maandag 4 maart 2024

Slaap!

Als er echt goede slaapmiddelen zouden bestaan, dan zou ik ze denk ik wel willen!
Maar ze zijn verslavend, versuffend en werken na korte tijd nauwelijks meer. Het is hetzelfde als een paard achter de wagen spannen. Dus begin ik er niet aan!

Maar een slechte slaper ben ik wel.
Het is vooral het inslapen waarbij het mis gaat. Al van jongs af aan had ik er moeite mee. Alleen toen ik kleine kinderen had, ging het door de drukte en de gebroken nachten wel goed. Toen sliep ik altijd meteen zodra mijn hoofd het kussen raakte.
Maar sindsdien is het slechter. Tot voor een aantal jaren geleden, zeg maar tot mijn pensioen, sliep ik zo nu en dan slecht in en lag ik tot 3 uur of later wakker, maar dan sliep ik de rest van de week prima. En 1x per 5 of 6 dagen slecht inslapen, noem ik geen slaapprobleem, maar nu is dat veel vaker het geval.
Denk nu niet dat ik wakker lig door te veel en te laat koffie of zwarte thee. Dat drink ik na 3 uur 's middags niet meer.

De afgelopen jaren gaat het inslapen vaak slechter. En sinds ik een activity tracker heb, weet ik pas hoe slecht.
Nachten van 2 à 3 uren slaap zijn niet ongewoon, althans volgens de fitbit.
Ik heb wel het idee dat dit apparaatje het draaien in bed wel heel snel als wakker zijn interpreteert, de werkelijkheid valt volgens mij wel een beetje mee en draai ik ook wel in mijn slaap, zonder er wakker van te worden.

Dat neemt niet weg dat ik best vaak uren wakker lig, ook in mijn eigen beleving.
Waarom wil het slapen niet? Ik heb jeuk op mijn rug of ergens anders, ik heb pijn aan mijn handen of aan mijn voeten. Ik heb het nèt iets te warm, of juist te koud. Ik pieker ergens over en kan dat niet loslaten
Ik neem me steeds voor om me er niet druk over te maken. Ik lig voldoende lang in bed, vaak wel 9 uren en ik rust voldoende uit om de volgende dag eigenlijk nergens last van te hebben. Ja, soms 's avonds als ik naar wat saaie TV kijk, dan val ik soms in slaap en is het programma "ineens" afgelopen.
Dat had ik zeker 20 jaar geleden ook al wel rond dezelfde tijd. Toen had ik 2 TV's. Eén in de woonkamer en één boven mijn bed. Mijn dochters wilden dan na het warme eten een serie op TV kijken en dan ging ik in bed het journaal kijken.  Dacht ik, maar dan viel ik vaak in slaap en werd ver na de uitzending van het journaal wakker.

Hoe ga ik er mee om?
Ik neem het voor wat het is.
Ik zorg dat ik het lekker warm heb, met indien nodig een ingeschakelde elektrische deken en in de winter altijd warme slaapsokken. Ook doe ik ontspanningsoefeningen en mediteer liggend in bed en zeg ik een soort mantra. Soms lees ik wat. Soms ga ik, als het na een aantal uren nog steeds niet lukt om te slapen naar beneden en zit ik warm aangekleed een tijdje in de woonkamer op mijn warme stoeldeken en neem nog wat drinken en een klein hapje en dan toch maar weer naar bed. Soms lukt het inslapen dan ineens wel.
Waarom geen pillen? Ik moet 's nachts zeker 2 à 3 keer plassen. Met pillen ben ik dan te suf en is er gevaar voor valpartijen. Stel je voor dat ik met mijn hoofd tegen de wastafel of de rand van het bad val. Ik moet er niet aan denken! Levensgevaarlijk, ook al hoef ik niet de trap af om naar de WC te gaan.
En zoals ik al schreef, slaappillen zijn verslavend en mogelijk hebben ze wisselwerkingen met pillen die ik al heb voor mijn bloeddruk, diabetes, schildklier etc.
Als er pillen waren die al deze bezwaren zouden ondervangen en zouden zorgen dat ik snel in zou slapen en zonder valpartijen naar de toilet kon, dan zou ik zeggen: JA, graag!

