dinsdag 16 mei 2023

Les 10 cursus budgetteren: wat heb ik zelf geleerd?

Ik zou op dit moment niet weten waar ik verder in het kader van budgetteren nog over zou kunnen schrijven, dus is dit een afronding van de cursus budgetteren. Mochten er lezers zijn die toch nog nieuwe onderwerpen willen aandragen, dan nodig ik hen uit die in te brengen.

Terugkijkend denk ik dat Geldnerd de belangrijkste lessen heeft aangeleverd: de psychologie van het budgetteren en de les over vaste en variabele lasten
Daarnaast door mij geschreven lessen: waar blijft je geld en sluipuitgaven.

Wat heb ik geleerd/tot welke conclusies ben ik zelf gekomen?

- Voor mij is het handig om potjes te maken, vooral in de zin van: wat wil ik besteden aan vakantie, wat aan kleding en schoeisel, hoeveel geld geef ik uit aan sport en wat is vrij te besteden.  Die potjes geven rust in mijn hoofd. Ik hoef er niet over na te denken, geld voor vakantie of sport is er gewoon.

- Ik heb genoeg gespaard, ik heb een mooie buffer en lage vaste lasten. Daardoor hoef ik echt niet meer zuinig te doen. 
Zo'n 15 jaar geleden had ik sterk het idee dat ik tegen de tijd dat ik met pensioen zou gaan, in de geldproblemen zou komen. Door de bankencrisis waren huizen minder waarde en stonden huizen onderwater. Ik heb maar 20 pensioenjaren kunnen opbouwen en ik had 15 jaar geleden net een huis gekocht. Als ik met pensioen zou gaan, ging ik er flink in inkomen op achteruit (wat ook wel klopte). Ging dat allemaal wel lukken, of vertilde ik mij bij de aankoop van dit huis? Ik ben toen fanatiek gaan sparen en hypotheek aflossen. Achteraf gezien fanatieker dan nodig, maar dat kon ik destijds niet goed inschatten. Nu ik al weer 4 jaar met pensioen ben, heb ik het idee dat ik wel wat minder zuinig had kunnen zijn.

- Niet meer zo zuinig dus, maar ik wil nog wel duurzame keuzes maken. Want hoe minder energie je verbruikt en hoe minder je koopt, hoe beter voor deze planeet, als je tenminste niet voor weinig geld allemaal goedkope troep koopt dat snel stuk is. Niet veel kleding, geen vlees, een beetje vis, zeer beperkt zuivel. geen auto, weinig gas en stroom verbruiken (in de afgelopen 12 maanden. 255 m³ en 405 kWh, en daarnaast 1900 kWh teruggeleverd)..

- Nog iets dat ik geleerd heb: Doordat ik lang heel zuinig heb geleefd, raakt het zuinig zijn niet echt meer uit mijn systeem. Ik probeer wel wat meer geld uit te geven, maar echt geld laten rollen, nee daar heb ik moeite mee! Dit ligt ook aan mijn persoonlijkheid. Ik ken mensen die in de bijstand zaten en met geld uitgeven totaal geen probleem hebben. Die geld laten het wèl rollen. Niet dat ik mijn eigen neiging naar zuinigheid een probleem vind hoor!

Ik ben nog wel benieuwd wat je van deze cursus vond.
Ik hoor het graag!

25 opmerkingen:

