maandag 8 juli 2024

De vette fietsen

Een aantal van mijn 5.500 lezers per dag vindt mij een klagende zeur.
Hoeveel?
Geen idee!
Maar ik dacht: laat mij eens lekker gaan klagen op mijn zelfgecreëerde podium, mijn blog.
Volgens 11 controle acties zijn in Amsterdam ruim de helft van de fatbikes opgevoerd. Dat wil zeggen dat ze veel te hard kunnen rijden. Je mag met zo'n vette fiets maximaal 25 kilometer per uur, maar die opgevoerde dingen gaan veel te hard. Ik kom hier in de wijk op de fietspaden en fietsstroken ook veel kinderen tegen op fatbikes. Als er weer eens eentje mij voorbij zoeft of mij tegemoet komt rijden, schrik ik mij vaak te pletter! Als het even kan houden ze ook nog een mobieltje in de hand, waarmee ze kletsen met de buitenwereld. Tot nog toe heb ik er gelukkig nog nooit een onderuit zien gaan. Het lijkt mij heel akelig om zo'n kind met onbeschermd hoofd, armen en benen tegen een andere verkeersdeelnemer of gewoon zomaar op de straatstenen te zien stuiteren. Jongste kleinzoon, een kind van (nog) weinig woorden, zou zeggen "boem!"en misschien "bloed". Er is dan zoveel kans op hersenletsel met levenslang (ernstige) beperkingen!

Mijn mening: stel leeftijdsgrenzen in en voer een helmplicht in voor berijders van die dingen.

Bron illustratie: Medisch contact

29 opmerkingen:

  1. Je bent natuurlijk helemaal geen klagende zeur en mensen die dat vinden hoeven je blog niet te lezen! Je bent juist realistisch. Wij wonen in een wijk met op 150 meter afstand een middelbare school. Wanneer ik naar de stad fiets moet je over een relatief smal fiets/voetpad waar ook auto's 'te gast' zijn. Is de laatste categorie al erg irritant ze rijden je in ieder geval niet omver. In tegenstelling tot de scholieren op hun fatbikes (die zeker veel harder gaan dan 25 km). Ik ben de leeftijdsgrens met je eens maar wie moet dat gaan handhaven? En helmplicht idem dat geeft dan misschien bescherming voor de berijders van de fatbikes maar hoe zit het met de andere gebruikers van het fietspad? Misschien ben ik negatief maar voor een leeftijdsgrens en helmplicht moet de wet gewijzigd worden, dat kost (te) veel tijd en ik voorzie ernstige ongelukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben voor een helmplicht en handhaven maximum snelheid, maar dan voor alle elektrische fietsen. Juridisch gezien is er geen verschil tussen een gewone elektrische fiets en een legale (niet-opgevoerde) fatbike, alleen de banddikte verschilt. Als je alleen een helmplicht invoert voor elektrische fietsen met een banddikte van xxxx cm of meer, dan maken de fabrikanten fatbikes met net iets dunnere banden om onder de helmplicht uit te komen. Ik begrijp trouwens helemaal niet waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor elektrische fietsen is, je blijft altijd een keus houden, als je geen helm op wil ga je op een gewone fiets (is ook veel beter voor je conditie, ook voor alle kinderen die nu op fatbikes rondscheuren).
      Om het handhaven makkelijker te maken zouden ook alle elektrische fietsen kunnen worden voorzien van een kentekenplaatje, nu hebben alleen speedelecs dat.

      Verwijderen
  2. Sowiesoword de hufterigheid steeds groter in het verkeer en dat betreft echt niet alleen de jeugd. En ook niet alleen mensen met zo'n vette fiets. Mensen lijken steeds meer in hun eigen bubbel te leven en te verwachten dat anderen voor hen ruimte moeten maken. Wielrenners die verwachten dat je hen voorrang geeft omdat ze harder gaan, mensen die lopen op fietspaden, ook als er gewoon voetpaden zijn, mensen die fietsen op plekken waar dat niet mag zoals in winkelgebieden, mensen die hun hond loslaten lopen op fietspaden , auto's op fietssnelwegen die denken dat jij aan de kant moet op je fiets. En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden op te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Helemaal mee eens. Vooral dat lopen op een fietspad terwijl voetpad ernaast ligt Lidy

      Verwijderen
    2. Maar dat wordt ook veroorzaakt doordat voetpaden slecht worden onderhouden. Veel breuken erin, oude tegels die niet egaal zijn, bladeren, plastic afval, vuurwerkresten. Als je problemen hebt met je voeten (zoals neuropathie of wintervoeten) val je heel makkelijk en dat kan heel lelijk aflopen. Daarom pak ik toch regelmatig het fietspad om op te lopen. Na een paar valpartijen op het voetpad die me op gekneusde ribben kwamen te staan. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. En zo heeft iedereen zijn eigen reden om op een verkeerde plek te lopen, fietsen, de hond los te laten lopen etc.
      Regels zijn er wel, maar alleen voor anderen.

