maandag 9 oktober 2023

Hulp bij pech

Als ik met mijn driewieler een lekke band krijg, of op een andere manier pech, dan heb ik een probleem! Hoe kom ik thuis of bij een fietsenmaker?

Toen  ik nog op mijn gewone fiets fietste, kon ik hulp inschakelen van één van mijn kinderen. Fiets in de achterbak van de auto en hup, naar huis. Niet dat dit ooit gebeurd is, maar het kon bij pech als ik ver van huis was. Want met 10 kilometer of meer van huis, was lopen geen optie.

Nu, met die enorme en zware driewieler wil dat echt niet. Hij is zonder accu 54 kg zwaar, 2,5 meter lang en 78 cm breed. Die til je met geen mogelijkheid in een personenauto. Dat past echt niet. En trouwens hoe plak ik zelf een band van een driewieler. Hem persoonlijk op de kop zetten en een band plakken zie ik niet gebeuren. Dat deed ik wel bij mijn gewone fiets.

Mijn driewieler

Hoe nu? Als ik nu een eind(je) fiets en er gaat iets kapot, dan kan ik niet meer verder! Ik had al eens iets gelezen over de Wegenwacht fietsservice, maar ik vroeg me af of die service ook geldt voor mijn driewieler. Ik zocht het een en ander uit en ze komen 24/7 naar je toe, ook als je op een driewieler rijdt en ook als je ontdekt dat je fiets thuis een lekke band heeft! In feite gebeurde dat laatste mij het vaakst bij mijn tweewieler, dat de fiets met een lekke band in de schuur stond! Met de service betaal je jaarlijks een bedrag en dan is deze pechservice gratis! Dat wil zeggen: ze helpen je 3e per jaar, als je vaker hulp nodig hebt, moet je wel 50 euro eigen bijdrage betalen. En natuurlijk betaal je de materiaalkosten die nodig zijn voor reparatie.
Een week geleden heb ik mij geabonneerd op deze service.
Dat fietst een stuk fijner. Geen zorgen meer over lekrijden. Ik laat mijn fiets goed onderhouden, dus ik verwacht verder geen problemen.

Er was nog wel een probleem, je krijgt als klant geen pasje meer, maar je moet een app downloaden, dus je hebt dan een digitale pas. Dat is om de hoeveelheid plastic te verminderen. Ik vind dat ook een goed idee, maar ik kwam er niet uit, het lukte mij niet om "Mijn ANWB" op mijn telefoon te krijgen. Na 5x proberen en een paar keer een nieuw wachtwoord maken, was ik het zat!
Dus heb ik gebeld met de klantenservice, of ze mij een plastic lidmaatschapskaart toe willen sturen, met als argument dat ik het als 70+-er te lastig vond. Die stop ik in mijn telefoonhoesje, wel zo makkelijk!

13 opmerkingen:

  1. Wat een fijne service en wat goed dat ze eventueel ook een 'normale' pas aanbieden. Ik loop zelf tegen heel veel dingen aan in de zorg voor mijn moeder. Zij is digitaal absoluut niet vaardig en heeft ook geen smartphone maar bijvoorbeeld het instellen van haar hoortoestellen gaan alleen per app. Die staan dus op een hele goedkope smartphone zodat een wel digitaal vaardige buurvrouw haar daarmee kan helpen als ik niet in de buurt ben. Ik snap heel goed dat het is om de hoeveelheid plastic te verminderen maar ik ben van mening dat er in de regel te weinig rekening wordt gehouden met ouderen of personen die dit door andere omstandigheden niet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik het helemaal mee eens en zeker niet alleen 'ouderen' die hier tegenaan lopen. Er wordt wel heel vaak erg makkelijk vanuit gegaan dat iedereen zelf over vaardigheden, middelen en eventuele ondersteuning kan beschikken als het om digitalisering gaat.
      Wat betreft de hoortoestellen is er natuurlijk niet echt een andere optie, de enige redenen dat die tegenwoordig (voor de meeste mensen) zo goed functioneren is omdat ze zo precies afgesteld kunnen worden, als dat met een apart bijbehorend aparaatje zou moeten bijvoorbeeld, zou dat minstens zo ingewikkeld zijn als die app. Maar dat doet verder niet af aan de hoofdzaak.

      Verwijderen
  2. investeren in anti-lek banden.
    Speciale extra zware uitvoering voor e-bikes.
    Nooit meer lekrijden.
    Groeten Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede oplossing,die ANWB. Ik hoop,dat je hen nooit nodig hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed geregeld! En assertief dat je een fysieke pas hebt gevraagd.

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Mijn driewieler is eigenlijk een gewone fiets met 2 wielen ipv 1 wiel en past wel in mijn auto eventueel, maar ik heb dan ook een grote stationcar.
    ANWB wegenwacht heb ik al zolang ik me kan herinneren en ben altijd prima geholpen, het is een groot bedrag per jaar, ook omdat er ook aanhangerhulp bijzit, maar dat blijf ik toch graag betalen, als je ergens met pech staat ben je zo blij dat je wordt geholpen.
    En de App heb ik op mijn telefoon, kan me niet herinneren dat dat lastig was.
    Maar anderen lukken mij weer niet. Niet omdat ik digibeet ben, ook ouderen kunnen best bijblijven en tenslotte zijn wij ermee opgegroeid, van telefoon niet thuis tot smartphone. Maar soms is het zo gecompliceerd en onduidelijk, net als brieven die per post komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het zo kon :) Ik zou eventueel nog even met iemand die digitaal wat handiger is proberen die app alsnog voor elkaar te krijgen het aanmelden van pech gaat in mijn ervaring ook via de app en is erg moeizaam als je het telefonisch probeert. Al is het gelukkig niet helemaal onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prima oplossing zo. Ik kan me voorstellen dat je dan geruster op pad gaat. Nu maar hopen dat je het alsnog niet nodig hebt :)

    Ik kan me ook niet herinneren dat het installeren van de ANWB-app lastig was. Ik gebruik van ANWB daarnaast nog de app 'onderweg', waarmee ik eenvoudig kan parkeren met een code.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede oplossing! Zo vervelend als je met pech langs de weg staat.
    Meestal komt de hulp snel en de monteurs hebben altijd een oplossing.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mijn fietsverzekering zit pechhulpdienst van de ANWB inbegrepen. Ik ben gelukkig nog nooit met pech langs de weg komen te staan. Maar mijn moeder in het begin 3 keer. Alle keren is zij op ter plekke geholpen of met fiets en al thuis gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Groot gelijk, nu kun je met een gerust hart op pad. Geniet van je kilometers

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig, ik wist/begreep helemaal niet dat je een app moet installeren. Ik dacht van ze zoeken het maar uit. Ik vergeet mijn telefoon ook nogal vaak. Nou ja, ik zie wel.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoop dat er nooit gebruik van hoeft te maken. Goed geregeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.