zaterdag 24 februari 2024

Mijn uitgaven voor levensmiddelen in de afgelopen week

Mijn budget is deze keer niet overschreden, ondanks in totaal 4 bezoekers. Afgelopen weekend logeerden de kleindochters en mijn oudste dochter hier ongeveer 24 uur. Het doel is om jongste kleindochter van bijna 4 jaar rijp te maken voor een zelfstandige logeerpartij. Ze hangt erg aan haar moeder, dus de afgelopen logeerpartijen kwam moeder mee. Zo leert ze slapen in een vreemd huis, maar nog wel met haar vertrouwde mams vlak bij.
Verder kwam mijn liefste nicht een dagje op bezoek. Ze was in week in Friesland, op bezoek bij haar dochter en haar zus en kwam ook bij mij langs. Heel gezellig en leuk!
Waarom schrijf ik over die bezoekjes? Omdat ik daarvoor uiteraard wat extra's in huis haal!
Alle afbakbrood was bijvoorbeeld voor het bezoek.
Ik kocht op maandag een joekel van een bloemkool. Heerlijk! Daar kookte ik bloemkoolkerriesoep van (met het bladgroen en uien), geroosterde bloemkool en gekookte bloemkool en dan is er nog steeds de helft over. 

17 - 24 febr. 24

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
3 goudreinetten AH 0,87
6 afbakpistoletten Lidl 0,79
vegan chocoladepasta AH 2,69
afbakbrood AH 0,89
2 luxe broodjes* Lidl 0,59
grote verpakking humus AH 2,03
cottage cheese AH 0,89
gerookte haring* AH 2,79
roomboter AH 2,09
koolzaadolie, 500 ml AH 3,89
890 gram zoete aardappel Lidl 2,31
focaccia, 2x 2 * AH 3,00
gedroogde tomaten op olie AH 1,54
bloemkool, 2400 gram* Lidl 1,69
3 kropjes mini romanasla Lidl 1,49
potje rode kool AH 0,59
2 pakjes vleesvervangers* Lidl 2,58
Snacks/ hapjes    
eierkoeken, volkoren AH 0,75
Dranken    
2 liter sojamelk AH 1,60
TOTAAL   33,07

11 opmerkingen:

  1. Afbakbroodjes vind ik eigenlijk altijd te hard worden, of het ligt aan mijn oven.
    Daarom koop ik ze vers in de winkel en vries ze in. Voor gebruik doormidden snijden en dan licht roosteren op de grillplaten van wafel/tosti ijzer. Of in de Airfryer gaat ook goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bak ze altijd korter dan op de verpakking staat. Anders worden ze bij mij ook te hard en te donker ook! Ik koop ook wel vers. Die broodjes snijd ik voor invriezen al doormidden en ik leg ze voor gebruik oven op de broodrooster. Voor mijn dochter, kleindochters en nicht had ik dat niet gedaan. Ik doe het meestal voor mij zelf, als ik eens een keertje zin heb in een broodje.

      Verwijderen
  2. In de lijst zag ik niet voor iedere dag (verse) groente staan. Had je die misschien nog op voorraad staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard combineer ik met groenten uit de voorraad, zoals uien, maar ik kocht in de afgelopen week: bloemkool 2400 gram, rode kool 340 gram, romaine sla 420 gram. Samen 3160 gram. Als ik dat deel door 7, kom ik op gemiddeld net iets meer dan 450 gram per DAG.
      Ik schreef in mijn stukje dat ik 4x een maaltijd gemaakt heb met de bloemkool.
      Had ik volgens jou 7 afzonderlijke soorten groenten moeten kopen?

      Verwijderen
    2. Ik snap het; uien en waarschijnlijk ook knoflook heb je op voorraad. En natuurlijk wilde ik niet suggeren dat je zeven verschillende groente zou hebben moeten kopen. Zelf heb ik lang houdbare groenten zoals ui, prei, wortel en rode kool op voorraad. Daar kan ik dan van alles mee maken.

      Verwijderen
    3. Ja, ik heb knoflook, prei, winterwortelen, rode en gele uien op voorraad en verder nog een knolselderij.

      Verwijderen
  3. Als de prijs van groente per stuk gaat kan het gewicht heel erg veel schelen. Ik heb het weleens na gewogen. En soms mee gemaakt dat het het dubbele in gewicht was. Twee keer zo veel voor het zelfde geld dus. Ik let dan wel op welke er het verste uit ziet. Als je driekwart moet weg gooien om dat je het niet zo snel weg krijgt is dat ook zonde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 1 van de grootste bloemkolen uitgezocht. Het blad zag er vers en mooi groen uit. Een prachtexemplaar! In mijn ervaring kun je bloemkool best lang in de groentelade bewaren. Langer dan broccoli. Broccoli gaat al snel bloeien en rotten.

      Verwijderen
    2. Broccoli schijnt gezond te zijn 😏en is vaak in de aanbieding. Ik vind het of te kriebelig of te snotterig en zo.n weeig smaakje.
      Kreeg eens bij een vriendin ,voor het eerst in veertig jaar dat iemand mij een vegan maaltje voor zette, een zo lekker maal. Zij vind het een altijd voor iedereen goed recept, of het moeten verstokte gva eters zijn van zelf. Duur maar zo lekker. Voor alle gasten .
      Broccoli ,oesterzwammen , cashewnoten en vega kipstuckjes. En groene currypasta..En dan basmati of pandan rijst erbij.
      De currypasta, wat er over is, is in een ijsblokjes vorm in te vriezen. En de nepkip is ook van tofu met kip kruiden te maken.

      Verwijderen
  4. 2400 gram is erg veel. En je hebt zelfs het groene blad nog gebruikt. Top!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.