dinsdag 28 mei 2024

Een fijn weekend op Schiermonnikoog

Afgelopen weekend was ik met jongste dochter en jongste kleinzoon van 2 jaar op Schiermonnikoog. Vorig jaar waren we er ook, maar dan in februari. Een ander seizoen, toen was het een stuk rustiger van nu. Dat merkten we vooral aan de bussen naar en op het eiland. Het waren overvolle bussen vol mensen en véél bagage. Wij hadden 2 rugzakken,  2 rolkoffers en een wandelwagen bij ons. Tijdens het instappen was  mijn kleinzoon dikwijls heel bang of zijn mama en de koffers wel in de bus terecht gekomen waren. Ik hield namelijk kleinzoon in de gaten en mijn dochter regelde de zware koffers.
Zon en regen wisselden elkaar af, maar gelukkig zijn we nooit doornat geregend, hoewel ik wel gemerkt heb, dat het weer snel kan veranderen. Buienradar geeft op het ene moment aan dat er geen regen komt. De wind draait en binnen een half uur komt er een flinke onweersbui onze kant op.
Maar zoals gezegd, we zaten op het moment dat het onheil losbarstte veilig en droog binnen, niets aan de hand.

Naderend onweer

Kleinzoon en dochter nog even naar het strand

We wandelden naar het strand, wandelden naar de grote bunker en deden boodschappen in de enige supermarkt die Schiermonnikoog rijk is. Vroeger waren er 2 supermarkten, maar dat is al weer lang geleden.
Tijdens slaapjes van kleinzoon zat ik lekker te lezen en dan ging mijn dochter wandelen. Goed verdeeld, want meer wandelen kon mijn lijf eigenlijk niet aan. De ruim 12.000 stappen op zondag waren eigenlijk wel wat veel voor mij.
We zaten in een appartement met 2 slaapkamers, met in de woonkamer ramen, je kon dus niets luchten. Dat was wel heel jammer! Er was een grote schuifdeur en die kon open, maar dan regende het in, als het regende. Verder kon de deur alleen open op een kleine kier die maar weinig frisse lucht doorliet. De beide slaapkamers waren zonder ramen en zonder ventilatie. In de zomer niet ideaal, ook vanwege het feit dat het appartement aan de zuidkant van het gebouw gelegen is.
Plattegrond appartement. De voordeur was op een gang.

Als je de schuifdeuren open liet, kwamen er diverse vogels naar binnen. Mussen kwamen tot in de slaapkamer om te kijken of er nog wat te eten viel en 2 keer was  er een zwaluw in het appartement binnengevlogen. Wat die daar wilde doen, dat weet ik niet. De eerste was al naar de achterste slaapkamer, de kamer van kleinzoon, gevlogen. Hij zat in de kinderstoel aan de tafel en vond het heel eng. Toen in de laatste nacht de schuifdeur open was, en de gordijnen deels ook voor de broodnodige frisse lucht, was er al weer eentje.
Ik zou, omdat het licht was, om zes uur 's ochtends de gordijnen sluiten omdat ik last had van het licht, en toen vloog er snel nog even een zwaluw weer naar buiten.
Het kwam misschien doordat we op de 1e verdieping zaten, waarschijnlijk waren de zwaluwen anders niet zomaar naar binnen gevlogen.
Bijzonder, vogels in je appartement!
Het was een lekker relaxed weekend. Het was genieten om weer eens 3 etmalen lang mijn jongste kleinzoon van dichtbij mee te maken. Het is een heerlijk kind!

16 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een weekend weg op een mooie plek. Dat je het huis niet goed kunt luchten vind ik wel een groot nadeel. Ik houd erg van frisse lucht in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder beide slaapkamers zonder ramen. Maar gelukkig hebben jullie wel fijne dage gehad.
    Op naar de volgende vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat jullie met zijn drieën weg gingen. Wat een avontuur. Voor jullie. Fijn hoor. Apart als de vogels binnen rond vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wist je niet dat er geen ramen waren?
    Lijkt me niet fijn.
    Ik heb ook 'last' van binnenvliegende zwaluwen. Dat doen ze als ze weer teruggekomen zijn uit het zuiden. Ze vliegen een rondje door de kamer, gaan even zitten, meestal op de lamp, vliegen dan de deur weer uit. Ik denk dan dat ze de omgeving weer even verkennen of op zoek zijn naar een geschikt plekje voor een nest. Vaak keerden ze terug naar hun oude nestje en legden daar eieren. Ik haal die nestjes rond het huis nooit weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist wel dat er geen ramen waren in de slaapkamers. Vorig jaar, toen we zo'n zelfde appartement huurden, was het een verrassing, hoewel we het hadden kunnen zien op de plattegrond op de site, dezelfde plattegrond die in dit bericht staat.
      Voor drie nachten, als het niet heel warm is, vind ik het geen bezwaar. Een hele week als het hoogzomer is, is vervelender. We hielden steeds de tussendeuren open, waardoor er wel frisse lucht in de slaapkamers kon komen.

