maandag 26 juni 2023

Zuinig wassen op 40 graden

Meestal was ik op 30 of op 40 graden, maar soms is het voor de wasmachine goed om eens een was op 60 graden te doen. Ook voor sommige soorten was is het trouwens beter. Handdoeken, keukendoekjes, theedoeken en beddengoed worden frisser.

Ik heb op mijn computer het programma SLIM.energieinzicht dat mij in detail laat zien hoeveel gas en stroom ik op een dag verbruik. Dat gaat via de slimme meter. Het duurt vaak een paar dagen voordat het verbruik zichtbaar is, maar dat maakt me niet uit, het gaat om het inzicht en niet om directe beschikbaarheid van de gegevens.
Vorige week waste ik op een avond* op 60 graden op de ecostand en ik heb er eens op gelet, deze was kostte mij 0,91 kWh aan stroom. Valt nog wel mee, vind ik. Dat is ongeveer 68 cent voor een wasbeurt.
Op de site van mileucentraal vind ik vergelijkbare cijfers.
Je kunt daar ook heel goed zien hoeveel je bespaart als je op lagere temperaturen wast.
Dezelfde was op 40 graden met gebruik van de eco-knop (en die heb ik) had mij 53 cent gekost.

Als je je afvraagt, waarom moet je zo nu en dan op 60 graden wassen? Op de site van milieucentraal leggen ze het uit:
"Als je veel op lage temperaturen wast, is het voor je machine verstandig om eens in de maand op een hoge temperatuur (60 graden) te wassen met waspoeder met bleekmiddel. Zo voorkom je dat er biofilms ontstaan. Dat is een slijmlaag van bacteriën en schimmels, die voor een onaangename geur kunnen zorgen. Maak na een wasbeurt ook de rubberen afdichting goed droog, laat de deur openstaan zodat waterresten verdampen en maak het zeepbakje regelmatig schoon. Ook dat voorkomt dat micro-organismen in de wasmachine gaan groeien."

*
Meestal was ik overdag, op zonnige dagen, waarbij mijn zonnepanelen veel stroom leveren en de stroom voor mij "gratis" is.

35 opmerkingen:

  1. Ik was ook meestal op 30 of 40 graden en sommige dingen zelfs koud of op 20. 60 graden doe ik voor beddengoed en handdoeken maar wist dan weer niet dat je daarvoor een wasmiddel (poeder) met bleek moest gebruiken. Mijn moeder kreeg bij een AH bestelling strips met waspoeder schijnt nog beter te zijn voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het vervolg op mijn eerdere reactie n.a.v. wasmiddel met bleek ik zou overigens niet weten waar je dit moet kopen en of die bleek nu echt nodig is? Dat is misschien de reden dat ik mijn witte handdoeken en hoeslakens nooit echt wit kreeg. Wie gebruikt er waspoeder met bleek en zo ja welk merk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In waspoeder voor witte was zit bleekmiddel.

      Verwijderen
    2. Ik gebruik altijd waspoeder voor witte was. Het meeste gaat op 30 graden. Alles blijft echt stralend wit. Wat wel belangrijk is: er gaan echt alleen maar volledig witte spullen in. Dus niet dat ene lichtgroene shirt erbij of witte shirts met donkere opdruk.

      Verwijderen
    3. Ik was met KLOK poeder voor de witte was. Ik gebruik er wel een vlekkenpoeder van SIL of Dr. Beckman bij. Zo weet ik zeker dat hardnekkige vlekken zoals bloed, ontlasting, thee of tomaat er goed uit gaan.
      Eens op de zoveel tijd was ik alle witte was met speciaal poeder van de HG. Dan heb ik echt witte was.
      Ik moet dan alleen grinniken om de vele verschillende tinten wit die ik in de kast heb. Dat ene T-shirt is net wat witter als het andere, net zoals de handdoeken.

      Verwijderen
    4. Als je witwaspoeder gebruikt, waar dus zuurstof bleekmiddel in zit, kun je ook op 40 graden wassen want het bleekmiddel doodt ook bacteriën.