  1. Ik vind je cursus inspirerend en vooral hartstikke lief dat je er zoveel tijd in hebt gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel nuttige cursus om niet te verzanden in een soort slordigheid met geld. Ik zou af en toe een herhaling van een onderdeel met interesse lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je dit hebt willen doen, Aaf.
    En vooral dat het gratis toegankelijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal eens met Marianne: een gratis cursus zonder overheidssubsidie of commerciële doeleinden, nuttig en duidelijk.
    En ook nog eens leuk om te lezen, met voorbeelden, daar hou ik van.
    Ook de psychologie van het budgetteren was voor mij een eye-opener, dat zuinig zijn niet altijd kommer en kwel hoeft te zijn maar dat het in de eerste plaats een kwestie is van een goed budget maken.
    Dank jullie wel Aaf en Geldnerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ik na jaren zuinig moeten leven nog steeds erg moeilijk vind is om met de sociale druk om te gaan. Zelfs die van die dames met een winkeltje die je dan met alle egards omringen , om dan met niks er uit te lopen .Zo zielig 😉. Mezelf al wel aangeleerd dat als ik een grote winkel binnen loop om iets te kopen , wat er dan niet is, dan maar een afwasborstel te kopen of zo iets 😏. En verder hoe moet ik al dat commentaar tackelen. B.v. Ik heb een bakfiets zonder electro motor , mijn andere fietsen ook al niet 😁. Standaard commentaar. , daar moet een motor op. En zo gaat het maar door. Met alles. Zelfs van de WMO keukentafel dames ; Dan laat je toch je hele tuin betegelen. Ik word er zo ontzettend moe van om zelfs maar te bedenken wat ik daar mee moet. Ze zien gewoon niet wat ik wel of niet goed doe. En dat hoef ik ook niet aan de halve wereld te verantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een lastige. Met een zak geld gaat er nu eenmaal een wereld voor je open.
      Zelfde als gezondheid; is wel degelijk te koop!
      Is er bij jullie misschien een organisatie die misschien dmv vrijwilligers voor je kan betekenen?
      Ik weet dat er hier voor kleine klusjes een team was dan betaalde je €3 per uur.
      Zaken als een tuin is gewoon heel lastig als je zelf niet meer uit de weg hebt, geen geld hebt om het te laten doen of dicht te leggen.

      Verwijderen
    2. Wat een vreselijke opmerking, gezondheid is te koop. De grootste onzin en heel kwetsend voor alle mensen die al hun bezit op zouden willen geven voor de gezondheid ve geliefde of kind. Bah.

      Verwijderen
    3. Bij ons in de stad is meer dan één vrijwilligersorganisatie die deels samen met gemeentelijke instanties mensen helpt die zelf niet (meer) een grote (tuin)klus op kunnen pakken. Inclusief overwoekerde tuin leeghalen en helpen om fatsoenlijk pad en bodembedekkend spul waardoor onkruid wat minder kans heeft erin te maken.
      De ene is echt lokaal, maar de andere ‘Stichting Present’ werkte in 2022 in 135 gemeenten . Misschien dat zij u kunnen helpen? En/of in contact kunnen brengen met iemand die graag in de tuin werkt maar geen tuin heeft?

      Verwijderen
    4. Gewoon hartelijk bedanken voor de egards en zeggen dat je helaas niet slagen kunt is toch ook goed. Zolang je de moeite maar ziet.

      Verwijderen
    5. Anoniem van 16:00: als chronisch zieke vind ik "gezondheid is te koop" helemaal niet beledigend, maar de waarheid. Natuurlijk niet voor iedereen en alle gevallen. Maar ik heb een doorbraak weten te forceren in mijn situatie met een fysiotraject van circa €1000. Was mijn laatste geld maar heeft gewerkt. Toen kon ik weer werken, dus meer inkomen, dus kon ik onder behandeling in het academisch ziekenhuis. Ging eerder niet door hoge reiskosten. En nu gebruik ik op voorschrift van de arts daar medicijnen in een andere dosering dan standaard, en die wordt daarom niet vergoed. Dat kost mij €100 per maand. Zonder geld was ik nu veel ongezonder, dus voor mij was gezondheid wel degelijk te koop.

      Verwijderen
    6. Gezondheid is zeker te koop en geen onzin!
      Ik heb bij meerdere mensen gezen hoe zij konden opknappen door er een hele hoop geld tegen aan te gooien, hun voeding vollesig omgooiden (zeer strikt), allerlei behandelingen en supplementen namen (wat men helaas allemaal "alternatief" noemt). Één persoon was meer dan 20jr bedlegeeig en kon niet eens zelf uit bed komen! Had e apparaten in haar buik, heel NL bezocht maar niemand kon haar helpen.
      De behandelend arts kan het nog steeds niet geloven, want die weet als geen ander hoe slecht deze persoon was.
      Arts is er in gedoken, maar kan en mag niets; protocollen!
      En dit is 1 van de vele voorbeelden, maar wel de extreemste.
      Persoon zegt zelf ook als ik het geld niet had gehad, was ik nooit opgeknapt.
      Dus ga mij niet vertellen dat gezondheid niet te koop is. Dat is pas onzin!
      En helaas sterven er nu eenmaal mensen aan allerlei vreselijke ziektes.