Maar zonder is ook wel goed, het is vervelend dat slaap vaak lang op zich laat wachten,  maar ach, er zijn ergere dingen.  

Heb jij ervaring met slaapmiddelen?

38 opmerkingen:

  1. Ik neem een drupje CBD- en THC olie.Werkt goed bij mij om door te slapen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cbd pasta en dan de 10 %sterkte werkt bij mij heel goed
    Vlasje/Gusta gebruikte voor s'nachts die met THC er bij in. Deed haar goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Probeer eens magnesium. Ik slik een half uur voor het slapen gaan 1 tablet metarelax, een magnesiumpil. En slaap daardoor echt stukken beter. Geen medicijn, maar veel mensen hebben ongemerkt een magnesiumtekort .
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik drink na 11 uur ‘s ochtends geen koffie meer, omdat ik erg veel last heb van de secundaire werking, die zo’n 8 uur later begint. Ik heb dat ooit eens opgezocht, maar kan nu natuurlijk geen link meer vinden….

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een 'activity tracker' voor slaap is heel onbetrouwbaar, dit was recent nog in het nieuws ergens. Misschien helpt het al om je niet blind te staren op zulke gegevens, als het verder 'is wat het is'.

    I.p.v. slaapmiddelen zou je ook een kalmeringsmiddel kunnen nemen, die ervoor zorgt dat je hoofd rustiger wordt, waardoor je beter inslaapt. Bijvoorbeeld: een halve oxazepam.
    Incidenteel gebruik ik dit om iets meer rust te hebben, waardoor het in- en doorslapen soepeler gaat. Als je het incidenteel gebruikt is de kans op verslaving minimaal en je wordt er ook niet suf van de volgende dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet doen. Oxazepam is net als alle andere pammetjes zeer verslavend.
      Ook ik slaap heel slecht in. Het is niet anders. Slik naast de vitamine D ook magnesium citraat. Maar merk er echter heel weinig van.
      Als ik 2 of 3 uur op de klok zie, bedenk ik me altijd dat ik wel, als gepensioneerde, uit kan slapen. En ben toch altijd weer om half acht wakker.
      en Droomsap even opgezocht. Gezien wat er allemaal in zat. Dan maar even wakker liggen.

      Verwijderen
  6. Ik gebruik af en toe Droomsap. Dit werkt enorm goed bij mij, vooral om vlot in slaap te vallen. Online te koop, ze hebben ook een probeerverpakking voor 3-4 keer. Nu ik voor jou op hun site kijk zie ik dat ze ook iets hebben tegen overgangsklachten, dat ga ik ook maar eens bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het programma Pointer van afgelopen week werd gewaarschuwd voor Droomsap.
      Is lang niet zo onschuldig als
      je zou denken.

      Verwijderen
    2. Ik heb het programma ook gezien en ik denk er niet over dat spul te nemen. Het is in feite een illegaal middel.

      Verwijderen
    3. Het middel Droomsap werd behandeld in het programma Meldpunt, niet bij Pointer. Citaat uit het programma: “De stof doxylamine (verwerkt in Droomsap) heeft veel bijwerkingen. Denk aan duizeligheid, droge mond en ogen en verwardheid.” . Het middel klinkt onschuldig maar kan uitmonden in een nachtmerrie. Vooral ouderen moeten oppassen. “Ouderen zijn gevoeliger voor de bijwerkingen op het brein, zoals hallucinaties, delier en dementie. Daarbij kan doxylamine plasklachten en hartkloppingen veroorzaken. Ook zijn er veel aandoeningen waarbij je het middel beter niet kan gebruiken, waaronder dementie en cardiovasculaire problemen.” Tot slot heeft het middel een sterk effect op de rijvaardigheid, dat ook de volgende dag nog kan aanhouden.

