maandag 15 mei 2023

Voortdurende herrie in de buurt!

Vorig jaar konden de woningeigenaren in mijn wijk 10.000 euro aanvragen voor woningverbetering. Dat bedrag was bedoeld ter compensatie van de waardedaling van de woningen doordat mijn wijk in het aardbevingsgebied ligt.
En sindsdien worden woningen verbeterd en dat geeft herrie, niet alleen vorig jaar, maar ook nu, want alle klussen konden niet allemaal in 2022 gerealiseerd worden. Sommige buren geven nog veel meer uit dan die 10.000 euro en zien dat bedrag als startgeld om nog veel meer zaken aan te pakken.

  • De ene buur laat het huis schilderen, dat gebeurt heel gedegen, met veel lawaaiig schuurwerk.
  • De buren in één huis verderop krijgen een heel nieuwe voor- en achtergevel. Ook dat maakt herrie: veel boren en timmeren.
  • De buren aan de andere kant lieten vorige zomer al een nieuwe badkamer aanleggen en vloerverwarming. Nu hebben ze beneden een nieuwe achtergevel laten plaatsen. Geen kunststof, maar hout, dat hout kwam eerst in de grondverf en toen moest het afgelakt worden. Bij elke verflaag moest worden geschuurd. 
  • Er is ook een buur die een grote boom in zijn tuin heeft laten kappen en een boom flink heeft laten insnoeien. Er is nog maar een geraamte over. Dat zagen maakte ook nogal wat herrie! 
  • Er zijn ook nog steeds woningen waar zonnepanelen geplaatst worden of nieuwe zonwering. Dat geeft gelukkig niet heel veel lawaai.

In mijn huis is vorig jaar februari/maart de badkamer gerenoveerd, waarbij de oude tegelwand en de tegelvloer verwijderd werden. Ook dat gaf herrie en overlast voor mijzelf en mijn buren.
Ook in de straat van oudste dochter gaat het maar door met klussen in het kader van diezelfde woningsverbetering!

Heel leuk hoor, al die klussen bij de buren, de buurt knapt er zeker van op, maar mijn dochter en ik zijn er inmiddels wel een beetje klaar met alle geluidsoverlast.

22 opmerkingen:

  1. Ik kan me goed voorstellen dat je klaar bent met die geluidsoverlast.
    Wat ik zelf altijd doe in dat soort situaties is oordoppen dragen die of jet hele oor afsluiten (die simpele die je weggooit reduceren het meeste geluid, ik had die bij concerten in) of met filter.
    Is dit ook een oplossing als je al slechthorend bent? Of is het dan genoeg om geen gehoortoestel in te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snap ik helemaal. Hiernaast staat het huis leeg. Dus die herrie gaat komen bij nieuwe kopers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier gaat iedereen in het voorjaar tekeer met hogedrukspuit.
    Verschrikkelijk vreselijk veel herrie,het helpt niets, je tegels gaan kapot en alles wordt heel snel groen.
    Zelf giet ik er bij mooi weer keertje anti groen op , inlaten drogen klaar.
    Misschien niet mileu vriendelijk maar weegt niet op tegen de herrie en langdurig schoonspuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die antigroen sloopt je tegels ook..
      Hier gaat de hogedrukspuit er in januari en april op. In januari glijden we door de achtertuin. Die tegels zijn al 40 jaar oud dus die
      Toplaag is allang aan gort.

      Gezien alle planten en dieren in de tuin wil ik geen chemischeiddelen gebruiken, ik doe het tussendoor met een emmer water en een bezem.
      Overigens doe ik het bij a tegelijk met de meeste buren, zaterdags tussen 10 en 19 maken we de meeste herrie, schuren, boren, grond aantrillen, grasmaaien, snoeien, hogedrukspuit, zagen, frezen.. voor de rest is het incidenteel. Grasmaaien doen we ook op woensdag..

      Verwijderen
    2. Nu geen herrie, maar straks wellicht parkinson of kanker?