      M

      Verwijderen
  3. In mijn ogen zeur je niet en wordt we levensgevaarlijk met die singen om gegaan, vooral door kinderen.
    Die dingen gaan veel en veel te hard.
    Direct helmplicht invoeren en kentekenplaat. Dit is gewoon een snorfiets en gaat ie harder dan 25 ist gewoon een brommer.
    Een minimale leeftijd zou ook wenselijk zijn.
    En als men het niet wil zorgen dat hij bijv max 15km per uur kan ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En misschien meer controle op opvoeren?Want zij met helm en dan met een rotvaart tegen jou aan is ook niet de bedoeling

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze eng. Van station den haag cs naar mijn werk in Scheveningen, fiets ik altijd. Het is vaak heel onoverzichtelijk. Fatbikes, enorme bakfietsen, schooljeugd, wandelaars, mensen die tegen de richting infietsen, snelle elektrische fietsen.
    En daar sukkel ik tussendoor met mijn gewone fiets. De terugweg is meestal minder druk, gelukkig!
    Is dat zeuren? Nee, fietsen is echt enger geworden.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wel een van mijn pet peeves. Net als alle inhalers die geen fietsbel gebruiken of pas op het moment dat ze al vlak naast je zijn. Toch is de fiets nog steeds mijn lievelingsvervoersmiddel binnen de bebouwde kom en voor andere kortere afstanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 10 apr 2024 — Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer): “Ik hoor steeds meer Amsterdammers van jong tot oud die niet meer durven te fietsen in de stad".
    Hoe zou dat toch komen?
    Steeds meer straten, niet alleen in Amsterdam, zijn zo ingericht dat "het verkeer elkaar ontmoet".
    Doodeng, je weet niet meer van welke kant je wat kunt verwachten.
    En Fat bikes zijn een categorie apart, zij gaan hard, worden bereden door kinderen, en het liefst een troep als apen aan elkaar geklit.
    Ik begrijp goed dat als je kleine kinderen of kleinkinderen hebt die naar school moeten, je je ernstig zorgen maakt en ze misschien niet meer alleen naar school laat fietsen.
    Bovendien fietsen de kinderen op fat bikes niet zelf, zodat er dure sportgelegenheden moeten worden gesubsidieerd omdat de schatjes te dik worden. En de brandstof/accu's zijn milieu vervuilend.
    Ga gewoon fietsen of met de benenwagen als je jong bent, later zou je willen dat je het nog kon!
    ( Ook een oude zeur, haha! )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet alleen leeftijdsgrens en helm maar ook een scooter/brommerrijbewijs. Dat is een vd redenen dat ze zo populair zijn. Een brommerrijbewijs is duur.
    En een helm lastig en zonde van je haar.
    Die drie dingen invoeren en de populairiteit zal echt afnemen.
    Hoge boetes of inbeslagname van opgevoerde exemplaren kan ook afschrikken.
    Overigens heb ik al twee ongelukken gezien, gelukkig alleen gebroken armen en krassen
    Gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag op Facebook een filmpje voorbijkomen van een wijkagent. Deze gaf advies aan ouders van kinderen die een fatbike willen hebben. Deze agent gaf aan dat zodra een fatbike is opgevoerd automatisch de bestuurder van de fatbike schuldig is bij een incident. Én dat zij als ouders financieel verantwoordelijk zijn voor de schade aan de tegenpartij. De verzekering betaalt dan nl. niets. En dat de schade in de tonnen kan lopen! Hij sloot af met de woorden: ouders denk goed na voordat je je kind een fatbike geeft.

      Verwijderen
  9. Helmplicht voor alle elektrische fietsen, minimum leeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen en controleren op snelheid. 1x = boete, 2x is vernietigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Schrijver een minimum leeftijd van 16 jaar vind ik geen goed idee. Veel scholieren gebruiken nu een e-bike als alternatief voor bus of trein. 20 km enkele reis doe je niet op een gewone fiets als je ochtends om 8.10 uur in de klas moet zitten.

      Verwijderen
  10. Het schijnt dat die fatbikes gelijk staan aan een ‘gewone’ e bike. Dus als zij een helm opmoeten, dan alle e bikes. Ook die kun je opvoeren. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel e- bikes zijn opgevoerd Geartsje? Degenen die sneller willen op een e- bike, kiezen voor een spedelec. En bij die fietsen is een helm én een verzekering verplicht.

