donderdag 18 april 2024

Weer een jichtaanval

Drie jaar geleden kreeg ik mijn eerste jichtaanval. Ik had geen idee wat het was en dus maakte ik mij ernstig zorgen over de pijn die ik in mijn enkel voelde! Ik kon er bijna niet op lopen en ik ben toen, zodra dit kon naar de huisarts gegaan
Nu had ik precies dezelfde klachten, aan de zelfde enkel, ook aan de buitenkant van het gewricht. Rood en warm en dik. En ik voelde dezelfde pijn als destijds, alleen was ik wat minder ongerust, doordat ik nu wist wat het was. Destijds was het binnen een paar dagen met ibuprofen weer leefbaar en dat was nu ook zo. Een beetje pijn is er nog wel, maar vergeleken bij de eerste pijn in de nacht van vrijdag op zaterdag stelde het niets voor. Het begon natuurlijk in een weekend, net als de vorige keer. Toen begon het 1 dag later, maar ook in het weekend. Grr. Ik wist nu wat het was en ook al was de pijn vrij heftig, was er voor mij geen aanleiding die zelfdiagnose bij de eerste hulp te laten bevestigen. Een eerste hulp is naar mijn mening voor ergere dingen en niet voor een klacht die je zelf kunt aanpakken.

Wil je meer weten van jicht, klik dan hier.
Drie jaar geleden is de diagnose bevestigd door bloedonderzoek. Bij jicht heb je te veel urinezuur in je bloed. Dat bleek toen inderdaad het geval. Nu vond geen onderzoek plaats, want ik ben er niet mee naar de huisarts geweest. Ik loop nu weer bijna zonder pijnklachten, alleen een beetje spierpijn van het anders bewegen door de pijnlijke enkel. En het is zo heerlijk om weer normaal te kunnen lopen! Geweldig fijn dat de pijn weer vrijwel verdwenen is!

Al in 2011 had ik te veel urinezuur in mijn bloed. Toen had ik ook gewrichtsklachten. Toen niet extreem veel urinezuur, maar wel net boven de norm.
Het zit in de familie, ik ben "erfelijk belast" zogezegd.
Mijn moeder had jichtaanvallen en ook mijn broer heeft er soms last van.

Hopelijk blijf ik voorlopig vrij van klachten!

PS
Dit blogje is wat later gepubliceerd dan gebruikelijk. Dat was niet mijn bedoeling, het was een foutje.
Morgen verschijnt er hier vanaf 7:00 uur weer een nieuw blogje.

24 opmerkingen:

  1. Wat pijnlijk en vervelend is dat. Ik begrijp dat je dan goed op je eten moet letten. Mijn zus heeft het ook maar sinds de boosdoeners niet of bijna nooit meer eet, heeft ze weinig last. Ik hoor haar altijd over"geen bonen" eten. Zo zal er nog meer zijn wat je dan moet gaan vermijden. Misschien helpt dat jou ook? Sterkte, Ien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Thuisarts.nl is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat een bepaalde voedingsgroep/soort voor jicht zorgt.

      Verwijderen
    2. Er zijn wel ziekenhuizen die wat aanwijzingen op hun website hebben staan. Niet meer dan 100 gram vis per week, geen rood vlees, geen alcohol, niet meer dan 200 gram fruit per dag, geen honing of iets dergelijks. Het schijnt ook goed te zijn om wat meer te drinken. 2 à 3 liter per dag.
      Ik ben nergens iets tegengekomen over bonen, citroensap in gekookt water (wat anoniem van 10:50 uur meldt), kurkuma of iets dergelijks.

      Verwijderen
    3. Slikte jij nu plaspillen ?

      Verwijderen
    4. @Geeske: nee, die slik ik niet. Ik heb ze ooit, zeker 15 jaar geleden, wel voorgeschreven gekregen en daar raakten mijn bloedsuikers van ontregeld. Mee gestopt en overgestapt op een andere bloeddrukverlager.