      Verwijderen
    3. Ik ga ook binnenkort aan de slag met de hogedrukreiniger. Ik heb 2e hands tegels dus een toplaag hebben ze nooit gehad. In de winter worden ze nogal glad als ik het schoonspuiten een jaar oversla. Dus helaas voor de buren…

      Verwijderen
    4. Ach dat duurt geen hele dag.
      Oordoppen in en je hebt er geen last van

      Verwijderen
  4. Tegels worden milieuvriendelijk schoon met het afgietsel van gekookte aardappels. Of lekker groen laten.
    Hier in Amsterdam hebben wij de hele zomer last van: toeristen in grote groepen met lawaaiige gids, kotsende en rondpiesende wallen bezoekers, studentenfeestjes en ontgroeningen, verbouwingen van oude huizen tot RB&B of huizen voor expats.
    De oude diamantfabriek naast mijn huis die na de oorlog leeg stond omdat alle Joodse medewerkers waren vermoord, is twee jaar geleden omgetoverd tot zo'n expat paleis.
    Elke dag herrie, busjes in de straat die zo smal is dat de brandweer en ambulance er niet doorkunnen, tegels voor de keuken die tot drie keer toe terug gestuurd werden omdat de kleur grijs toch niet beviel ( echt waar).
    Een dakterras vol groen dat de hele zomer automatisch besproeid wordt, ook als wij zuinig moeten zijn met water.
    En al die tijd is het gezin zelf er alleen met Pasen en Kerstmis.
    De huisbewaarder lucht en laat de werkster binnen.
    In een stad die zo'n schreeuwend tekort heeft aan woonruimte!
    Mijn familie woont al drie eeuwen in deze buurt, mijn voorouders zijn gedoopt in de Mozes en Aaronkerk hier om de hoek, ik laat mij niet wegpesten. Maar leuk is het meestal niet. Hoewel, soms hoor je opeens prachtige pianomuziek of de merel in de enige boom van de straat boven alles uit.
    Ik denk dat ik jullie mooie Groningen heel rustig zou vinden, en misschien zelfs een beetje saai!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me de ergernis helemaal voorstellen! Ik woon in een dorp in Friesland en van de drukte in een stad, helemaal een stad als Amsterdam zou ik knettergek worden. Natuurlijk ook hier geluid van grasmaaiers e.d. maar dat is daarbij vergeleken peanuts (vind ik).
      Maar ook hier de ergernis van voornamelijk Randstedelingen die gezinshuizen in beslag nemen , een paar keer per jaar komen en dan meestal met veel bezoek, barbecues.
      Alsof het hier een vakantiepark betreft!

      Verwijderen
    2. Je haalt me de woorden uit de mond Titia! Ook al vele generaties hier (dus verkas niet zo snel + woningtekort overal), en mijn buurt is volledig veranderd. Constante verbouwingen om snel weer met vette winst door te kunnen verkopen -er is nu wat nieuw beleid, maar het helpt nog niet echt-. Constant studenten, internationale studenten, studenten uit de provincie die voor het eerst in de grote stad wonen en beestachtig los gaan, expats, telkens wisselende groepen die allemaal een nieuwe indeling en verf en wat dan niet willen... Constante horeca herrie, geschreeuw op straat. S'ochtend de bladblazers die de toeristentroep opruimen, de laad-en-los herrie, het houdt maar niet op. Ik weet dat het voor hen erg is omdat ze het niet gewend zijn, maar ik zou 100% tekenen voor het probleem dat Aaf heeft. Je weet dan tenminste dat het volgend jaar over is, en dat het schuren op een gegeven moment s'avonds ophoudt. Hier staan ze om 4 uur s'nachts gerust nog keihard te blèren. Het lijkt ook steeds erger te worden ondanks alle maatregelen. En door het woningtekort overal kunnen we ook geen kant op.
      -JennyL

      Verwijderen
    3. Ja, juist! Als je ergens op visite komt dan gedraag je je rustig en behoorlijk. Je kunt ook genieten zonder herrie en zonder vuilnis achter te laten en de hele dag stoned en/of dronken de vandaal uit te hangen.
      Even het verhaal van Aaf: die 10.000 gulden was toch omdat mensen in Groningen schade van aardbevingen hadden? Is het verfraaien van woningen dan niet oneigenlijk gebruik van het geld?

