zaterdag 13 mei 2023

Mijn boodschappen in de afgelopen week

Mijn budget is een beetje overschreden. Niet veel, maar een tikkeltje. De oorzaak ligt in de 5 pakjes plantaardige vlees- en visvervangers. Ik moet echt weer eens wat meer peulvruchten gaan eten, maar dat komt er de laatste tijd niet zo van!
Ik kocht al weer water.  Dat komt doordat ik de vorige 1,5 liter aankoop aangebroken heb. Het was bronwater met wat bubbels en ik gebruik het water voor de citroenen. Een halve citroen uitpersen, water en een klein beetje vloeibare zoetstof er bij: een heerlijke dorstlesser!

6 - 13 mei 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
5 bananen Lidl 1,13
3 citroenen* Plus 0,99
2 mango's* AH 2,00
luxe broodjes, 2 stuks Lidl 1,08
2 pakjes Beemster kaas* AH 4,00
gerookte haring, 266 gr BB AH 2,51
halvarine Lidl 1,29
9 minirozijnenbollen* Lidl 1,29
cottage cheese  Lidl 0,89
abrikozenjam Plus 1,55
450 gr trostomaten* AH 1,69
1 kilo aardappels* Plus 1,29
radijs Lidl 0,89
rucola AH 1,09
3 preien* Lidl 1,00
2 courgettes* Lidl 0,78
2 kg gele uien Lidl 2,79
4 pakjes vleesvervanger * Lidl 6,06
vegan vissticks* Lidl 1,49
zoetstof, vloeibaar Kruidvat 2,98
krentjebrij Plus 1,45
Snacks/ hapjes    
borrelnootjes Lidl 1,49
bleu d'auvergne (blauwe kaas) Lidl 2,69
Dranken    
1,5 liter water (noodvoorraad) Lidl 0,49
TOTAAL   42,91

11 opmerkingen:

  1. Beste Aaf, omdat je meer peulvruchten wil eten hier een heerlijk zomers recept voor kikkererwten:
    Maak per persoon 100 gram couscous klaar volgens de verpakking;
    Laat afkoelen in een schaal en voeg toe:
    kikkererwten, feta of andere kaas, olijven, munt of ander kruid, peper en zout, 1 paprika in stukjes, ui of lente-ui gesneden, 1 eetlepel olijfolie, een stukje komkommer zonder schil en zaadjes, wat blaadjes sla als je die hebt, en verder alles wat je over hebt.
    Heerlijk met een cracker of een stukje brood erbij, maar zonder kan ook.
    Als je niet van couscous houdt kun je ook rijst of pasta nemen.
    Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg weinig groenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik word een beetje moe van dat gezemel iedere week over of Aaf genoeg groenten koopt. Naar mijn idee is Aaf bewust met boodschappen en eten bezig. Meer dan het meeste deel van onze bevolking.
      Groet, G

      Verwijderen
    2. Nou inderdaad wat een gezeur elke week,lijkt mij meer dan genoeg groenten voor 1 persoon + met nog aanvullingen uit de voorraad.

      Verwijderen
    3. Pfff inderdaad, en waar blijft alle koek chips en snoep uit alle schappen? Zelden misschien wel nooit op de boodschappenlijstjes van Aaf. Nou dat lukt mij echt niet hoor. Super knap!

      Verwijderen
  3. uien 2 kg
    2 courgettes 780 gram
    3 preien ruim 800 gram
    rucola 75 gram
    trostomaten 450 gram
    radijs 250 gram
    Dat is in totaal 4355 gram = 622 gram per dag, dat lijkt me ruim voldoende!
    Of bedoel je de groenten in bovenstaand recept? Ik denk dat dit bedoeld is voor de lunch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Los van of je de hoeveelheid genoeg vindt of niet, zelf reken ik niet het rauwe gewicht als ik het bereid eet.
      Prei, courgettes en ui bijv slinken enorm in gewicht als het bereid is.

      Verwijderen
    2. Het advies is volgens mij 300 gram groente per dag (geen idee of dit rauw of gekookt gerekend is) maar al zou je 622 gram eerst koken (iets wat ik met meer dan de helft van het lijstje niet zou doen) dan lijkt het mij nog sterk dat er minder dan 300 gram overblijft. Dus hoezo weinig? Daarbij wie weegt er zijn groente na het het koken? Ik in elk geval zeker niet, dan ga ik lekker eten!

      Groetjes Lily

      @Aaf: Deze posts vind ik altijd super leuk om te lezen en brengen mij nog wel eens op ideeën, hartelijke dank daarvoor! Inspiratie is altijd welkom!

      Verwijderen
    3. Ik zie een normaal eetpatroon in de boodschappen. Gezond en gevarieerd. En die norm van 250 gram per dag is een gemiddelde. En soms kom je daar zelfs een paar dagen niet aan, bijvoorbeeld wanneer je drie of meer avondmaaltijden in een hotel nuttigt. Maar dan haal ik het gemiddelde wel weer op Aaf, ik eet minimaal 500 gr groente per dag, zeker op 350 dagen per jaar!

      Verwijderen
    4. Ik eet zelf minimaal 500gr (avond eten minstens 300gr en vaak als lunch ook) en wanneer ik salades maak red ik makkelijk 700-800 gram.
      Maar eet dan ook geen broodmaaltijden. Hooguit 2 sneetjes puur spelt er op een dag bij.

      Verwijderen
  4. Ja, inderdaad een lunch gerecht, dat had ik er wel eens bij mogen zeggen.
    Ik probeer meer groenten te eten gedurende de dag, verspreid dus.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.