woensdag 5 juli 2023

Het afhalen van pakketjes, de vertraagde aanlevering.

In plaats van pakjes aan de deur te laten afleveren, kies ik er vaak voor om ze ergens anders te laten afleveren. Bij een afleverpunt of een postagentschap. Veel gemakkelijker, want ik hoef er niet voor thuis te blijven en bovendien vaak net iets goedkoper dan thuis afgeleverd. Voor grote dingen blijf ik wel thuis, dan hoef ik er niet mee te slepen, maar kleine dingen kan ik zelf wel vervoeren.

Vorige week had ik  wat besteld. Of liever gezegd de zaterdag daarvoor, op 24 juni. Het pakket met verschillende artikelen zou op donderdag 29 juni afgeleverd worden. En daar zou ik een mailtje over ontvangen. Als snel bleek dat 1 artikel later zou komen, dat was een nalevering.
Op woensdag, vandaag een week geleden, ontving ik een mailtje:

We brengen je pakket donderdag 29 juni naar onderstaand PostNL-punt
We geven je een seintje als het pakket voor je klaarligt.

Dus verwachtte ik een seintje. Maar er gebeurde niets. Op vrijdag na elf uur, ben ik maar eens gaan vragen bij het PostNL-punt.en ja hoor, het pakket was er!
Een uurtje later ontving ik het bewuste seintje dat waarschijnlijk al op donderdag verzonden had moeten worden:  Het pakket dat ik zojuist opgehaald had, lag klaar!
En 20 minuten later: Vergeet je pakket niet op te halen! Tja, dat hoeft echt niet meer, want ik heb het al in huis!

Even dacht ik dat het bij de laatste 2 mailtjes om de nalevering ging. Maar dat bleek toch niet zo te zijn toen ik naar het gewicht van het pakket keek. Meer dan 2 kilo, zo zwaar was de nalevering echt niet.

De nalevering, een paar dagen later, ging een stuk beter. Het pakketje was er op de aangekondigde dag, ik ontving daar ook een mailtje van en de herinnering kwam bijna 24 uur later. Prima!

Nu lees ik dat er bij PostNL ook veel problemen zijn met de brieven en tijdschriften die per post verzonden worden.

Mijn pakjes zouden laat zijn afgeleverd vanwege drukte bij de pakketpost bij PostNL. En dat zou komen door de vele bestellingen door de uitbetaling van de kinderbijslag op 3 juli.
Dat kan natuurlijk. De kinderbijslag over het tweede kwartaal wordt begin juli uitbetaald.
Maar .... ik deed mijn bestelling al op 24 juni, dus vóór de drukte door de kinderbijslaggelden en mijn grote pakket zou al ruim voor 3 juli klaarliggen!
Of zouden mensen alvast een voorschotje nemen op de kinderbijslag? De meeste mensen ontvangen rond 24 juni hun salaris of uitkering.
Misschien was dat inderdaad de reden, dat mensen in afwachting van de kinderbijslag alvast geld gingen uitgeven?


14 opmerkingen:

  1. Jammer die vertragingen. Ik had bij twee winkels besteld en het zo uitgekiend,dat de pakjes op één dag kwamen. Nee hoor,eentje vertraagd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De wegen van bezorging zijn vreemd. Soms komt er een klein pakje dat makkelijk door de brievenbus, bezorgd met een hele grote bus!
    De VPRO TV gids van vorige week werd niet op woensdag of donderdag bezorgd, bellen leverde een bandje op dat er bezorgproblemen waren (ja dat hadden we al gemerkt) en dat ze hun best deze het toch op zaterdag te leveren. Uiteindelijk werd hij pas op dinsdag bezorgd samen met de gids van de week erna.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerder werd ook het vakantiegeld al als oorzaak gegeven voor het vele bestellen, en de vertragingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen leven dus van dag tot dag, van vakantiegeld tot kinderbijslag, om iets te kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij woon in een stad waar alles gekocht kan worden dan zit je niet met te late leveringen en nagekomen berichten etc.
    Te grote of zware producten worden ook door stenen winkels bezorgd en de plaatselijke fietsenmaker haalt voor de service-beurt je fiets op en brengt de fiets ook weer terug!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind niet dat je zomaar kunt oordelen. Het feit dat iemand in een grote stad woont wil niet zeggen dat alles maar bezorgd wordt. Mijn moeder woont in Amsterdam en misschien wel juist in de grote stad wordt alles helemaal niet aan huis bezorgd door stenen winkels. Dat heeft te maken met het grote personeelstekort. PostNL en veel andere bedrijven maken er een rommeltje van en sommige artikelen zijn vaak alleen online te bestellen. Ik woon in de buurt van Utrecht en onze plaatselijke fietsenmakers komen echt je fiets niet halen en brengen dat moet je toch echt zelf doen.