      Verwijderen
  2. Wat naar en pijnlijk. Mijn man heeft ook jaren last gehad van Jicht (zit in de familie en hij is veel afgevallen en dat kon ook een factor zijn volgens de dokter). Hij kreeg medicijnen om een aanval te voorkomen en vaak ook Prednison bij een aanval. Nu gaat het al weer jaren goed en hoeft hij geen medicijnen meer te slikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder had jicht in haar rechtervoet. Dieet aangepast en ze heeft nooit meer een jichtaanval gehad,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een vorm van arthritis. Er is veel bekend over voeding en urinezuur. Koffie is bijv goed, Vlees en vis niet. Ik zou dit eerst uitproberen ipv medicijnen, kersen en aardbeien helpen ook. gr.Marij

      Verwijderen
  4. Mijn man heeft het ook,maar die maakt iedere dag glas water met uitgeperste citroen,water even aan de kook, de aanvallen zijn er minder geworden,tuurlijk heeft hij altijd wat medicijnen liggen,maar citroensap helpt wel degelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap. Houd je er ook met voeding rekening mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe niet, maar ik ga mij richten op de adviezen van het Voedingscentrum:
      https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/aandoeningen/dieet-gezond-eten-bij-jicht-jichtaanval.aspx

      Verwijderen
    2. ik zou ook bij thuisarts.nl kijken, dat is tenslotte geschreven door (of onder supervsie van) medici.

      Verwijderen
  6. Voeding speelt zeker een grote rol. Op nutitionfacts.org is ook veel te vinden. In het engels is jicht gout. Kersen helpen erg goed en kurkuma (poeder of vers geen supplement)
    Veel sterkte, Gr Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En zou het zijn uitgelokt omdat je ineens veel haring at? Vis en dierlijk vet schijnt ook te maken hebben met zuurgraad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen! Ik lees op de site van het Voedingscentrum dat geadviseerd wordt om niet meer dan 100 gram vis per week te eten. Die zes haringen waren veel meer dan dat! Ze wegen 75-100 gram per stuk.

      Verwijderen
  8. Ja dat kwam ook meteen bij mij op. Halfje per keer dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zal wel uitgemaakt worden voor kwakzalver… maar de plant duivelsklauw drijft urinezuur af. Slikken bij een jichtaanval en stoppen als de klachten over zijn. Te koop bij bv Holland and Barrett in capsule vorm Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoezo kwakzalver? In de natuur (of beter gezegd imo de schepping) is veel te vinden wat goed is voor de mens

      Verwijderen
    2. Niet alles is goed, je kunt jezelf ook vergiftigen met planten uit de natuur. En aangezien ik al 5 soorten pillen slik, ben ik heel voorzichtig, om wisselwerkingen te voorkomen.

      Verwijderen
    3. Daarom zeg ik idd ook dat er veel te vinden is. Verstandig om er voorzichtig mee te zijn. Het beste is om in zulke situaties je er in te laten begeleiden

      Verwijderen
    4. Ik zou persoonlijk niet zelf zo'n pot aanschaffen, maar onder behandeling gaan van een goede natuurgeneeskundige die werkt met de 4 natuurkwaliteiten.
      Zij kijken veel dieper en behandelen niet enkel de symptomen, maar pakken de oorzaak aan.
      Zij weten de contra indicaties met medicatie, kruiden onderling etc. En voeding wordt ook persoonlijk afgestemd.

      Verwijderen
  10. Mijn vader had er ook last van in zijn grote teen. En hij had een purinearm dieet voorgeschreven gekregen en medicijnen maar daar werd hij heel slaperig van en die nam hij niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn man heeft heel veel last van jicht gehad. Na een bezoek bij de reumatoloog heeft hij allopurinol tabletten gekregen. Hij heeft nu al jaren geen jichtaanval meer gehad. Wat een opluchting! Volgens de reumatoloog is het discutabel of voeding er iets mee te maken heeft. Het is niet erfelijk maar komt in bepaalde families wel meer voor. Hopelijk kun je hier wat mee, want het is ontzettend pijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn man had ook regelmatig jicht. Altijd aan dezelfde grote teen. Was zeer pijnlijk. Welke medicijnen hij daarvoor dan kreeg weet ik niet meer. Maar ze werkte wel snel. Ik dacht ook geen varkensvlees te eten. Hij noemde dat kasteleins ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.