      Verwijderen
  5. Leuk, zo’n weekend met dochter en kleinzoon.
    Vreemde bouw, slaapkamers zonder raam. Dat zo’n ontwerp ooit goedgekeurd is begrijp ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk best asociaal met zoveel bagage in het OV, zeker voor 2 nachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja? Is het asociaal om voor 3 mensen voor DRIE nachten twee koffers en 2 rugzakken mee te nemen? We namen luiers mee, speelgoed, handdoeken, keukentextiel, kleding en boeken mee. Het waren geen enorm grote koffers en rugzakken.

      Verwijderen
    2. Daar gaan we weer. Met kritiek om de kritiek . Maar hoe en waarom iemand dit verzint. Met nog geen één stuk bagage per persoon aso noemen. Ik vind het geweldig dat en hoe ze het doen. Zelf moelijk ter been met een peuter aan de hand en de andere met vier stuks om sjouwen. Dan moet je het wel heel erg goed met elkaar hebben. Op elkaar ingespeeld zijn.

      Verwijderen
    3. @ Geeske, dochter en ik hadden elk een rugzak op de rug. Dochter rolde de twee rolkoffers van gemiddelde grootte en ik reed kleinzoon in de buggy, als een soort rollator en kleinzoon hield de stok voor mij vast. Het in- en uitrijden van de buggy in de bus was wel wat lastig door het hoogteverschil, maar er waren helpende handen beschikbaar van bereidwillige reizigers, dus dat ging prima.

      Verwijderen
    4. Het blijft super hoe jullie het deden. En dat jullie het aan gingen. Zoals de hele strekking van je blog. Zelfredzaamheid.

      Verwijderen
    5. Ben het met de scribent eens. Echt sociaal kan ik dit niet vinden. Een weekend stedentrip is vliegend! prima te doen met een rolkoffer maat handbagage. Erger mij dan ook dood -in het OV op weg naar de airport- aan mensen met een dergelijke hoeveelheid bagage. Vroeger als kind mocht er 1 stuk speelgoed mee op een dergelijke trip, zelfs wanneer wij als gezin met de auto gingen. Bed-, hand- en keukenlinnen zijn altijd op locatie te huur of zelfs inbegrepen dus niet noodzakelijk. En tot slot: dit soort dingen moet je niet met een peuter ondernemen.

      Verwijderen
    6. @Simon: ik ben het niet met je eens. Schiermonnikoog is autovrij en ook de boot. Behalve dan beroepsverkeer. Bijna alle busreizigers naar Schiermonnikoog hadden veel bagage bij zich, dat hoort er gewoon bij. We hadden wel bedlinnen gehuurd, ook voor het ledikantje van de dreumes, maar de rest van het textiel namen we mee. Zo veel was dat niet. En het speelgoed dat we meenamen was heel compact, zodat dochter voldoende had aan een bescheiden formaat rolkoffer en een kleine rugzak. In mijn koffer zaten wat dingen voor algemeen gebruik, zoals wat fruit en brood en beleg en het textiel dat we meenamen.
      Er waren veel meer kinderen in de bus en op de boot, toegegeven de meeste kinderen waren wel wat ouder dan mijn kleinzoon.

      Verwijderen
    7. Kinderen / peuters hebben altijd veel bagage nodig. En grote mensen ook, als het zoveel regent!

      Verwijderen
  7. Hoi Aaf, ik lees hier al jaren en regelmatig komt Schiermonnikoog voorbij, nu ben ik er vorige week voor het eerst naar toe geweest. Wat een ontzettend mooi eiland !

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.