      Verwijderen
  3. Lage temperaturen wassen....ik doe er niet aan!
    Beddengoed, handoeken+sokken gaan op 60gr.
    Ondergoed (mag vaak maar op 30-40gr, zie waslabel) gaat bij kleding op 40gr.
    Heb ik was losse kleding of een beetje dan gaat het op mini was 30gr en is het in 30min klaar.
    Zweet wil ik er goed uit hebben dus 40gr.
    En vaak doe ik ook handwas en dan spoelen+centrifugeren in de wasmachine. Scheelt ook wastijd.
    Ik bezuinig al flink door een minimalistische levensstijl, heb weinig kleding, maar vind het wel belangrijk dat alles ook echt schoon en fris is (lees; dat schimmels en bacteriën echt dood zijn, steunkousen was ik met de hand en altijd met paar druppels tea tree olie).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met wassen op 30 en 40 gr zijn schimmels en bacteriën niet dood.

      Verwijderen
  4. Op een Facebroekgroep over huihouden etc lees ik vaak dat mensen last hebben van een stinkende wasmachine. Bijna altijd blijkt dat er met een vrij nieuwe machine gewassen wordt en op lage temperaturen.
    Energiezuinige gebruiken soms erg weinig water voor wassen en spoelen en dan blijven er meer restjes achter dan in oudere machines.
    Dan is het af en toe echt noodzakelijk om een was op 95 met soda te doen of een flesje wasmachinereiniger.
    Ik was handdoeken en ondergoed op 60 en andere was op 30 of 40

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik vorig jaar een nieuwe wasmachine kocht werd mij verteld dat ik het beste 1 x per maand de machine kan laten draaien op 95 graden met een vaatwasmachineblokje in de verder lege trommel. Dit doe ik sindsdien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was alle onderbroeken, sokken, washandjes, handdoeken, theedoeken en poetslappen op 60 graden. En eens per 3 maanden op 90. Met poeder. En mijn vorige wasmachine werd er 17 jaar oud mee. Wij hebben nooit muffe geurtjes. Onze ecostand duurt 3 uur langer, verbruikt 5 liter water minder en kost 0,3 kWh meer. Bovendien was niet alles goed schoon, ik kan maar 60% van de trommel vullen voor schone was. Dat betekent dat ik bijna 2 keer zoveel ga wassen. En met meer stroomverbruik dan gewoon en bijne dubbel water dan gewoon kies is voor een volle trommel op gewone stand. Want 1 keer 50 liter is beter dan 2 keer 45 liter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wassen wekelijks op 60 graden en hebben nooit last van wat mijn oude tante "het dertig graden luchtje" noemt. We hebben ongeparfumeerd waspoeder en gebruiken geen wasverzachter, de was ruikt schoon als het uit de wasmachine komt.

      Verwijderen
  7. Kan iemand mij het verschil in resultaat tussen 30 en 40 graden uitleggen? Bacterien en ander ongedierte gaan pas bij 60 graden dood. Handdoeken, ondergoed en keukendoekjes gaan altijd op 60. Beddengoed van één van de kids ook ivm een huisstofmijtallergie. Overig beddengoed meestal op 30 en af en toe op 60.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen de echte fijne stoffen, zoals wol en zijde, was je op 30. Voor alle andere stoffen gebruik je gewoon 40 graden. De fijne stoffen lopen het risico om beschadigd te worden door de hogere temperatuur. Wol krimpt en van zijde gaan de vezels stuk doordat de wasmachine te hard slaat. Deze stoffen werden vroeger door mijn moeder ook echt op de hand gewassen en héél voorzichtig uitgeknepen en daarna “droog” gerold in een grote handdoek

      Verwijderen
    2. Maar wáárom dan 40? Het resultaat is hetzelfde als met 30...

      Verwijderen
    3. Sorry maar daar heb ik geen antwoord op. Misschien een vraag voor Nicole van het blog Huisvlijt?

      Verwijderen
    4. Nee hoor, 40 wast schoner dan 30. Vieze tshirts en spijkerbroeken altijd op 40, zomerjurken ed van meer kwetsbare stof op 30. Zijde en wol op speciaal programma of met de hand.Lakens, handdoeken op 60. Mijn was moet schoon worden en heel blijven. Vaatdoeken op 40, bah.
      Heel af en toe een was op 90.

