dinsdag 14 november 2023

1 januari: einddatum prijsplafond energie

Volgens de Volkskrant heeft  op dit moment nog 6% van de huishoudens een energiecontract met prijzen boven het prijsplafond energie
Dat betekent dat de overheid tot 1 januari subsidie geeft op de energierekening van die mensen. Nu past de overheid nog bij, maar dat is tot en met Oudejaarsdag. Daarna zijn ze een stuk duurder uit. Ik schrijf ze, omdat ik zelf vanaf juni dit jaar een jaarcontract met prijzen beneden het prijsplafond heb. Dus ik ben al goedkoper uit dan het huidige prijsplafond.
Voor die 6% is het belangrijk om een andere energieleverancier te zoeken, een bedrijf dat prijzen biedt die onder het prijsplafond zitten. Dus kijk op vergelijkingssites en stap over!
Het was een tijd lang niet mogelijk om een vast contract te krijgen, maar er is tegenwoordig weer keuze.
Als ik ga zoeken op een vergelijkingssite, dan vind ik voor mijn situatie 6 energieleveranciers die mij een jaarcontract kunnen bieden onder de prijzen van het prijsplafond.

Let op! Waar je wel op moet letten bij overstappen:  misschien moet je aan je oude leverancier een overstapboete betalen. Die is voor gas en stroom samen maximaal honderd euro als je huidige vaste contract voor 1 juli 2023 is afgesloten. Je kunt bij je energieleverancier navragen hoe hoog de boete is en natuurlijk ook of er sprake is van een boete. Misschien kun je kosteloos overstappen!

Heb jij nog een te duur contract met hoge prijzen?

PS: voor diegenen die niet goed weten hoe dat moet, dat overstappen: Ik schreef er in 2018 een blogje over.

Welke vergelijkingssites zijn er? Ik heb er een aantal gegoogled, naar misschien zijn er nog meer:
Gaslicht.com

Independer

Consumentenbond

Pricewise

Easyswitch

16 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je hier aandacht aan besteed Aaf. Zelf geen contract met prijzen die hoger liggen maar mijn moeder wel. Sinds vrijdag bezig om een andere aanbieder te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welke leverancier heb je zelf Aaf? Ik vind het een klus om uit te zoeken wie het beste en goedkoopste is. Met al die rompslomp er om heen.
    Groet, Engelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel eenvoudig, ga naar een vergelijkingsmateriaal, vul je gegevens in want welke de goedkoopste is verschilt per regio en verbruik. Via die sites kun je ook de overstap starten, de nieuwe energie maatschappij regelt alles voor je. Het is echt niet ingewikkeld, alleen in je hoofd lijkt het ingewikkeld.

      Verwijderen
    2. Ik heb mijn bericht uitgebreid met een stukje over overstappen en een aantal vergelijkingssites genoemd.

      Verwijderen
    3. Kijk altijd op de site van de Consumentenbond. Zij geven een rapportcijfer aan de energiemaatschappij. Kijk vooral dat ze een 6,5 of hoger krijgen. Dan heb je minder kans op gedoe of het failliet gaan van de energiemaatschappij.

      Verwijderen
  3. Nee, wij hebben een dynamisch contract sinds begin dit jaar. Tot nog toe niks goedkopers tegengekomen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook goed om te weten is dat er voor mensen met een lager inkomen nog een energietoeslag is voor 2023, de gemeente betaalt dit. Kijk dus op de website van je eigen gemeente en zoek op "energietoeslag".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat we vorig jaar net boven de 120% bijstandsnorm zaten, hoopte ik dit jaar meer kans te maken op de toeslag, Mijn gemeente ALTENA heeft nu nog maar max 800 euro in de aanbieding met inkomens normen die ruim onder de 120% bijstandsnorm uitkomen. Altena zorgt NIET goed voor zijn armen.

      Verwijderen
    2. De energietoeslag is bedoeld voor mensen op en net boven het bijstandsniveau. Voor mensen met een inkomen van 100% tot 120% van het bijstandsniveau is het bedrag €500 tot €800. Je hebt dus geluk als je €800,- krijgt!

      Verwijderen
    3. Altena hanteert de grens van 120 % van de bijstandsnorm van 2022! en dan nog zonder vakantiegeld. Zij die geen of weinig vakantiegeld krijgen, zoals mensen die een halve aow ontvangen naast een pensioentje zijn dus extra de klos.

      Verwijderen
  5. Goed dat je het nog even aankaart! En voor wie overstapt: kijk even op wisenederland.nl. welke leveranciers echt groene stroom aanbieden. Wordt helaas nog steeds mee gesjoemeld. Een van de makkelijkste manieren om iets goeds te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Ik kies heel bewust voor een maatschappij die écht groene stroom aanbiedt, want het is schandalig wat er allemaal door mag gaan voor groene stroom.

      Verwijderen
  6. Ik had mazzel: ik had net een contract voor drie jaar afgesloten toen de ongein losbarstte. Loopt tot volgend voorjaar, volgens mij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve mevrouw H, wat fijn voor U. Ik heb precies hetzelfde contract voor drie jaar en loopt nog tot mei 2024. Hoop dat het met uw gezondheid goed gaat. Ik zat ook ooit in dat schuitje maar ben er doorheen gekomen. Fijn dat nog doorlopende contract. Sterkte met alles. Ien.

      Verwijderen
  7. Wij hebben in september een vast contract afgesloten. We durfden niet goed langer te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor het derde jaar bij ess ent in juli loopt mijn contract af en dat is dan net een gunstige tijd. Ik heb vergeleken maar het scheelde met de tarieven allemaal niet heel veel en de andere kosten vind ik te onoverzichtelijk om echt goed verder uit te zoeken. Nu krijg ik door te blijven 5% korting en dat schijnt op te lopen elk jaar. En vorige week kon ik cadeautje uitzoeken, ik koos een reep aan de andere dingen had ik niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.