dinsdag 11 juni 2024

Sardines op het menu - deel 2

In maart kocht ik ingevroren verse sardientjes, met huid en haar.  Nou ja, tamelijk uit de kluiten gewassen vissen, met kop, staart, vinnen, schubben en niet te vergeten graten en ingewanden. Ik kocht destijds 12 stuks van die vissen en er waren nog een heleboel over. Ik vond ze in maart al niet heel geweldig lekker. Lekker genoeg om ze niet weg te gooien, maar er zijn vissen die ik lekkerder vind dan deze sardines van het formaat haring. 

Afgelopen zondag begon ik aan het klaarmaken van twee porties, 2 x 2 vissen. Het ontschubben en de schoonmaak kon beginnen. De buik open knippen en de ingewanden er uit. Het geurde, of zo je wilt stonk, behoorlijk. Echt een sterke vislucht. Mijn handen maakte ik, net als de vorige keer weer schoon en geurloos met tandpasta.
Ik maakte de schoongemaakte vissen klaar in de oven, met schijfjes citroen.  De vissen waren op zich lekker genoeg, hoewel ze een erg sterke vissmaak hadden. Een beetje te sterk. Ik at ze zondag- en gisteravond bij de warme maaltijd.

Er zijn nog 5 vissen over. Die ga ik in de toekomst klaarmaken.
En daarna nooit meer.
Ik vind het een smerig gedoe.
Ze waren een zuinige aankoop, de kosten waren laag, maar toch koop ik ze nooit weer. Hooguit een blikje sardines, maar dat is iets heel anders

2 van de 5 overgebleven bevroren sardines

Ga ik in de toekomst nog ingevroren verse vis kopen? Ja, dan denk ik wel. Ik zit te denken aan wilde zalmfilets.

24 opmerkingen:

  1. Waren die sardines wel vers toen ze werden ingevroren ? Ik eet regelmatig verse sardines (woon in ander land) , ze ruiken vissig maar stinken echt niet. Jouw sardines zijn ook behoorlijk groot. Weet je wat, geef ze aan je kat ! Zij zal er van smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kat is totaal geen verse vis gewend. Ik weet niet of ze gaat overwegen dáár een hapje van te nemen.
      Over de versheid van de vis: ik heb het vermoeden dat ze niet echt helemaal vers ingevroren zijn. De vis die ik in de jaren 70 echt vers op de markt kocht was in ieder geval verser.

      Verwijderen
  2. Als je het niet probeert,weet je ook niet of je ze nog eens wit eten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalm beter niet bevroren kopen. Zijn vaak droog. Vers is veel lekkerder.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De sardines komen zo te zien uit de Spaanse week van de Lidl. Je moet ze niet te lang in de vriezer bewaren. Vette vis wordt tanig. Schoon maken onder stromend water, dan veeg je de schubben er zo af. Daarna de ingewanden er uit halen en ook eventueel de graten. Wij waren 50 jaar geleden op vakantie in Portugal, Overal werden sardines geroosterd ,gewoon op straat voor de deur. Het woord barbecue was volgens mij nog niet bekend. Groet Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zaten heel veel schubben op deze vissen. Schoonmaken onder stromend water veroorzaakte verstopping in de gootsteen. Ik moest steeds eerst weer schubben weghalen voordat ik verder kon met schoonmaken.

      Verwijderen
  5. Al die arbeid en dan ook nog eens niet lekker eten. Da's jammer! Wij eten helaas vrij weinig vis omdat de wederhelft er niet blij van wordt. Maar zo nu en dan een stukje zalmfilet vind ik wel heel lekker. Zelf helemaal schoonmaken en fileren is me een stap te ver.

