zondag 3 december 2023

Verhoging AOW en pensioen

Hoe de bedragen er precies uit gaan zien, dat is nog niet bekend. Althans, ik kan het nergens vinden. 
Maar ik weet wel, dat de AOW met 3,75% omhoog gaat. De exacte netto bedragen zijn volgens de site van de Sociale Verzekeringsbank half december bekend. Blijkbaar is nog niet duidelijk hoe belastingmaatregelen per 1 januari uitpakken voor de hoogte van het bedrag van de AOW.

Veel pensioenfondsen hebben verhogingen aangekondigd.  Ook mijn ABP pensioen wordt verhoogd! Jarenlang bleef het pensioen gelijk, maar begin dit jaar mochten we een aanzienlijke verhoging van bijna 12 % tegemoet zien. Zo veel wordt het komend jaar bij lange na niet, in 2024 blijft de stijging beperkt tot 3 %.
Ook op Mijn ABP kan ik geen exacte bedragen voor januari 2024 vinden, alleen het bedrag voor december 2023, maar dat was al lang bekend, dat is vanaf januari 2023 niet veranderd.

Fijn dat AOW en pensioenen weer verhoogd worden en niet op een nullijn blijven staan. 

De Nederlandsche Bank verwacht voor 2023 een inflatie van 4,2%

Dus de verhogingen van de pensioenen en AOW houden de inflatie niet helemaal bij.
Ik ben er tevreden mee,  maar het is jammer voor de mensen die het hard nodig hebben, dat de inflatie nu niet helemaal gecompenseerd wordt.

9 opmerkingen:

  1. Ik krijg in december voor het eerst AOW, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb begrepen dat je in Duitsland woont. Als je 10 jaar in Duitsland (of een ander buitenland) woont, verlies je 20% van je AOW rechten. Per jaar is de aftrek 2%. Die aftrek geldt tenzij je in het buitenland woont, maar wel in Nederland werkt, dan bouw je meestal wel rechten op.
      kijk hier voor meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/vraag-en-antwoord/bouw-ik-aow-op-als-ik-in-het-buitenland-ga-wonen-of-werken

      Verwijderen
    2. Ja, dat is mij bekend, ik woon meer dan 10 jaar in Duitsland en ik krijg dus daadwerkelijk minder.
      Dat is ook niet meer dan terecht.

      Verwijderen
    3. Ik kan mijn ziektekostenverzekering nu wel weer via Nederland laten lopen, daarmee ben ik veel voordeliger uit.
      De zorgverzekering in Duitsland gaat naar rato van het inkomen van de hoofdverzekerde, is ook een eerlijker systeem eigenlijk. Dus nu ben ik Privatversichert wat enorm duur is.
      Vanaf november via NL kost het veel minder en de dekking is uitgebreider. Ik kan mij zowel in Duitsland, Nederland of Spanje, waar we afwisselend wonen, laten behandelen.

      Verwijderen
  2. Kijk eens naar je laatste zin. ‘Mensen die het hard nodig hebben, dat de inflatie niet helemaal gecompenseerd wordt.’ Mensen hebben het hard nodig dat de inflatie WEL helemaal gecompenseerd wordt. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat in die zin ook: het is jammer. Moet ik dan schrijven: het is jammer dat inflatie voor de mensen die het hard nodig hebben wel helemaal gecompenseerd wordt?

      Verwijderen
    2. Met je laatste zin is helemaal niets mis, hoor Aaf.

      Verwijderen
  3. ABP liet mij op Twitter weten dat de bedragen voor januari later op de site komen.
    AOW is half december bekend.

    ABP heeft het weer bestaan om 22 miljard verlies te lijden. Een van de oorzaken ligt in een failliet windmolenpark. Al jaren maken ze verlies. Wat wil je ook met een theoloog als voorzitter en Rosenmöller met gat in zijn hand.
    De verhoging is omdat er ingevaren gaat worden. Dat kost veel geld. Goodwill doen ze dan toch een minimale verhoging.
    Hoe anders bij bedrijfspensioenfondsen zoals Rabobank ING, Philips.
    Beleggen in eurobonds, en verlieslatende zooi is vooral voor ABP. Maakt de staat winst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las dat onder druk van klimaatgroepen er geinvesteerd wordt in weinig rendement opbrengend "groen"

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.