maandag 10 juni 2024

Aan het online graaien bij klanten van de Bunq-bank komt hopelijk een einde

De laatste tijd volop in het nieuws: klanten van de Bunq bank zijn slachtoffer van phishing. Oplichters doen dit in de vorm van sms-jes en mailtjes. Je moet volgens het bericht op een link klikken om bijvoorbeeld te voorkomen dat je rekening wordt opgeheven. In totaal bedraagt de schade door deze vorm van oplichting zeker 2,6 miljoen euro. Bedragen van 100.000,- zijn niet uitzonderlijk. Ongelooflijk! Zo veel geld heb je toch niet zo maar op je bankrekening staan?
Ik heb een groot deel van mijn spaargeld in een spaardeposito vastgelegd. Voor meer rente en een bijkomend voordeel is dat een internetcrimineel dat geld ook niet zo maar van mij af kan pakken! Ik kan er zelf ook niet over beschikken, maar dat is niet erg, ik zorg voor een buffer waar ik voor bijzondere uitgaven wèl bij kan.

Heel sneu is dat beveiligingsmaatregelen bij Bunq niet goed op orde zijn/waren en dat er bijna niemand gecompenseerd werd. Gelukkig is niemand uit mijn familie klant bij Bunq, dus hier geen schade. Een schoonzoon was wel klant, maar hij is al lang weer overgestapt. De bank beviel hem niet goed.

Nu heeft Bunq aangekondigd maatregelen te gaan nemen. Bijvoorbeeld de "uitgestelde betaling". Hierbij worden bedragen die overgeboekt worden naar een onbekende rekening 24 uur vastgehouden. Uitgestelde betaling vindt ook plaats als de limiet wordt verhoogd. Je hebt dan als klant 24 uur de tijd om de overboeking ongedaan te maken.
Verder zullen er meer mogelijkheden komen om de bank te bereiken. Een klacht was dat de bank telefonisch en per email heel slecht te bereiken was.
Ook zal het proces van coulance vereenvoudigd en versneld worden. Dus misschien krijgen gedupeerden toch nog (een deel van) hun schade terug!

Moraal van het verhaal: klik nooit op linken die zogenaamd van banken zijn en geef nooit je inloggegevens.

Heb jij wel eens een verdacht berichtje per SMS of mail  gehad?


15 opmerkingen:

  1. E=mail wel eens gehad van een bank waarbij ik niet ben. En van "ING", waar ik wel een rekening heb krijg ik wel eens een e-mail maar die komt dan van Ing. COM ipv ING. NL dus dan weet je gelijk al dat het niet goed is.
    Uitgestelde betaling kan in de praktijk wel eens onhandig zijn. Paar maanden geleden mijn auto verkocht en de opkoper kon bij me thuis alles afhandelen, kreeg geld overgeboekt dat ik meteen kon controleren in de App en het vrijwaringsbewijs kreeg ik per WhatsApp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die uitgestelde betaling kan inderdaad lastig zijn als het om een betaling gaat die echt wilt doen, zonder dat er sprake is van oplichting.

      Verwijderen
  2. Toevallig een paar weken geleden een sms-je gehad, dat ik mijn belastingschuld nog niet had betaald, dat uitstel niet meer mogelijk was en ik per direct op de link moest klikken om de schuld te betalen.
    Uiteraard niet gedaan, want ik heb geen belastingschuld en zou ik dat hebben, zou ik via de Belastingdienst zelf wel bericht krijgen volgens de juiste kanalen.
    Bericht verwijderd!

    Jali

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat niet alleen per telefoon of app, mijn moeder van 87 die in een soort 'hofje' woont met voornamelijk ouderen kreeg iemand aan de deur in ABNAMRO kleding met de mededeling dat de bank dit normaal nooit doet maar het zeer urgent was en ze haar pasje + pincode af moest geven. Mijn moeder werd wel paniekerig maar heeft niemand binnengelaten en mij gebeld. Onze creditcard loopt via 1 mailadres maar ook op het andere adres krijg ik wel eens een bericht dat er 'iets' mis is en ik moet inloggen. Verder veel rommel van 'pakketdiensten' of 'Krudivat' i.p.v. Kruidvat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kreeg een paar weken geleden een hele lange mail van de Antimisdaadcommissie van de Verenigde Naties... ik was wereldwijd een van de 100 gelukkigen die 1,5 miljoen dollar vergoed zouden krijgen wegens oplichterij. De voorzitter is iemand uit Oeganda. Wel een vast bedrag van 257 dollar overmaken voor de kosten...en naam, adres, leeftijd, mobielnummer en kopie van mn ID-bewijs opsturen.
    Ik krijg dan een Visacard toegezonden en kan in termijnen het bedrag opnemen.
    Drie keer raden wat ik heb gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een luxe cruise geboekt met alles er op en er aan....nu kan het eindelijk ;-)
      Groet, G

