donderdag 22 februari 2024

Niet goed lezen kost geld!

Ik heb al weer ruim 2 jaar een dalvoordeel Noord NL Trein en Bus abonnement. Met dat abonnement heb ik in de 3 noordelijke provincies in de Arrivatreinen en in alle bussen 40% voordeel als ik reis na 9 uur 's ochtends. Ik heb het abonnement eind januari verlengd, dacht ik. De 25 euro is betaald, maar toen ik gisteren mijn reishistorie wilde nagaan, bleek dat ik ondanks mijn abonnement de volle prijs had betaald voor de afgelopen 6 busritten, o.a. de reis naar Leek met mijn kleinzoon. Ik wilde namelijk eens even kijken hoeveel deze reis naar Nienoord mij had gekost.

Wat bleek? Ik had de bevestigingsmail niet goed gelezen en je moet je zo'n "bestelling" na betaling vervolgens ophalen. Dus die 40% korting heb ik niet gekregen, want ik had mijn abonnement niet geactiveerd.

Jammer dan, dom van mij om de mail niet goed te lezen.
Wat is mijn "schade"?
Dat valt nog mee, het waren korte ritten, ik heb een kleine 5 euro voordeel gemist.


Eigenlijk vind ik het vreemd dat je je abonnement eerst op moet halen. Je betaalt er voor en waarom dan niet automatisch geladen? Dat gebeurt ook met saldo, dat hoef ik niet eerst op te halen. Zouden ze er stiekem van uit gaan dat veel mensen het vergeten en daarmee dubbel betalen? En de volle prijs èn het abonnement? Of ben ik nu veel te argwanend?

15 opmerkingen:

  1. Het staat vermeld, jij hebt niet goed gelezen en dat kost je €5. Waarom ben jij dan argwanend?
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ze het wellicht met opzet zo maken dat je je makkelijk vergist. Ik snap ook niet waarom je het moet ophalen en waarom het niet gewoon via de computer geactiveerd kan worden. Het zou best kunnen zijn dat ze via deze omweg hopen meer geld te kunnen krijgen van iedereen die zich vergist.
      Of het is echt nodig om technische redenen dat je het moet ophalen, dat kan ik moeilijk inschatten.

      Verwijderen
  2. Ik had hetzelfde in september '23 toen kreeg ik een mail dat ik voor Euro 10,00 een jaar korting kreeg in de bus na 09.00 uur en vóór 15.30. Ook betaald maar er stond nergens duidelijk dat je zoiets eerst moet 'ophalen'. Mijns inziens zou men wat duidelijker moeten aangeven dat je het na betaling op moet halen maar ik denk dat ze het systeem ook zouden kunnen wijzigen zodat het automatisch gaat. Of ze dat bewust zo doen? Geen idee maar ik weet wel uit mijn omgeving waar ik mensen help met hun budget dat abonnementen in welke vorm dan ook vaak vergeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien,dat je hier mensen waarschuwt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze doen gewoon graag heel erg moelijk. Wat maakt het hun uit. Hoe heb jij het met die stapel korting samen met een boven de 65 senioren pas.? En als je dan met een kleinkind reist. Dat samen reizen gaan ze ook moeilijker over doen. Moet je beslist naast elkaar zitten en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de bus krijg ik ook seniorenkorting. Samen met mijn abonnement is mijn korting aanzienlijk. Gisteren met de bus gereisd naar het UMCG, normale prijs voor enkele reis €1,88 voor een enkele reis, de kortingsprijs vanwege 65+ is €1,24 en mij kost deze rit door het abonnement €0,75.

      Verwijderen
    2. Dat kan dus wel uit. Als je een paar keer op en neer gaat of moet heb je er een bakje koffie uit. Of een dag eten 🥺

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de tip! Dit is best een mooi voordeel, vooral wanneer je 65+ bent. Alleen tussen 6.30 en 9.00 uur geen voordeel. Dus wel van 16.00 tot 18.30 uur.

      Verwijderen
  5. Een abonnement wordt ook vaak door een werkgever betaald.
    Vandaar dat je het op moet halen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. M.i. wel wat argwanend. Het staat netjes in de mail en het komt wel vaker voor dat je een abonnement daadwerkelijk ergens op moet downloaden/laden voordat het geactiveerd is.

    Jammer maar helaas, paar euro gemist. Volgende reis beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik "trapte er ook ooit in"... Niet goed gelezen, want ziek....
    Ik probeerder mijn abonnement te beeindigen, maar had dat moeten bevestigen door mijn OV-pas voor een automaat te houden - wat lastig was, want ziek - en dus betaalde ik maandenlang toch voor een abonnement waar ik geen gebruik meer van maakte / kon maken. Kostte niet al teveel geld, maar ik vond het wel erg raar. De wijziging moeten "laden" als je juist van een abonnement af wilt??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt proberen naar Arriva te bellen en het uitleggen. Wie weet valt er iets aan te doen. Niet geschoten is altijd mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Argwanend ? Wat zijn dat nou voor verwijten. Nu kunnen wij oudjes ons nog wel wat redden met dat digitale gedoe. Er zijn heel veel die er weinig tot niks mee kunnen. Om maar eens te generaliseren of typeren mag ook. Studenten die zich daar over het algemeen wat vlotter mee weten te redden kost het al heel veel moeite om hun geld terug te krijgen als ze gemist hebben om uit te checken met een persoonlijke ov kaart. Met een anonieme is het al helemaal bijna niet te doen . En daar zullen ze toch echt wel een reden voor hebben om dat zo ingewikkeld te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind je te argwanend. Wat voor de een heel logisch lijkt, kan voor de ander heel onlogisch zijn. In dit geval vind jij het niet handig omdat jij ervan uit ging dat het op een bepaalde manier zou gaan. Dat was niet zo. Kan gebeuren. Je weet het nu. Dat er iets achter zou zitten om mensen het geld uit de zak te kloppen vind ik echt te ver gezocht Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha mw. NIekje, Ik ben het wel met Aaf eens hoor! MIsschien is het niet zo bedacht, maar is het wel een gunstige bijkomstigheid voor de OV-bedrijven... Ik moet nog steeds achter een "gemiste incheck" van november aan. Toen met de klimaatmars heel Amsterdam overhoop lag. Er is toen veel te veel afgeschreven - maar ik weet natuurlijk echt niet meer waar ik op de tram ben gestapt - en bellen kost ook weer geld...

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.