      Verwijderen
    2. De stenen winkels hier in de stad staan grotendeels vol met bordjes "bestel online". Probeer maar eens een pan bij de Blokker te kopen, het grootste deel van het assortiment staat niet in de winkel. En fietsenmakers die brengen en halen ken ik al helemaal niet. Bij de ene fietsenmaker in de wijk worden al maanden geen reparaties aangenomen ivm vol en bij de ander moet je weken van tevoren een afspraak maken. Onderdelen kopen en zelf klussen kon ook al niet want ook daar waren de schappen leeg. Voor mij is online kopen 80% de tijd noodgedwongen omdat ik geen auto heb en stenen winkels geen voorraad hebben .

      Verwijderen
    3. ……..mijn fietsenmaker haalt en brengt mijn fiets als er iets aan mankeert, voor een servicebeurt etc.
      Ik kocht plantjes en potgrond bij een klein tuincentrum zonder fietstassen op mijn fiets. Een van de medewerkers woont in mijn buurt en bracht ze even langs.
      De nieuwe matrassen werden bezorgd, van de verpakking ontdaan, de oude van het bed gehaald en nieuwe erop. De oude werden, zonder extra kosten, meegenomen.
      Daarom koop ik lokaal.

      Verwijderen
  6. Ik snap niet waarom PostNL allemaal rare smoesjes bedenkt voor de zogenaamde "drukte". Er is gewoon personeelstekort. Bij voorbereiden, bij bezorgen. Met een normale bezetting zou alles prima lukken hoor. Ik snap niet waarom ze niet gewoon toegeven dat ze handen tekort komen.
    Ik werk bij PostNL trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PostNL gaat, om het maar netjes te zeggen, nogal merkwaardig om met de te bezorgen pakketjes. Vooral als ze uit het buitenland moeten komen.
      In maart bestelde ik bij een Oostenrijkse firma een onderdeeltje dat niet in Nederland verkrijgbaar was. Door de leverancier werd verteld dat het binnen 14 dagen bezorgd moest zijn. Na 3 weken nog niet bezorgd en van de leverancier krijg ik een link om mijn pakket te kunnen volgen; Tot aan een internationaal verzamelpunt in Duitsland waar het overgedragen was aan PostNL, goed te volgen. Verder niks. Ca 6 weken later krijg ik een berichtje van de leverancier dat ze het retour gestuurd gekregen hadden en of ik geen belangstelling meer had. Via zoeken was ik er net achter gekomen dat het retour gestuurd was door PostNL, wat ik de leverancier ook meedeelde.
      Resultaat: binnen 3 dagen had ik met een andere bodedienst het pakketje thuis.
      Interessant waren de stickers van PostNL die ik, zij het met enige moeite, kon verwijderen en daaruit bleek dat het pakket op 2 plaatsen aangeboden was, maar geweigerd en enige weken bij een afhaalpunt gelegen had van een Jumbo-supermarkt een kilometer of vijf van mijn woonadres en van daaruit retour gestuurd was, 'omdat het niet afgehaald werd'. Ik wist van niks en concludeerde maar, misschien kort door de bocht, dat begrijpend lezen kennelijk niet hoog scoorde bij de bezorgdienst van PostNL tijdens de sollicitatieprocedure.

      Verwijderen
    2. Maar de aandeelhouders willen een steeds grotere winstmarge dat rijmt niet met meer personeel/manuren. Bovendien is meer personeel overal een probleem zelfs als ze ervoor willen betalen. Maar ik vermoed dat de smoesjes voor een groot deel bedoeld zijn om onder verantwoordelijkheid uit te komen. Immers als je steeds overmacht kunt claimen waar je zelf geen invloed op hebt of die je zelfs op klanten kunt afschuiven (ja jullie bestellen al die pakjes met je vakantiegeld/kinderbijslag etc..) hoef je geen verbetering te beloven alleen maar geduld te vragen. Wel zo makkelijk en goedkoop. Wat betreft brievenbuspost kunnen ze zo met een beetje geluk zelfs onder boetes uitkomen.

      Verwijderen
  7. Mja, er was ook een staking in het Franse landsgedeelte van België - daardoor kwamen er bij ons ook een heleboel pakketjes van post NL te laat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is een een eenvoudige oplossing voor: stop met kopen. Denk je toch iets nodig te hebben? Ga naar de kringloop. Hoef je je niet te ergeren en is beter voor de planeet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar.
      Alleen moet ik mijn medische zorgmiddelen, stomazakken ed, online bestellen en laten bezorgen. Via de apotheek om de hoek mag niet, wordt niet vergoed en dus zit ik maandelijks op pakjes te wachten. Balen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.