      Verwijderen
  11. Ach zeuren moet ook gebeuren!
    Overigens ben ik het er helemaal mee eens en ken grotere zeuren hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mij betreft is dat - hier in Antwerpen toch - niet alleen een probleem van fatbikes, maar ook van elektrische fietsen en steps. De manier waarop velen daar mee rijden is levensgevaarlijk. Wat mij betreft strikte leeftijdsgrenzen, voldoende controles en helmen ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook graag een maximum leeftijd voor ebikes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is het doorslaggevende voordeel voor een maximum leeftijd voor berijders van een e-bike? Ik kan meer nadelen bedenken dan voordelen

      Verwijderen
    2. Als je fysiek en qua reactievermogen niet meer 100% bent gaat de ebike gewoon te hard.
      Marijke

      Verwijderen
    3. Als e-bike rijder regel je zelf hoe hard je gaat. Ik rijd altijd met minimale ondersteuning (eco), in de vierde versnelling en ga zelden harden dan 16-18 km. Toen ik jonger was reed ik op mijn gewone fiets met 7 versnellingen harder! Fietsen doe ik nu voor mijn plezier ook als ik naar de supermarkt, huisarts, kapper of boerderijwinkel ga. Haast heb ik niet en op deze manier leg ik heel wat kilometers af. Goed voor mijn gezondheid. Samen met mijn man fietsen we nu het Pieterpad, elke etappe is tussen de 30 en 50 kilometer. We doen kalm aan!

      Verwijderen
    4. Dus iedereen die ouder is dan 30 mag niet meer op een e-bike? Dat is toch de leeftijd dat je lichaam begint af te takelen en zaken als reactievermogen af beginnen te nemen.
      Wat is het verschil tussen een senior die 20 rijdt op een e-bike, een dertiger die 20 rijdt op een e-bike en een senior die 20 rijdt op een 'gewone' fiets?
      Verkeer is een samenspel tussen de deelnemers. Het probleem is dat er een groep, -veelal jonge deelnemers-, die denekn dat alles en iedereen zich naar hun regels en gedragingen moet schikken. Dat is een veel grotere oorzaak van ongevallen dan leeftijd an sich. Ja, ouderen zijn daarvan vaker het slachtoffer, maar niet per definitie de oorzaak.

      Verwijderen
  14. Prima als er regels komen voor fatbikes en vooral voor hun snelheid. Ik ben absoluut tegen een leeftijdsgrens voor e-bikes. Ze worden veel gebruikt door middelbare scholieren die lange afstanden naar school moeten fietsen. Deze (plattelands)jongeren hebben vaak geen (goed) alternatief aangezien het openbaar vervoer ook prut is.

    Met een helmplicht voorkom je geen ongelukken, je kunt alleen voor jezelf het risico op ernstig letsel verminderen. Laat dat aan een ieder zelf. Als je dat gaat verplichten jaag je mensen de e-bike weer af.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als tachtiger denk ik in dit soort gevallen wel een terug aan mijn eigen (bromfiets)jeugd. Je mocht maar 40 rijden, maar brommers waren kinderlijk eenvoudig op te voeren tot zestig en als je een beetje knutselaar was, dan haalde je er ook wel 80 uit. Echter, als je gesnapt werd voor te hard rijden waren de boetebedragen niet mals en als je voor de derde keer gesnapt werd met een forse snelheidsovertreding dan werd de brommer in beslag genomen en kreeg je je brommer als een klein vierkant pakketje terug.
    Kortom, er werd destijds streng gehandhaafd. Tegenwoordig lijkt het wel of een voorschrift uitsluitend bedoeld is om te overtreden. Er is te weinig capaciteit bij de politie om juist voor dergelijke problemen capaciteit in te zetten, waardoor de pakkans klein is. Bij vergroting van de pakkans neemt de lust om de regel te overtreden significant af, is een oeroude wet.
    En ter geruststelling; vergroting van de handhaving geeft niet meteen een politiestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt minder gehandhaafd, EN we zijn met meer verkeersdeelnemers om brokken te maken. En ik heb ook het idee dat er nu meer gevaarlijke verkeersdeelnemers zijn dan die vroegere opgevoerde brommers. .

      Verwijderen
  16. Lekker zeuren op je eigen plekje op het web en als het mensen niet aanstaan dan lezen ze maar niet!! Ik maak op smalle fietspaden vaak bijna-ongelukken mee en zie ook vaak bijna-ongelukken gebeuren. Ik kan hier ook goed over zeuren want ik heb er last van, net als grote bakfietsen voor een e-bike, bereden door mensen die hun hand niet uitsteken en lekker 'alleen op de wereld' spelen. De fietspaden zijn al jaren hetzelfde en niet met de tijd meegegaan, maar het aantal fietsen en het soort fietsen is veranderd en we moeten allemaal zorgen dat we veilig van A naar B komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben het helemaal met je eens. Die fietsen gaan te snel voor kinderen. (ook voor volwassenen, maar die hebben waarschijnlijk meer verkeersinzicht)

    BeantwoordenVerwijderen