vrijdag 23 februari 2024

Naar de kaakchirurg!

Afgelopen woensdag was ik voor een ingreep aan één van mijn hoektanden bij de kaakchirurg. De wortelpunt moest verwijderd worden en de ruimte die overbleef moest worden schoongemaakt. Dat doen ze onder de bovenlip, ze maken een sneetje in het tandvlees en openen met een boortje het bot ter hoogte van de wortelpunt.  Ik schreef er hier in januari al over.
Het was al heel lang geleden dat ik bij een kaakchirurg geweest was.
Ongeveer 50 jaar, een halve eeuw!
Toen in hetzelfde ziekenhuis, maar dan in een semipermanent bijgebouwtje, nu op een heel andere plek in het nieuwe ziekenhuis, vlak bij de hoofdingang. Ik ben er rond mijn 21e jaar drie keer geweest, 2x voor verstandskiezen die er niet uit getrokken konden worden. Die verstandskiezen moest uit mijn kaak geopereerd worden, wegens winkelhaken aan de wortels. Die andere keer was voor zo'n zelfde operatie als woensdag. Een van de voortanden boven is toen aangepakt.
Van de ingrepen toen, kan ik mij niet veel meer herinneren. Wel een dikke bovenlip en bij de verstandskiezen een dikke wang en een bloeduitstorting. Ook weet ik nog dat ik tegen de pijn flink wat paracetamol gratis mee kreeg.

Hoofdingang ziekenhuis. Bron: Wikipedia

Nu dus opnieuw onder het mes!
Ik ging met de bus, dat leek mij beter dan op de fiets. Als twintiger, wonend in dezelfde wijk als ik nu woon,  ging ik wel  op de fiets. Maar nu, 50 jaar later, met het OV, waarbij ik zorgde weer thuis te zijn voordat de verdoving uitgewerkt was. Dan kon ik lekker om mijn gemak bankhangen en bijkomen van de operatie. Voor zover dat nodig was.
Ik was op 13 februari ook al bij de kaakchirurg geweest, ik dacht namelijk dat ik meteen behandeld zou worden, maar dat bleek een vergissing. Ik kwam alleen voor een vooronderzoek en een voorgesprek. De eigenlijke behandeling kwam bij een volgende afspraak.
De operatie afgelopen woensdag viel me 100% mee, te meer doordat er misschien sprake zou zijn van een scheur boven in de tand, onder het tandvlees, waardoor de wortelpunt helemaal niet verwijderd kon worden, maar de hele tand getrokken moest worden. Tijdens de operatie werd duidelijk dat de tand gelukkig niet getrokken hoefde te worden en dat de wortelpunt er uit kon worden gehaald en de holte en het bot schoongemaakt en de tand gevuld kon worden. Ik heb ook nadat de verdoving er uit was, geen pijn gehad en er trad nauwelijks enige zwelling op.
Heerlijk, ik had er toch flink tegen op gezien en als ik naar verschillende sites kijk die gaan over deze operatie, dan denk ik dat ik mazzel heb gehad dat ik al na 1/2 dag zonder pijnstilling kon en er geen zwelling optrad. Nu is het wel zo, dat ik daar ook gevonden heb, dat de zwelling na een aantal dagen het ergst is, dus misschien komt het nog?

Bij de ziekenhuisapotheek moest ik na de operatie een medicijn halen tegen infecties, een middel om een week lang 2x daags mijn mond te spoelen. Tot mijn verbazing moest ik dit zelf betalen, geen eigen bijdrage, nee, het moest volledig zelf betaald worden. Waarom ik normale medicijnen bij mijn apotheek wel kosteloos ontvang en dit niet, daarvan heb ik geen idee.
Nou ja, liever dit betalen dan de operatie zelf, denk ik dan maar!
Dit kost ongetwijfeld minder dan mijn heupoperaties.

9 opmerkingen:

  1. Ingrepen worden in de loop der jaren vaak minder belastend, leve de vooruitgang!
    Ik heb 3 maal een wortelpuntbehandeling gehad, de dag erna al geen pijnstillers meer nodig. Was ik ook zo verbaasd over.
    Ik wens je een goed herstel, groet G.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het meeviel en dat het achter de rug is Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij was het enige bezoek aan de kaakchirurg - nouja, misschien een paar keer achter elkaar? - een gebroken kaak. De kaakchirururg herinner ik me niet van toen, wél maandenlang (of wekenlang??) vloeibaar eten....
    IK hoop dat het voor jou mee blijft vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rij van niet vergoede medicatie wisselt steeds

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mondspoeling word nooit vergoed ook niet als het is voorgeschreven.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aaf, gelukkig is de ingreep meegevallen.
    Uit eigen ervaring (2 keer) weet ik dat het bij mij ook meeviel, wel moest ik een antibiotica kuur slikken vanwege mijn heupprothese hoef jij dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van die antibiotica heb ik helemaal niets gehoord! Misschien dat dat wel had gemoeten. Mijn heupprotheses zijn in een ander ziekenhuis geplaatst.
      Bij mij was de ontsteking aan de wortelpunt al uitgemond in twee fistels die de etter afvoerden en die fistels waren ook in contact met de bloedbaan. De bacteriën van die ontsteking waren toch al verspreid door mijn lichaam, dus misschien was antibiotica na al die weken dat er fistels in mijn tandvlees zaten, een beetje nutteloos?

      Verwijderen
    2. Toen er bij mij 3 jaar geleden een nieuwe heup geplaatst werd kreeg ik van de orthopedisch chirurg te horen dat ik bij ingrepen in mijn mond (wortelkanaalbehandeling en het verwijderen van de wortelpunten) dus altijd een antibiotica kuur moet innemen. Bij die ingreep bij de kaakchirurg heb ik nog speciaal contact met de orthopedisch chirurg opgenomen.
      Hopelijk gaat het goed met jou. Je kunt eventueel maandag nog even contact met je orthopedisch chirurg opnemen.

      Verwijderen
  7. Bijzonder dat je geen antibiotica kreeg, ik kreeg deze namelijk wel bij het trekken van mijn gebit (in 3 keer). Het spoelmiddel moest ik ook zelf betalen, maar schijnt (veel voordeliger) ook te koop te zijn bij K.ruidvat. Mijn kaakchirurg (een oud Marinetandarts) gaf aan dat spoelen met een zoutoplossing ook prima kon/kan, dus het spoelmiddel maar in de apotheek gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.