zondag 25 februari 2024

10 littekens aan mijn hoofd, vrijwel allemaal onzichtbaar!

In de afgelopen week kreeg ik er door de behandeling aan de wortelpunt van een hoektand weer een nieuw litteken bij en ik ging eens tellen hoeveel littekens ik in mijn leven alleen al op mijn hoofd verzameld heb. Dat zijn er verbazend veel!

Mijn eerste kreeg ik op 3 jarige leeftijd. Ik viel met mijn hoofd op de betonnen rand van de zandbak. Bloed overal, ik weet het nog goed, het veroorzaakte bij mij een hevige paniek! De dokter hechtte de wond en ik kreeg door deze wond tussen mijn wenkbrauwen een verticaal litteken.
Nummer 2 was toen ik netvlies loslatingen en gaten in mijn netvliezen van beide ogen kreeg, toen was ik 17 jaar. Het gat is toen gerepareerd en de loslatingen zijn gelaserd. Eigenlijk ging het bij het laseren om een flink aantal minuscule littekens, maar ik tel alleen het litteken van het herstel van het gat in mijn netvlies mee. Voor de oogarts zijn die littekens goed zichtbaar en voor mij ook enigszins, want mijn zicht is daardoor iets verminderd. Maar: zonder operatie en laserbehandelingen was ik waarschijnlijk (vrijwel) blind geweest, in ieder geval aan mijn linker oog.
Nummer 3 was een wortelpunt operatie aan een voortand. Dat zit nog steeds onder de lip een voelbaar littekentje.
Nummer 4 en 5 waren operaties aan mijn rechter oor. Er was vanuit het trommelvlies een soort gezwel gegroeid (een cholesteatoom), die de gehoorbeentjes vernielde. De eerste operatie was van achter het oor, daar maakten ze een snede en maakten ze het binnenoor schoon, de tweede operatie ging door het trommelvlies en toen werd de prothese voor de gehoorbeentjes geplaatst. Dus littekens achter het oor en in het trommelvlies. Ik was bij deze operaties in koninklijk gezelschap prinses Beatrix onderging een zelfde operatie voor dezelfde kwaal, lees hier meer.
Nummer 6 was aan het andere oor, rond 2001. Ook daar een cholesteatoom, dat wat minder ver gevorderd was. Hier een snee achter het oor om alles schoon te maken en het gehoor zo goed mogelijk te herstellen.
Als beide oren niet geopereerd waren, dan was ik nu stokdoof.
Nummer 7 was een operatie aan mijn neus. Ik had een chronische bijholteontsteking en de KNO arts heeft de opening in de neus vergroot. Hij zei zelf dat hij "luikjes" had gemaakt. Hoe dan ook, het was heel effectief. Ik heb nooit meer langdurig last gehad van mijn bijholtes.
Nummer 8 en 9: staaroperaties al weer 10 jaar geleden, waarbij er kleine sneetjes in mijn hoornvlies gemaakt werden om de oude lens te verwijderen en de kunstlens in te brengen. Die sneden werden littekens.
Nummer 10 is de recente wortelpunt operatie aan mijn kaak. Deze keer niet een horizontale snede, maar een verticale snede langs de hoektand.

Mijn conclusie: ik ben dolblij met alle medische voorzieningen! Zonder de operaties was ik waarschijnlijk vrijwel doof en blind, ook door de staar, die zo'n 10 jaar geleden optrad.
Ik denk overigens dat ik voor mijn leeftijd bovengemiddeld veel littekens heb aan alleen al mijn hoofd.

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad,moet je je voorstellen,dat je in de 19-de eeuw had geleefd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je geen littekens van je nieuwe heupen?
    Door mijn nieuwe knieen heb ik 15 cm lange mooi genezen witte littekens, geen verdikkingen.
    In mijn voet is een pen gezet als versteviging van het binnenste middenvoetsbeentje.
    Aan mijn vingers heb ik er ook een aantal, in 2 zijn pennetjes gezet in bovenste gewricht en beide wijsvingers en pink zijn de middelste gewrichten schoongemaakt en zenuwen doorgesneden. Laatste wijsvinger gaat nog niet zo goed, wonden gingen openstaan en moest ook anti-bioticakuur aan te pas komen zijn nu, na 6 weken, zijn ze wel dicht aan beide kanten maar grote plekken nog wel 1ct munt groot.
    Alle operaties door artrose veroorzaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker heb ik littekens op mijn heupen, maar ik schreef over littekens op mijn hoofd.

      Verwijderen
    2. Ja ik zag dat het speciaal over je hoofd ging toen ik mijn reactie terugzag. Sorry dom en te snel gereageerd.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.