woensdag 7 juni 2023

Gas- en stroomverbruik in de maand mei

Hoe ging het mijn mijn energieverbruik in mei?
Ik verbruikte erg weinig gas en ik leverde veel meer stroom terug dan dat ik verbruikte.

Stroomverbruik en teruglevering

In mei 2023 levering 24 kWh en teruglevering 278 kWh.
Die levering vindt plaats wanneer mijn zonnepanelen geen, of in ieder geval niet genoeg, stroom produceren op het moment dat ik stroom verbruik.

Salderingsregeling

Je kunt door de salderingsregeling de geleverde stroom wegstrepen met de teruggeleverde stroom. In mijn geval hoef ik dus niets te betalen en krijg ik alleen maar geld. In mei dit jaar is dat nog 21 cent per kWh. Dat wordt vanaf het nieuwe contract bij de nieuwe leverancier anders, dan nog maar 13,5 cent per kWh. Maar onlangs kreeg ik een mailtje van mijn huidige leverancier: hun teruglevertarieven worden ook lager, vanaf 1 juli nog maar 11 cent per kWh. Dus ben ik ook wat dat betreft goedkoper uit.

Gasverbruik

Ik gebruikte alleen wat gas om te koken, een enkele keer te douchen en verder niet.
Ik waste me bij de wastafel met koud water en voor de afwas gebruikte ik de waterkoker.
Vaak kookte ik met elektriciteit (oven, magnetron).
Dat leverde een minimaal verbruik op: 1,111 m³.
Toevallig allemaal ééntjes.

Conclusie:  een heel voordelige maand! 

Voorlopig geen gas meer nodig om te verwarmen, hooguit eten verhitten.
Binnenkort, volgens de voorspellingen al vanaf vrijdag, wordt het warm! Er worden hier in noord Nederland 6 dagen met 25 graden of meer verwacht!
Ik slaap nog steeds onder het dikke wollen voorjaarsdekbed van mijn vierseizoenendekbed.
Tijd voor een dekbedwissel! Vandaag ga ik het zomerdekbed weer op mijn bed leggen.
Heb jij je zomerdekbed al in gebruik genomen?

10 opmerkingen:

  1. In de winter douche ik gemiddeld 1x per week in de zomer 2x en verder aan de wastafel maar wel met warm water, het mag voor mij wel wat comfortabel zijn en niet afzien, want dat zou het met koud wel zijn voor mijn lichaam
    Dat water komt uit de boiler.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter was ik mij niet met koud water. Dan is het water dat uit de kraan komt ijskoud. In de zomer en in het late voorjaar is het water dat uit de kraan komt een stuk warmer. Soms, tussendoor, was ik mijn haren in de keuken bij de gootsteen. Dat doe ik in de zomer met koud water, maar niet in de winter!

      Verwijderen
    2. Haar wassen in de keuken……..
      Doet me denken aan de jaren 50 van de vorige eeuw. Toen hadden we geen badkamer, we wasten ons aan de wasbak op onze slaapkamer en onze haren in de keuken. Vreselijk en zo slecht voor je rug!
      Thea

      Verwijderen
    3. Ik was mezelf en mijn haren ook aan het aanrecht. Maar sinds een paar jaar zonder zeep of shampo. Gaat prima. Ik stink niet, geen vet haar oid, geen jeuk, haaruitval en andere geen allergie problemen meer. 1 a 2 keer per week kort douchen ook zonder sop.

      Verwijderen
  2. Nou, ik vind je een bikkel hoor, ik douche om de twee dagen met warm water en was om de vier dagen dan ook mijn haar.
    Lauw water hooguit als het meer dan 30 graden buiten is. En dan ook wat vaker, als het zweetweer is.
    Ik kan ook erg genieten van warm douchen, zo ontspannend. Verder leef ik redelijk milieubewust, maar dit vind ik mijn luxe. Als ik mijn haren niet was, douche ik wel kort, ca 5 minuten.
    Een paar jaar geleden douchte ik dagelijks, en zeker langer. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gasverbruik is echt minimaal. Is het een bewuste keuze dat je zo weinig doucht? Want voor geld besparing hoef je het vlgs mij nu toch niet meer te doen? Ik bedoel dat je het niet kan betalen. Miss mag je jezelf best eens een extra douche gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben absoluut geen fan van douchen. Ik vind het niet fijn, dus loop ik de kantjes er een beetje van af. En dat eens te meer omdat douchen volgens de huidarts heel slecht is voor mijn gevoelige huid.
      Van mezelf een extra douche gunnen is dus geen sprake. Ik douche minimaal 2x per week in het zwembad en verder hanteer ik thuis een washand.

      Verwijderen
    2. Aah nu begrijp ik het meer. Idd voor je huid niet ok veel douchen. Ik dacht dat je het echt deed om te bezuinigen het weinig douchen. Zo zie je maar dat een stukje tekst soms verkeerd wordt ingevuld. Groetjes Louise

      Verwijderen
  4. Respect, Aaf! Ik douche minimaal 1x per dag en soms ook nog ‘s avonds extra. Niet omdat ik zo vies ben, maar omdat het hoort bij mijn ritueel om hoofdpijn en migraine te verminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geloof niet dat Aaf zich hier hoeft te verantwoorden over hoe vaak ze douche.
    Als iedereen in Nederland maar een ietsiepietsie zou leven als zij, dan zou de toekomst van onze kleinkinderen er een stuk rooskleuriger uit zien.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.