      Verwijderen
    4. Programma niet gezien, droomsap nog nooit van gehoord maar doxylamine is een antihistamine die in Nederland niet legaal vrij verkrijgbaar is, de europese comissie heeft voor zover ik weet ook nog geen markttoelating verleend. Tenzij de regels heel recent zijn veranderd maar dat betwijfel ik. Dat betekent naast veiligheid van het middel zelf m.b.t. bijwerkingen (in Amerika is het gewoon zonder recept te krijgen) dat er ook geen betrouwbare controle is op samenstelling van b.v. droomsap. Iedereen moet zelf weten wat voor hen goed is maar mocht iemand hier op een idee worden gebracht houd dit dan in het achterhoofd.

      Verwijderen
    5. En hoe zit het dan met je eetlust bij dat drankje? Van antihistaminica krijg ik altijd geeuwhonger. Ik slik het daarom zo weinig mogelijk want ik ben eens in drie maanden 10.kg aangekomen. Niet te.stuiten trek. Ik slik het nu alleen noch bij acute allergie door bepaalde insecten.

      Verwijderen
    6. Goh, ik ga dat eens terugkijken. Ik weet welke stof erin zit en dat die hier niet (meer) op de markt is tegen allergieën vanwege bijwerkingen als slaperigheid. Zelf merk ik helemaal niets van bijwerkingen, behalve dan de slaperigheid 😴 ik neem het alleen vlak voor het slapen, niet middenin de nacht zodat het ‘s morgens uitgewerkt is. Het klopt wel dat de site doet alsof het een onschuldig kruidenmengsel is, dat is wel misleidend maar ik heb gelijk uitgezocht wat de werkzame stoffen zijn. Ik kreeg het idee trouwens aangereikt door iemand in de hulpverlening.

      Verwijderen
  7. Een banaan eten voor het slapen gaan helpt bij mij goed. Thee maken van de (biologische) schik help ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je schrijft dat je ervoor zorgt dat je het lekker warm hebt. Maar warmte remt juist de aanmaak van melatonine af. Het beste is om het dus iets fris te hebben, niet koud, maar zeker ook niet warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn hele leven ben ik een probleemloze slaper geweest. Mijn hoofd raakte het kussen en ik sliep. Tot laten we zeggen 2014. Toen kreeg mijn man last van poliepen in zijn darmen, en moest vaak elke nacht 1 og 2 keer uit bed. Dan werd ik elke keer wakker en sliep dan niet meee. Tot het zovaak gebeurden dat ik helemaal niet meer sliep. Nooit geweten maar ik had 19 jaar GGZ achter de rug en later heb ik gehoord dat je depressieve mensen nooit wakker moet maken. Want vanaf 2017 gebruik ik anti depressiva. Toen heb ik qutiapine van dokter gekregen en dat gebruik ik nu nog steeds. Ik heb het nog nooit geprobeerd om zonder te slapen. Het werkt niet verslavend, maar maakt je rustig. Al ben ik me niet bewust van onrust. Al die jaren gebruik ik dezelfde dosis. Maar maak me niet elke nacht wakker, dan wordt het nog erger. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik gebruik sinds zo 'n 2 jaar een heel lage dosis Quetiapine en slaap daar heel goed op .Na jarenlang vaak hele nachten wakker te liggen is dit een verademing .En word ik wakker om naar het toilet te moeten val ik daarna gewoon weer in slaap.

      Verwijderen
  10. Op vrijdag moet ik altijd om 5.15 op. 's nachts slaap ik heel onrustig, schrik de hele tijd op omdat ik dan denk dat ik de wekker niet gehoord heb. Als het dan om 4 uur alweer is dan slaap ik helemaal niet meer. Nu heb ik droomsap alleen voor die avond. Het helpt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nachtrust van Bional is een middel met valeriaan. Ik heb het in de kast voor zo nodig. Werkt altijd. Maar niet tegen de ochtend innemen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sinds ik erg slecht sliep in de overgang gebruik ik zo af en toe melatonine tabletjes. DAt helpt om in te slapen. NIet altijd - dan wordt de werking minder, maar in nachten dat ik veel pieker....
    En ik houd me voro dat slechter slapen gewoon hoort bij ouder worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Val heel snel in slaap maar na paar uur wakker. Als het dan niet meer lukt eet ik halve banaan. Val daarna wel weer in slaap maar altijd half zeven wakker. Dit probleem hoort bij ouder worden
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb al enkele jaren problemen met slaap. Bij mij werkt Bio-melatonin erg goed, het heeft geen bijwerkingen, is niet op voorschrift. 3 mg werkt het best voor me, het hoeft niet elke dag maar de
    Slaapkwaliteit is gewoon veel beter, als ik het gebruik. Met leeftijd gaat de lichaamseigen productie van melatonine achteruit, dus slaap wordt slechter. Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Melatonine is geen slaaptablet, sterker een verkeerde dosis of gebruik kan zelfs voor slaapproblemen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sinds ik 's avonds ontspanningsthee van zonnatura drink (1 beker) en voor het naar bed gaan een beker warme melk lukt het me goed om in te slapen. Verder helpt spelen met jezelf om te ontspannen en in te slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat spelen met jezelf was voor mij ook ooit een probaat middel, maar tegenwoordig helpt het voor geen meter om sneller in te slapen. Verder wel leuk natuurlijk ;-)

