zondag 3 maart 2024

Mijn energieverbruik in de afgelopen week

Wat verbruikte ik in de afgelopen week, week 9?

GAS 9,2 m³

Ter vergelijking: in week 8 verbruikte ik 10 m³ gas.

STROOM
Ik kreeg geleverd: 11 kWh
Mijn zonnepanelen leverden 18,2 kWh en ik leverde 13,3 kWh terug. Voor eigen gebruik: (18,2 - 13,3 =) 4,9 kWh.
Dat brengt het totaal van mijn stroomverbruik in de afgelopen week op 14,9 kWh.
Ik heb ook iets meer verbruikt dan in de voorgaande week, in week 8 was mijn totale verbruik 14,66.

Zonnepanelen

Het gaat weer goed met mijn zonnepanelen. De 8 paneeltjes produceren al weer veel meer stroom dan rond 21 december. Logisch natuurlijk ook, de zon maakt een veel betere hoek en het is al weer veel langer licht. In de afgelopen week al weer 18,2 kWh opgewekt, zoals ik hierboven al schreef.

2 opmerkingen:

  1. Je zegt dat je 11 kw. geleverd kreeg en dan zeg je dat je zonnepanelen 18,2 leverden. Hoe moet ik dat zien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 11 kWh stroom kreeg ik geleverd op momenten dat mijn zonnepanelen niet (genoeg) stroom produceerden om mij van de gewenste stroom te voorzien. Bijvoorbeeld als het donker is. Dan gebruik ik soms mijn oven en natuurlijk branden er lampen. En verder gebruik ik vaak mijn pc en ook mijn tv. Dat neemt allemaal stroom en die stroom wordt op dat moment niet geleverd door mijn zonnepanelen.
      Naast die 11 kWh geleverde energie, verbruikte ik ook een deel van de energie die afkomstig was van mijn zonnepanelen, namelijk 4,9 kWh.
      Daarnaast heb je dan de salderingsregeling, waarbij je alle gebruikte stroom kunt wegstrepen tegen de teruggeleverde stroom. Dan is de rekensom 13,3- 11 = 2,3 kWh netto teruggeleverd. Daarmee kreeg ik in de afgelopen week 2,3 x 0,135 euro terug. Dat is €0,31.
      Ik hoop dat het nu duidelijker is.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.