      Verwijderen
    2. Dat oplichtersvolk is toch ook hardleers als ze nog steeds denken met een dergelijke doorzichtige truc geld binnen te kunnen halen. Ik ben nu ruim 15 jaar gepensioneerd en in het begin van mijn pensionering kreeg ik een mail van een mij volstrekt onbekende (buitenlandse) notaris dat een voor mij volstrekt onbekend familielid mij een miljoenenerfenis nagelaten had. Als tegenprestatie wilde hij een bedrag van enige duizenden euro's om de kosten van afwikkeling van te betalen.
      Heb de beste man teruggemaild dat hij de benodigde gelden daarvoor uit de erfenis mocht betrekken. Nooit meer iets gehoord, maar desondanks heeft het nooit als een 'verlies' gevoeld.
      Heb de mailwisseling nog een tijdje bewaard in de map DG, SG, NB; Dom Geboren, Simpel Gewiegd, Niks Bijgebracht.

      Verwijderen
    3. ik ben nu op wereldreis, dat is duidelijk...:))
      en hiervan kreeg ik maar liefst 3 mailtjes:

      Hallo,

      We zijn verheugd u te kunnen mededelen dat uw e-mailadres is geselecteerd om een aanzienlijke donatie van 7.800.000 euro te ontvangen van het filantropische team van Ernesto Maurizio Bertarelli. Neem zo snel mogelijk contact met ons op om de geldigheid van deze e-mail te bevestigen en om meer informatie te ontvangen.

      Stuur een claimverzoek naar ebertarelli0@gmail.com.

      Hartelijke groeten.

      ik kom tijd tekort om het op te maken, net als Willem ben ik ook al 15 jaar met pensioen....
      ik ga ook zo'n map aanmaken, geweldig bedacht

      Verwijderen
  5. Ik heb wel 2 verdachte telefoontjes gehad. Net nadat mijn paspoort was gestolen in Rome. Mijn gegevens waren zogenaamd gevonden bij een inval in de haven van Rotterdam. De rechercheur zei dat ik tegen niemand iets mocht vertellen. Helaas voor hem had ik al àlles verteld aan mijn familieleden met wie ik op familiebezoek was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kreeg onlangs een appje van mijn dochter, dat ze een nieuwe telefoon had. Ben bijna 60, en dan ineens een dochter 🤢🙂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg plotseling een zoon op dezelfde manier 😳

      Verwijderen
  7. Ja, vorige week van Bunq. Maar ik heb er geen rekening en bovendien was het op de klassentelefoon (dus op bedrijfsnaam) en ik heb meteen de sms verwijderd. ING, waar ik bankier, heeft een check op de app, kan je kijken of zij het echt zijn die jou bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kreeg een paar weken geleden op vrijdagabond een whatsapp met als aanhef mijn echte naam. Ik zou een x aantal maanden geleden hun bakfiets op het parkeerterrein van AH in Heerenveen aangereden hebben, ik had beloofd dat ik de schade zou betalen. Na x keer proberen lukte het hen niet mij telefonisch te bereiken. Er zat een link bij en ik moest voor maandagmorgen betalen anders gingen ze naar de politie. Heb een printscreen gemaakt, het telefoonnummer geblokkeerd en heb het zelf maar gemeld bij de politie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is precies de reden dat ik een groot deel van mijn spaargeld in deposito's heb gestopt. (In een noodsituatie betaal ik de boeterente wel). Op deze manier kunnen criminelen niet in 1 keer alles wegsluizen. Ik vind het vreemd dat de banken en consumentenorganisaties deze tip niet geven. Het is een goede manier om schade te beperken. Dit is de eerste keer dat ik iemand anders hoor zeggen dat ze het ook doet, leuk! Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben geneigd om het af te kloppen: nog nooit een telefoontje gekregen van een nep-bankmedewerker, geen mailtje of sms-je waarin me een erfenis wordt beloofd. Niemand die me ooit om mijn pincode gevraagd heeft of verzocht heeft geld over te maken i.v.m. een noodgeval.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.