      Verwijderen
    2. Proest! Die truc haal ik ook geregeld uit, maar dat "vergeet" ik dan weer als tip te vermelden. Werkt vaak, maar soms ook niet, maar dan is het toch altijd zeer plezant!

      Verwijderen
  17. Ik heb al jaren baat bij valeriaan druppels. Kruidvat eigen merk, ongeveer 20 druppels in een beetje water doen en voor het slapen innemen. Het wordt eerder rustig in m'n hoofd en ik slaap beter door. Ik merk het na een half uur al als ik het een keer vergeet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik luister vaak naar de gratis podcast 'nothing much happens'. Voorleesverhaaltjes voor volwassenen. Gemaakt om bij in slaap te vallen. Klinkt gek, maar werkt bij mij heel goed. Wel even de timer van je podcastapp zo instellen dat hij stopt na 1 aflevering of na een bepaalde tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bij mij helpen niet met een lege maag naar bed + 2 paracetamollen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga voor het slapen een banaan proberen en 2 paracetamollen.
      Eens kijken wat dat voor effect heeft.

      Verwijderen
  20. ...en je blog wordt voor mij hier meteen gevolgd door een enorme kwakzalversreclame. Maar goed.

    Heel vervelend, niet kunnen slapen. Ik denk dat je het goed doet, zoals je het doet. Eventueel kun je er een keer met de huisarts over praten, of eventueel met een slaapdeskundige (die bestaan ook). Stel dat je daardoor minder vaak slaapproblemen hebt, dan is dat misschien al de moeite waard. Ze helemaal kwijt zijn, dat is misschien wat veel gevraagd.

    Zelf herken ik heel erg het niet meer kunnen slapen als je weet dat de wekker binnen een paar uur gaat. Erg vervelend. En "je niet druk maken" is meestal middenin de nacht nogal veel gevraagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Veel oudere hebben minder slaap nodig,5 uur voor een hele nacht is niet ongewoon. Daarbij komt dat lichamelijke inspanning gedurende de dag ook minder word bij het ouder worden waardoor minder slaap nodig. Eigenlijk heel onhandig verdeeld als je een ouder bent van kleine kinderen zitten er haast niet genoeg uren in een dag of uren om te slapen snachts en roept je lichaam om rust. Tegen de tijd dat je tijd hebt om te rusten pensioen is er minder nood aan de slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik slaap altijd slecht als ik mijn uurtje wandelen oversla, nog beter als ik twee of drie uur loop.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Aaf, ik kan na 11 uur in de ochtend al geen zwarte thee of koffie meer drinken, omdat ik anders ga spoken. Koffie en thee kunnen dus wel degelijk invloed hebben.

    Ik ben een fan van yoga oefeningen om te slapen en de goede nachtrust tabletjes van dr Vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik slaap mijn hele leven al ‘slech’ maar functioneer(de) overdag meestal prima. Ook veel middelen geprobeerd (soms met en soms zonder recept van de huisarts) maar niks heeft echt geholpen. Nu ik gepensioneerd ben ga ik zo af en toe na de lunch een uurtje liggen lezen maar val zelden in slaap.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.