      Verwijderen
    4. @Titia: het geld is bedoeld voor het opknappen en of verfraaien van je huis: een schilderbeurt, nieuwe kunststof gevel en kozijnen, een nieuwe badkamer of keuken, zonnepanelen, alles mag, maar geen klussen in je tuin.
      Woningverbetering wel.

      Verwijderen
    5. OK! Dankjewel Logisch ook eigenlijk.

      Verwijderen
  5. Heel herkenbaar, ook in de Hunze is het al sinds de eerste lockdown grote verbouwing. Vorige lente zijn er twee huizenblokken voorzien van nieuwe voegen. Het uitboren en zandstralen duurde weken, de hele buurt was er ziek van, vooral mijn buurvrouw met zwangerschapsverlof!
    Dat was boven de 92 decibel, echt extreem. Ik wilde wel vluchten, na weken was ik er echt gespannen van als ik bijv die auto alweer zag komen.
    Nu is het vooral kozijnen vervangen en tuinhuizen bouwen. De meesten hebben al een nieuwe keuken en badkamer van de €10.000 dus hopelijk wordt het nu minder.
    Zelf krijg ik in oktober een nieuwe keuken, dat zal ook overlast geven.
    Wat mijn het meeste stoort is dat het non stop lijkt. Nu met mooi weer en uiten zitten merk je het weer extra maar ook met thuiswerken.
    De continue geluidsoverlast vaak icm bouwradio's is slopend.
    Ook gaat het vaak 's avonds door en in het weekend ook. Ik zal wel ouderwerts zijn maar op zondag deden wij nooit wat wat veel herrie maakte. Nu hoor je overal boren en karcheren op zondag.
    Ook komt er zelden nog iemand melden dat er verbouwd gaat worden. De oude buren kwamen altijd langs als er bijv dagen lang met een Kangoo drilboor werd gewerkt. Nu word ik er vaak door overvallen. Alleen de directe buren melden het. Ik ga de hele straat straks bij mijn berbouwing op de hoogte stellen. At is gewoon fatsoenlijk toch?
    Ik heb geen HSP of iets overgevoeligs, maar het is wat Aaf zegt, het is al jaren dat put uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe wat voor jezelf goed voelt, maar de hele straar op de hoogte stellen...
      Ik kan me voorstellen dat dat vreselijk is.
      Vandaag zinn ze 2 deuren naast mij gestart met renovatie keuken en badkamer. Wat een herrie! En dan zit ik hier 2 deuren vanaf.
      Mijn redding zijn echt oordoppen en even de deur uit als het kan.
      En dr gaan nog 7 woningen hier hetzelfde krijgen...

      Verwijderen
    2. De hele straat zijn 10 huizen :) Dan weten mensen wat er aan komt en hoelang het duurt en kunnen ze een keuze maken bijv thuis werken of op kantoor. En met slaapjes van kinderen enz.

      Verwijderen
    3. Maar 10 huizen, dat wordt een stuk duidelijker, hier staan 160 huizen. Het zou te ver voeren om iedereen op de hoogte te stellen, en bovendien hebben zeker niet alle bewoners van de straat last van verbouwingen en klussen die in mijn blok gedaan worden.

      Verwijderen
    4. Mijn neefje werkte ook gewoon op zondag door. Maar voordat je begint te protesteren, hij werkt als IC verpleegkundige.

      Verwijderen
    5. Dat begrijp ik hoor,maar het lijkt de nieuwe mores te zijn, past ook in de 24 uurs economie, we mogen niet meer stilzitten :)

      Verwijderen
  6. woon in zo'n saaie nieuwbouwwijk waar (bijna) iedereen overdag naar zijn werk is. Een beetje meer leven in de brouwerij zou best mogen, maar ik word niet bepaald jaloers op wat ik hier allemaal lees!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben ik blij met de rust van het platteland hier in Noord-Friesland!
    Ik tel mijn zegeningen.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook regelmatig geluid vanwege verbouwing etc. Wij hebben 5 jonge kinderen dus horen hier weinig van omdat het in huis altijd druk is. Mensen hebben waarschijnlijk meer last van ons!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.