeken heerlijk! Ik heb hem ook wel buiten in de tuin gebruikt, dat kan doordat hij snoerloos is.
      Vanaf dat het ongeveer 16 graden is in de woonkamer maakt de deken het meestal warm genoeg.

      Verwijderen
    2. Dank je wel. Dan laat ik het vandaag nog bestellen.

      Verwijderen
  11. Ik ga er niks aan af doen, want natuurlijk is huidkanker niet fijn, maar hebben jullie nou niet dat je er onderhand een beetje obstinaat van wordt? Je kunt eigenlijk niks meer. Vlees eten is slecht, melk drinken is slecht, suiker is slecht, snoepen is slecht, geld uitgeven is slecht, autorijden is slecht, vliegen is slecht, de kachel aan doen is slecht, nieuwe kleren kopen is slecht, plantjes van het tuincentrum zijn slecht, een mooie boeket is slecht, sperziebonen uit senegal zijn slecht, langer dan 5 minuten douchen is slecht. En nu komt daar in de zon zitten nog bij. “Het is slecht, maar vooruit, een uurtje mag toch wel?” Nou, ik dus wel. Het lijkt wel alsof alles beladen is vandaag de dag en we ons overal voor moeten schamen. We kunnen beter niet leven, denk ik als ik het allemaal op me in laat werken.

    Zo, dat lucht lekker op! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schamen hoeft niet maar als je zo als ik een melanoom gehad hebt door dat ik in mijn jeugd altijd onbeschermd in de zon was dan denk je er toch anders over.

      Verwijderen
    2. Nee, eigenlijk niet. Ik ben juist heel erg blij dat we nu bewust kunnen kiezen voor een betere eigen gezondheidheid en staat van onze leefomgeving en niet meer verkeerde keuze na verkeerde keuze maken zonder het te weten.
      Die bewustheid op allerlei vlakken vind ik heel mooi en ik zou het seksuele vlak ook nog willen toevoegen: je seksuele zin doordrijven bij een ander die niet echt lijkt te willen is slecht. Anderen buitensluiten/afwijzen om hun seksuele geaardheid is slecht.
      Je kunt het formuleren als 'je mag niks meer' maar ik zou het willen formuleren als 'tegenwoordig heb je de vrijheid om goed geïnformeerde keuzes te maken in plaats van te doen wat men nu eenmaal doet'. Je mag zelf kiezen of je jezelf een grotere kans op kanker wilt geven of niet in plaats van dat je plotseling en onverwacht de "rekening" gepresenteerd krijgt voor het onbeschermd zonnen en je mag zelf kiezen of je in meer of mindere mate bijdraagt aan een onleefbare aarde voor toekomstige generaties, in plaats van dat je per ongeluk heel "fout" leeft en je daar wellicht later schuldig om voelt. Voor mij is dat veel meer "echte vrijheid" dan die "vrijheid" die men vroeger in alle onwetendheid ervoer.
      Ik maak trouwens ook "verkeerde" keuzes hoor, ik ga nu eens even lekker patat eten met bier! Groetjes!

      Verwijderen
    3. Precies, alles krijgt een negatieve lading. En o als je dan toch ziek wordt... Komen de opgeheven vingers... want.. Heb je dit of dat gedaan? Wordt je ziek eigen schuld dikke bult. Tegenwoordig lijkt het of we voor gezondheid en ziekte zelf kunnen kiezen. Natuurlijk weet ik ook wel dat echt bepaalde dingen risico verhogend zijn. Zelf al een aantal jaren ernstig ziek. Helaas altijd gezond geleefd, En dan toch die vragen.. Beweeg je wel genoeg. eet je wel biologisch? Je blijft toch wel positief etc... Helaas helpt het niets voor mijn ziekte. Groetjes Louise

      Verwijderen
  12. O anoniem van 15.09 het is me uit het hart gegrepen .
    Ik smeer me nooit in en fiets veel .Zorg wel dat ik niet half blood fiets ook ivm teken en zit geen uren in de zon.
    Het is net als met alles, geniet met mate .
    Groet van Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lianne, heel herkenbaar, en dat smeren vind ik verschrikkelijk. Toch heb ik aan de fiets- en wandeltochten in Nederland een tumortje op mijn gezicht overgehouden dat gelukkig goedaardig en operatief te verwijderen was. Ik heb nu een kuiltje op mijn slaap. Omdat ik geen strandganger of tropische eilandganger ben, had ik dit niet verwacht. Met fikse tegenzin smeer ik me nu toch maar in en ik sta nog een jaar onder controle. Er is volgens mij geen moedervlek die niet uitgebreid bekeken is inmiddels (vooral hoofd, hals, rug, armen en handen).

      Verwijderen
  13. Baby's even kwartiertje met blote beentjes in de zon was niet voor niets. Vóór die tijd wist men weer niets van hoe/wat met vitamine D, en zag je in minder zonnige gebieden mensen met o-benen door het gebrek (pillen slikken kon nog niet). Mijn moeder deed altijd 10-15 minuutjes, en daar had ik al bruine beentjes van. Doordat baby's trappelen en bewegen, worden ze veel sneller bruin.
    Leesgraag.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.