      Verwijderen
  8. Waarom de 60 graden was volledig in de ban is gedaan, snap ik echt niet, het is voor aanrechtdoekjes, handdoeken uit de wc en de keuken en washandjes "die de derde oksel hebben gezien" essentieel. "Handdoeken, koekendoekjes, theedoeken en beddengoed worden frisser." is dan ook niet juist, het zou moeten zijn "Handdoeken, keukendoekjes, theedoeken en beddengoed worden pas echt schoon bij 60 graden." Zeker in de zomer, wanneer buikgriep op de loer ligt - en pak dan iedere dag een schone handdoek en minstens eens per dag een schoon aanrechtdoekje is.
    En ik heb het nagerekend, als ik mijn 60 graden wassen zou vervangen door eens per maand 60 graden en verder 40 graden, zou ik er een tientje per jaar goedkoper mee uit zijn. Voor dat prijsverschil ben ik liever een ouderwetche huisvrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo mee eens! Ik ruik het gewoon als mensen vaatdoekjes hebben die op 30 graden gewassen worden. Een vieze bacterielucht.

      Verwijderen
    2. Dan hebben ze al te lang op het aanrecht gelegen voor ze überhaupt in de was zijn gegaan.

      Verwijderen
  9. Ik was meestal op 40 graden. Sommige shirts en blouses op 30.
    Altijd op de eco-stand.
    1 keer per maand op 90 graden met soda, vaatdoekjes en washandjes.
    Waspoeder gebruik ik niet meer maar strips.
    De wasmachine is een bovenlader dus geen rubberen afdichting.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn machine geeft zelf aan wanneer het tijd is voor een reiningsronde. Die gaat op 75° zonder wasmiddel of was erin.

    Weet dat wanneer je wast op eco stand de temperatuur verlaagd wordt en de inwerktijd verlengd. Lagere temperatuur scheelt vooral in het energieverbruik. Dus je schoonmaakwas zou ik juist niet op de ecostand doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap niets van de eco stand die op mijn nieuwe wasmachine zit. Bij de eco stand kun je de tijdsduur instellen, bij een 60 graden handdoeken was kun je kiezen uit 1 uur 38 minuten (wat ik altijd doe), 2 uur en nog wat en maar liefst 4 uur. Ik kies altijd voor het kortste programma.

      Verwijderen
    2. Waarschijnlijk is het kortste programma minder in temperatuur verlaagd dan het langste. Hoe lager de temperatuur hoe beter de enzymen in je wasmiddel hun werk kunnen doen, en daar hebben ze tijd voor nodig. En een beetje beweging. Het bewegen van de trommel kost veel minder energie dan het opwarmen van de hoeveelheid water.

      Verwijderen
  11. Beddengoed en ondergoed ,vaatdoekjes altijd op 60 graden.
    Ik vind schoon belangrijker dan de prijs die ik moet betalen.
    Als je altijd koud wast krijg je wasmachine luis en krijg dat er maar eens uit.
    1x in het half jaar leeg op 95 graden en mijn was ruikt lekker fris .
    Ik gebruik de waspoeder van de Lidl en geen geurtjes ,lekker buiten drogen ...heerlijk toch dat wapperende wasgoed en ja hier ook witte was is echt alleen wit.
    Soms gebruik ik van die kleurendoekjes zeker bij nieuw textiel dan neemt het doekje de kleur op en niet je andere wasgoed.
    Je kan dan zelfs zwart en wit bij elkaar doen. Dit doe ik enkele keer bv als we op vakantie gaan en ik de mand leeg wil hebben.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe af en toe zelfs eens een kookwas voor mijn machine!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Aaf,
    Ik was alle handdoeken, theedoeken, washanden, vaatdoeken, witte t-shirts man etc op 60 graden met poeder van Lidl. Bont, zwart, fijn op kleur met vloeibaar wasmiddel. Nooit last van vetluis en alles lekker schoon. Weet dat eiwitten etc in ondergoed pas afbreken bij meer dan 45 graden. Door te wassen op lage temperatuur is het optisch wit maar niet schoon. Voor mij is schoon belangrijker dan een paar liter minder water.
    Groet an