    Het klinkt een beetje alsof je vis niet helemaal goed is. Het is het ook niet waard om ziek van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brrr, ik vind al helemaal knap dat je ze helemaal zelf kunt klaarmaken. Dat doe ik je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij de visboer koop ik weleens heekfilet. Dat is de vis waar ze tegenwoordig lekkerbekjes mee maken. Ik koop de filets rauw en dit is heel lekkere (en wilde!) vis.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom gooi je ze niet weg of geef ze aan je kat ipv ze tegen heug en meug schoon te maken en op te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij de Streekboer kun je ingevroren vis kopen die in Groningen van de afslag komt. Het is niet goedkoop, maar wel heel erg lekker en gevarieerd, en een lokaal produkt. Ik heb daar welnschoongemaakte Sardines gekocht en die waren heerlijk. Met bijna niks aan garnituur een restaurantwaardige vis. Voor de Noorderlingen, kijk eens op de site. Geen prijzen voor de dagelijkse hap, maar voor feestdagen haal ik er graag iets lekkers vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat je de vis niet zo lekker vindt.
    Zo kocht ik twee weken terug weer eens een stuk tofu. Ik heb het nooit lekker gevonden maar wilde het weer eens proberen. Op verschillende manieren een stukje bereid en elke keer met tegenzin opgegeten. Dit was de laatste keer, ik eet wel Peasmakers, zelfbereide falafel en peulvruchten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pers eerst het meeste vocht uit mijn stukje tofu en snijd het daarna in blokjes. Daarna strooi ik er royaal kruiden overheen (knoflookpoeder, citroengras, laos en vers gemalen zwarte peper) daarna nog wat ruim genomen maizena erdoor. Goed husselen en dan krokant bakken in bv zonnebloemolie met een ruime scheut sojasaus erdoorheen. En dan verder roerbakken met fijngesneden spitskool erbij en rijst en evt nog was sesamzaadjes om af te toppen. Ik hield ook nooit van tofu, maar nu wel :) Met vriendelijke groet, Rianne

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Zo ongeveer heb ik een gedeelte van de tofu bereid maar helaas, niet mijn smaak!
      Thea

      Verwijderen
    3. Ik heb dat zelf met tempeh bereiden, die van de Surinamer vind ik nog wel te eten, maar als ik er zelf aan begin, word ik er maar misselijk van. Ik moet Peasmakers zelf nog uit proberen, ik heb wel een zakje liggen, gekregen van mijn schoonzus. Nog tips voor de bereiding daarvan toevallig? Met vriendelijke groet, Rianne

      Verwijderen
  11. Ik haal wel eens verse vis van de markt en zelf schoon gemaakt maar die stonken niet en ook niet heel erg.
    Waren de vissen wel vers voor ze de vriezer in gingen?
    Volgens mij stinkt verse vis niet een lichte vis lucht oké maar stinken....
    Dan had ik ze weg gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In dit geval zou ik de rest maar in een sloot gooien, hebben de palingen er nog wat aan. Ik ga best ver met alles opmaken en een manier vinden om het eetbaar te maken. Maar er is een grens en in dit geval zou dat mijn grens zijn, niet lekker en heel veel vervelend werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn vader had precies hetzelfde, van de Lidl, veel werk en niet echt lekker. Hij koopt ze niet meer. Hij eet ze liever eens bij da Vinci, waar ze geweldig zijn, gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk eerlijk gezegd dat de sardines helemaal niet 'vers' waren weliswaar heb je ze bevroren gekocht maar hoe oud ze toen al waren?? Zag van de week een programma over knoflook, dat die wij in de winkels kopen voornamelijk uit China komt en meestal al 1 1/2 tot 2 jaar oude is omdat deze in slaap wordt gebracht (gekoeld). Onze (verse) NL knoflook wordt voor 98% aan het buitenland verkocht. Daarom begrijp ik ook nooit zo goed waarom 'verse' zalm zoveel duurder is dan bevroren zalm want vers bestaat niet, althans de meeste zalm wordt ingevroren en dan ontdooid verkocht als vers.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze vis ziet er niet goed uit Aaf de ogen b.v.horen helder te zijn.
    Een viskraam die sterk naar vis ruikt hoort ook niet.
    Gooi de vis die je nu nog in de vriezer hebt alsjeblieft weg je kan er goed ziek van worden.
    Vriendelijke groet Sterre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik ze inderdaad weggooi, omdat ze niet vers genoeg ingevroren zijn. Ik ben er de vorige keer en ook afgelopen zondag en gisteren niet ziek van geworden.

      Verwijderen
    2. wel in een sloot gooien hoor, dan dienen ze nog ergens goeds voor.

      Verwijderen
  16. Ik zou ze niet gegeten hebben, weet ik bijna zeker, terwijl ik eten weggooien zonde vind. En ik zou de overige vissen niet meer bewaard hebben. Ik lust wel vis, maar een sterke vislucht vind ik vreselijk vies! Nee, dit zou niets voor mij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Verse vis vries je toch schoongemaakt in, dus zonder ingewanden en schubben?
    Betty

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.