      Verwijderen
    7. Anoniem van 7.58u
      Dat is dus het meest voorkomende probleem bij chronisch zieken die weinig te besteden hebben, omdat ze niet (meer) kunnen werken.
      Ben zelf ook chronisch ziek dus ik weet helaas waar ik over praat!
      Mijn oude fysio voorspelde in 2006 al dat de zorgverzekeringen te veel macht zouden hebben en zouden gaan bepalen. Hij is door iedereen uitgelachen, helaas had hij gelijk.
      Veel chronische aandoeningen zijn verwijderd van de lijst om voor chronische fysio in aanmerking te komen.
      Zelf wekelijks fysio betalen kost je een vermogen, maar dan moet je dat wel hebben!

      Verwijderen
  6. Waarom je tuin betegelen? Je krijgt juist subsidie als je de tegels eruit wipt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal er iemand moeten komen èn betaalt worden om dat te doen want zelf kan ik de tuin amper of niet meer doen. Dat was het probleem waarom ze aan de koffie tafel zaten . Dit bedoel ik dus : Dan doe je toch of toch of toch zo . Ja met veel geld weet ik ook wel te bedenken hoe .

      Verwijderen
    2. Dat is heel herkenbaar!
      Ik had dat probleem ook in mn oude huis. Kon dat niet meer bijhouden. Gelukkig had ik toen nog 2 mensen die dat voor mij konden bijhouden.
      Nu gelukkig geen tuin meer.
      Maar ook al heb je alles betegeld....er groeit altijd onkruid tussen de tegels.

      Verwijderen
    3. Ik zei niet dan doe je toch zo of zo, ik vroeg waarom je een tuin zou betegelen. Ihkv biodiversiteit en afwatering is alles tegels in NL een ramp.
      Maar ik begrijp de overweging nu beter.

      Verwijderen
  7. Zuinig zijn zit in mijn karakter, daarvoor hoef ik niet te budgetteren en aparte potjes te maken. Dat werkt bij mij juist niet. Ik koop wat ik nodig heb, ik heb maar een klein pensioen van 330 euro pm, maar toch houd ik elke maand flink over. Terwijl ik elke maand 500 euro aflos. In feite kan ik zonder dat pensioen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor de lovende woorden, ik vond het erg mooi om mee te mogen schrijven!

    Voor mijzelf heeft de blogpost over sluipuitgaven wel weer de ogen geopend. Ik heb hier, zeker nu ik weer wat vaker op kantoor zit, een klein lek zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, herkenbaar. Ik heb dat lek als ik rond 5 uur op centraal station sta, trek heb en weet dat het nog even duurt eer ik thuis ben en ga eten. Soms heb ik een appel in de tas, maar eens in de zoveel tijd kan ik de kroket uit de muur niet weerstaan. Heerlijk! Groet, G

      Verwijderen
  9. Aaf je schrijft dat je mensen in de bijstand kent die het geld laten rollen. Het klinkt heel stom, maar elke euro die je als bijstandsgerechtigde niet uitgeeft wordt ergens gekort. De gemeentelijke belastingen, toeslagen, extra geldregelingen, alles kijkt naar wat je op de lopende en de spaarrekening hebt staan. Teveel gespaard, korting. En de gemeentes zijn steeds strenger geworden op dat gebied. Want zij krijgen minder geld dan voorheen én het moet met meer mensen worden gedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het over mensen die ooit langdurig of minder langdurig in de bijstand zaten, maar nu niet meer. Ze zijn er door inkomen uit werk aanzienlijk in welvaart op vooruit gegaan.

      Verwijderen
    2. Ik begrijp nooit zo waar mensen zich druk om maken.
      Wat maakt het uit of iemand in de bijstand het geld laat rollen of niet?
      Nou ja, er valt weinig te rollen.
      Zolang iemand geen schulden heeft; lekker laten doen.
      En al had iemand wel schulden; je gaat nu eenmaal niet over de ander zn portemonnee.

      Verwijderen
  10. Dank je wel voor de nuttige cursus maar ook dagelijkse blogs. Het houdt mij scherp.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Overigens vind ik te zuinig zijn ook wel een onderwerp. De balans is soms lastig. Dat je dan later merkt dat iets meer geld uitgeven best had gekund. Ik weet niet of meer mensen dat hebben, dat ze geld uitgeven soms lastig vinden, terwijl het er wel is.
    Dat je lekker zuinig door kloteweer fietst en achteraf denkt, die tramrit had best gekund, waarom ben ik zo streng voor mezelf? Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.