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vlekjes in kleding gaan er vaak wel uit op 40gr, maar niet op 30gr.
    Bovenkleding en hemden doe ik op 40gr op fijn was programma. Komt het ook stuk verkreukeld uit wasmachine (ik strijk helemaal niets en gaat ook niet gebeuren).
    Handdoeken, sokken, beddengoed, vastdoekjes, keukendoeken en washandjes op 60gr.
    Mijn ondergoed mag op max 40 dus die ik week ik vaak voor in wastafel met tea tree olie (doodt alles wat je dan doodt wil hebben) en daarna op 40gr in wasmachine.
    Steunkousen was ik met de hand met afwasmiddel en tea tree olie. Bh's altijd met de hand en hang ik kletsnat op.

    Wasmachiene monteur vond dat mijn machine van 7jr er nog als nieuw itzag.
    Ik was nooit op 95gr. Hij zei toen je kan beter structureel wassen op 60gr dan op lage temperatuur wassen en lege trommel op 95 eens per maand (leeg wast hij niet eens want machine weegt de was ook).

    Ik gebruik 1 soort wasmiddel enkel voor gekleurde was, enkel 2 lakens.
    Gebruik nooit wasverzachter. Hooguit azijn in wasverzachterbakje.

    Iets met vieze kleding laat ik weken en behandel ik ouderwets voor met ossengalzaap.

    Zelf wasmiddel maken van zeep raadt hij sterk af. Daar is je wasmachine niet op gemaakt op dat soort zepen.
    Nog nooit vetluis gehad of een stinkende wasmachine.
    Er gaan ook nooit natte of vochtige spullen in de wasmachine tot dat hij vol is en aankan, alles is droog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De impact van teatreeolie is in deze homeopathische verdunning, ik neem aan dat jet niet werkt in pure teatreeolie, eigenlijk 0 of misschien 0,00.

      Verwijderen
  15. Sokken spijkerbroeken en donkere t shirts op 30 graden met vloeibaar wasmiddel. Fijne was ook op 30 graden en de rest allemaal op 60 graden met waspoeder. 1 schepje soda bij de waspoeder. Alles schoon. Mijn wasmachine heb ik al 23 jaar! We hebben 5 kinderen en altijd katoenen luiers gebruikt, die wel op 95 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn moeder waste vroeger met een langzaamwasser en hergebruikte het sop. Van lichte was naar donkere was En het laatste sop was om de stoep te boenen. Ik doe dat met mijn wasmachine meestal ook. Ik weet wanneer de machine het sop gaat wegpompen. ( gewoon door waarneming) en ongeveer 10 minuten eerder pak ik een teil en haal de slang uit de afvoer en hang ik in de teil. Zet de machine op centrifugeren en vang het sop op, Daarna zet ik de machine op een kort programma . De volgende was gaat in de teil in de week en kan later met aanhangend sop in de wasmachine. Het eerste spoelwater zou je ook eventueel nog kunnen opvangen
    Als er niet veel ruimte is, zoals bij mij, kun je een soort trechter gebruiken. Heb ik voor dat doel gemaakt van de tuit van een oude gieter en een stuk slang en ductape

    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kijk ook altijd welk materiaal het is. Katoen kan rustig op hoge temperatiur gewassen worden, ook al staat er in het etiket iets anders...
    Onderbroeken die je maar op 40 graden mag wassen? Geen fris idee, als het katoen is zou ik ze gewoon op 60 graden wassen dus.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Door de was een uur te weken wordt ze makkelijker schoon
    Ik douche om de dag in bad, en dan doe ik bij het zeepwater wat biotex en dan gaat de was erin. Na een uurtje gaat de natte was SAN in de wasmachine met wat wasmiddel op een gekozen programma
    Zo ( samen met het hergebruik van het sop) spaar ik water, energie en wasmiddel
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Reacties
    1. Ik heb geen idee waar je dat woord hier leest, maar het lijkt me een typefout en wordt keukendoek bedoeld.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.