maandag 3 juli 2023

Mijn energieverbruik in juli + hoe gaat het met de overstap?

Ik ben in de laatste week van juni, om precies te zijn op 22 juni, overgestapt van energieleverancier.
Daar merk je in de levering niets van, alles gaat gewoon door. Netbeheerder Enexis levert wel, alleen gaat mijn geld nu ergens anders naar toe.
Waarom stapte ik over?
Ik wilde graag weer een vast (jaar)contract
Ik wilde graag prijzen die onder het prijsplafond lagen
Er was mij een welkomstbonus in het vooruitzicht gesteld. Na een jaar klant te zijn geweest, ontvang ik 100 euro. Voorwaarde is dus wel dat ik 1 jaar klant blijf.
Nieuwe maandelijkse termijnbedragen: €13,00 voor gas en €5,- voor stroom.

Ik ben heel benieuwd wanneer ik de eindafrekening van mijn oude energieleverancier zal ontvangen. Ze mailden op de einddatum dat ze daar maximaal 6 weken over doen. Het kan dus nog wel even duren.

In  de afgelopen maand heb ik erg weinig gebruikt.
In vergelijking met vorig jaar in juni hebben mijn zonnepanelen wat meer opgeleverd en ik heb lang niet zo veel stroom verbruikt dan dat ik terugleverde. Dat geeft dus met dank aan de salderingsregeling (tot en met 2024 nog 100%) een negatief saldo. Ik krijg geld toe voor stroom.
Daarnaast verbruikte ik weinig gas doordat het warm genoeg was om zonder verwarming te kunnen leven.

Stroomverbruik in juni
Mijn stroomverbruik was - 318 kWh.
Ik kreeg geleverd 21 kWh, dat was op momenten dat mijn zonnepanelen niet (genoeg) leverden. 
Ik leverde terug 338 kWh.
Zonnepanelen - in juni dit jaar leverden mijn zonnepanelen in totaal 377,2 kWH, dit is 35,9 kWh meer dan vorig jaar in juni.

Gasverbruik in juni
Mijn gasverbruik was 0,696 m³
Dit was voor koken en een enkele keer thuis douchen
Afwaswater verwarmde ik in de waterkoker en koken deed ik regelmatig in mijn oven.
En ik at verschillende keren buitenshuis.


3 opmerkingen:

  1. Mijn jaarcontract bij Essent loopt eind juli af. Ga me komende week eens zoeken waar ik op uitkom. Krijg ik een nieuwe aanbieding van Essent? In ieder geval ga ik zelf ook vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog altijd niet voor een nieuw jaarcontract gekozen. Wat is wijsheid. We hebben Essent. Zouden de prijzen nog gaan zakken??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik nu mijn gegevens invoer op een vergelijkingssite, zou ik bij nu overstappen voordeliger uit zijn. Vooral stroom is nu goedkoper dan 6 weken geleden. Maar dat laatste maakt voor mij niet uit doordat ik meer stroom teruglever dan dat ik verbruik.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.