zondag 9 juni 2024

Een heerlijk moeder/dochter-dagje naar een museum

In de afgelopen week gingen oudste dochter en ik samen naar een museum, in Drenthe.
Eerst samen lunchen in een pannenkoekenrestaurant in een dorpje ten zuiden van Assen. We aten beiden een pannenkoek met appel, geitenkaas en noten. Mijn dochter had deze variant al eerder gegeten en vond hem heel lekker, voor haar zelfs een favoriet. Dus ging ik die ook eens proeven en ik gaf haar volkomen gelijk. Het was als uitzondering op de regel dat we deze keer niet vegan aten, in de pannenkoek zaten eieren, koemelk en geitenkaas, dat eten we normaal gesproken niet. We aten buiten op het terras, het was vrij fris, maar het kon met voldoende kleding aan nèt.

Vervolgens naar het museum in Schoonoord. Daar is een openluchtmuseum: Ellert en Brammert. Het is een uitgestrekt terrein met bos, heide en weilanden. Hier staan plaggenhutten, een gevangenis, een schooltje, een kerk, een Saksische boerderij, uit ca. de afgelopen 2 eeuwen. Ook is er een timmerwerkplaats, een oude schoenmakerij, een smederij,een houtzagerij,  je kunt er zien hoe bezems en boenders en klompen gemaakt werden. Ook waren er oude keukengeisers, kachels, ovens en dergelijke.
Opmerkelijk is hoe veel er veranderd is in de afgelopen 100 à 150 jaar!

Dochter vroeg heel veel over mijn kennis van de huizen van mijn grootouders en overgrootouders. Hoe groot de huizen waren en wat voor voorzieningen er in de woningen waren.
Geen centrale verwarming, maar in de woonkamer een kolenkachel en boven al helemaal geen warmtebron. Ze namen een kruik mee naar bed als het vroor. Geen badkamers en geen wc maar een tonnetje in de bijkeuken. Bij mijn overgrootvader alleen stromend water in de gang.
Het ene stel grootouders had een keuken, maar het andere stel niet, die hadden in de achterkamer alleen een piepklein aanrechtje met een gootsteen en een kleine keukengeiser er boven en een gasstel op een tafel.

Er is voor de kinderen ook een speeltuin en een kinderboerderij. We hadden geen kinderen bij ons om daar gebruik van te maken. Omdat het een schooldag was, was dat helemaal verlaten, maar in weekends en op woensdagmiddag is het ongetwijfeld drukker.

Het was een leuk uitje waarbij we het samen heel gezellig hadden!

O ja, voordat ik het vergeet: de museumkaart is niet geldig!
Dus daar had ik niets aan deze keer.

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuke reis in het verleden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat museum gingen wij in mijn jeugd elk jaar een keer naar toe als we in Drente op vakantie waren in de zomer.
    Ik ben er al lang niet meer geweest. Staan de reuzen er nog buiten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Ze staan aan de weg bij het parkeerterrein en bij het hol van de reuzen.

      Verwijderen
    2. Hier hetzelfde, in de herfstvakantie verbleven we in recreatiepark het land van Bartje in Ees en gingen we o.a. naar museim Ellert en Brammert. Ik herinner mij dat ik het een heel leuk museum vond als kind. Ik had in die tijd ook een boek over 2 reuzen dat er goed bij aan sloot. Ook herkenning wat betreft keuken van grootouders. Mijn opa en oma hadden een grote keuken met een heel hoog plafond. De ruimte werd gedomineerd door een kolenkachel in het midden. Verder een klein granieten aanrecht met een plank er onder en gordijntjes ervoor en een geijser. Verder een tafel tegen de muur met 2 petroleumstellen erop en een vaste kast. Dan was er buiten op het plaatsje achter een buitenkast en het toilet. Een badkamer was er niet. Wel was er later op de slaapkamer boven een wastafel.

      Verwijderen
  3. Mijn kinderen vonden het prachtig om dit openluchtmuseum te bezoeken en ook logerende nichtjes en neefjes kwamen er graag. De museumjaarkaart is niet geldig omdat het museum geen subsidie krijgt en in stand wordt gehouden door vrijwilligers en donateurs.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Welke pannenkoeken boerderij was dat Aaf? Klinkt erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk zo’n moeder en dochter dag. Deed ik vroeger met mijn moeder ook. Helaas is ze overleden. Mijn dochter is als baby overleden dus met haar ook geen moeder en dochterdagjes. Het zijn uitjes waar je nooit zo bij stilstaat terwijl tijd samen zo kostbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk voor jullie; samen op pad en genieten maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi te lezen dat jullie het zo goed hebben samen. Leuk uitstapje, bij uitstek geschikt om de herinneringen weer boven te brengen. Mijn man en ik hadden hetzelfde in het museum vd 20e eeuw in Hoorn - toen ook veel fotos genomen voor mijn schoonmoeder die helaas aan huis gebonden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n uitstapje samen kan mooie gesprekken opleveren. Ik ben hier als kind ook geweest, die reuzen vond ik maar wat indrukwekkend!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.