woensdag 21 februari 2024

Oma en kleinzoon op pad

Deze week is het voorjaarsvakantie en mijn kleinkinderen gaan dan altijd op hun opvangdagen gewoon naar de opvang. Vaak is er een heel leuk programma en de ouders kunnen, net als buiten de schoolvakanties. gewoon werken.
Maar, er ging iets bij het aanmelden voor de vakantieopvang, waardoor oudste kleinzoon niet terecht kon op zijn opvang.
Ik kreeg op maandag een telefoontje met de vraag of ik op dinsdag de hele dag op kleinzoon van 7 jaar kon en wilde passen, dat is dan bijna 10 uren zorg.
Ja hoor, prima, maar aangezien hij een kind is dat zich gauw verveelt, leek het me heel slim om een uitstapje te organiseren. De hele dag zichzelf vermaken of hem te vermaken leek me wel erg veel gevraagd, zowel voor hem als voor mij. Mogelijk zou ik hem dan na verloop van tijd achter het behang willen plakken. Het is verder een heel lief kind hoor, daar niet van!

Dus gingen we tegen de middag met de bus naar museum Nienoord in Leek, voluit het: Nationaal Borg & Rijtuigmuseum Nienoord.

Het museum en Grand Café. Bron: site van het museum
Krentenbollen met boter mee als lunch en met 1 keer overstappen waren we in Leek. Na een wandeling van een kwartiertje kwamen we aan in het museum. Eerst over de oprijlaan en over de ophaalbrug.

Er was een tentoonstelling over de illustraties van Fiep Westendorp: Fiep op wielen. Heel leuk en heel geschikt voor kinderen.
Natuurlijk koetsen, rijtuigen en ook de schelpengrot. De schelpengrot viel een beetje tegen, mijn kleinzoon had een echte grot verwacht, maar het was een gebouwtje, van binnen versierd met schelpen en stukjes schelp. Ik vond het best leuk, alleen je kon niet goed dichterbij komen en daardoor kon mijn kleinzoon niet goed zien, welke schelpen nu precies gebruikt werden. Hij vond de schelpenpaden leuker, daar kon hij de schelpen wel determineren aan de hand van een meegebracht overzichtje van Nederlandse schelpen.
Als afsluiter gingen we ook nog even wat drinken in het etablissement.
We waren inclusief reis heen en terug, ongeveer 4,5 uur onderweg.

Bij de ingang van de oprijlaan

Schelpengrot

Schelpengrot

Detail schelpengrot

kleinzoon vindt het schelpenpad interessanter

een van de vele koetsen van prins Willem van Oranje-Nassau, de te vroeg overleden halfbroer van koningin Wilhelmina

nog zo'n prachtige koets

een bokkenwagen

12 opmerkingen:

  1. Goed idee; kinderen houden van verrassingen (de meeste dan) en leuk dat schelpen uitzoeken en opzoeken. En zo ben je al een groot deel van de dag onder de pannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor! En dat is een fijne herinnering voor later. In Friesland heb je in de voorjaarsvakantie altijd de actie : Help pake en beppe de vakantie door en hebben de kinderen gratis toegang in de musea.
    Wij zijn afgelopen maandag met de kleinkinderen naar het zwembad in Joure geweest, altijd een succes maar nu wat minder want het was megadruk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke actie in Friesland! In museum Nienoord hebben kinderen t/m 7 jaar gratis entree. Voor oudere kinderen betaal je €3,50, ook niet duur!

      Verwijderen
  3. Wat ‘n leuk uitje voor kleinzoon en jou!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk met eentje op stap. Ik heb je blog in het Fries gezet. Geweldig .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Wij rijden er altijd langs (A7) als we naar west Nederland gaan, vroeg me altijd af wat het was.
    Als de kleinzoon wat groter is gaan we daar beslist eens heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Paar terug geweest en vond het ook erg interessant,wij hadden er een gids bij.
    Volgens mij moet er ook een mooi buitenzwembad zijn.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zwembad ligt er naast, maar hoort er niet bij, dat hoort bij het (pret)park Nienoord https://www.landgoednienoord.nl/park-nienoord/

      Verwijderen
  7. Mooie koetsen. Leuk om je eens voor te stellen hoe dat vroeger was alleen dat als vervoermiddel voor langere afstanden te hebben.
    Ben een boek aan het lezen over een Zweeds landgoed waar toen de paarden voor koetsen werden gefokt en later de veranderingen toen die niet meer zo nodig waren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk uitje voor je kleinzoon. En oma geniet ook

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk uitje samen - zo'n museum zou mij niet zo aanspreken, maar waarschijnlijk wel leuk voor 7-jarige schooljongetjes! En wat een goed idee om een schelpenboekje mee te nemen. Wordt het meteen een nog leerzamer uitje van!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.