maandag 15 juli 2024

Een nieuwe regeling terugleverkosten bij mijn energieleverancier

De terugleverkosten voor klanten met zonnepanelen bij VandeBron gaan veranderen.
Eerst was het zo dat er 6 terug levercategoriën waren, de terugleverkosten liepen met grote stappen op. Meer terugleveren = meer per dag betalen.
De teruglevering is per jaar.
Zo zag dat er uit.

terugleverkosten oud
prijs incl BTW per dag
categorie 1 5 - 1000 kWh € 0,13142
categorie 2 1000-2000 € 0,41068
categorie 3 2000-3000 € 0,68994
categorie 4 3000-4000 € 0,95277
categorie 5 4000- 5000 € 1,23203
categorie 6 >=5000 € 1,51129

Nu komen er 51 (!) categoriën
Alleen de eerste 10 en nr 51 heb ik uitgeschreven.

terugleverkosten nieuw
prijs incl BTW per dag
categorie 1 5-250 kWh
€ 0,04
categorie 2 250-500 € 0,12
categorie 3 500-750 € 0,21
categorie 4 750-1000 € 0,29
categorie 5 1000-1250 € 0,37
categorie 6 1250-1500 € 0,45
categorie 7 1500-1750 € 0,53
categorie 8 1750-2000 € 0,62
categorie 9 2000-2250 € 0,70
categorie 10 2250-2500 € 0,78



categorie 51 >=20000 € 6,74

Als je nu dus met je zonnepanelen echt veel per jaar teruglevert ben je de sjaak en kost het je tot  bijna 2.500,- per jaar.
Ik leverde vorig jaar 1677 kWh terug en ik betaal nu €0,41068 per dag terugleverkosten. Dat wordt met de nieuwe regeling duurder, want €0,53 per dag.
Wanneer gaat dit voor mij in? Na afloop van mijn huidige vaste contract.
Bij een lopend variabel contract gaat dit in per 1 oktober aanstaande.
Heb je vanaf 15 juli een nieuw vast contract, dan gaat de regeling dan in.

Wat ga ik vanaf komend jaar juni, als mijn cotract afloopt, doen? 
Net als in andere jaren kijk ik weer wat voor mij een voordelige deal is. Mocht ik er voor kiezen om bij VandeBron* te blijven, dan overweeg ik op zonnige dagen in de zomer mijn zonnepanelen af te schakelen, zodat de hoeveelheid teruggeleverde stroom wat verlaagd wordt, zodat ik lagere terugleverkosten hoef te betalen, zeker als de salderingsregeling verdwijnt. 
* Ik verwacht dat andere energiebedrijven vergelijkbare systemen gaan hanteren voor terugleverkosten. 


10 opmerkingen:

  1. Ik blijf het een smerige streek vinden. Eerst mensen verleiden tot het kopen van zonnepanelen en nu ineens die boete

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij vallen in schaal 8. Gister 5,60 verdient met zonnepanelen maar 0,62 teruglever vergoeding betaald, het is dus nog altijd lonend om de panelen aan te laten staan. Wij hadden een maand bedrag van. 35 euro stroom en gas inclusief alles. Door de vergoeding komt daar 18 euro bij opzich prima te doen,, echter is dit voor ons een stijging van ruim 50% en dus best zuur. Neemt niet weg dat we vele malen duurder uitzijn als we ze uitzouden schakelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij vallen ondanks dat we onder de streep 700kwh te kort opwekken toch in een hoge schaal omdat we niet alles direct verbruiken. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Het sommetje is niet zo simpel al vele denken om na salderen te kijken wat er overblijft. Het is van belang om te kijken wat er direct verbruikt word en wat er (tijdelijk) terug geleverd word. Want alles wat je terug levert aan het net mag je over betalen. Ook als je dus onder de streep meer verbruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle stroom die je voor de meter direct verbruikt wordt niet meegerekend. Alle andere stroom die je teruglevert wordt wel meegerekend. Ik leverde bijvoorbeeld vorig kalenderjaar 1677 kWh terug en kreeg 414 kWh geleverd. In dit voorbeeld betaal ik over die 1677 terugleververgoeding en niet over 1677 min 414 kWh. De terugleververgoeding betaal je buiten de salderingsregeling om.

      Verwijderen
  4. het is altijd zuur als ze de regels gaan veranderen.soms gaat een regeling tenonder aan zijn eigen sucses.maar dat je betaal voor terug leveren is best oke om dat je het stroomnet gebruikt.maar het moet duidelijker zijn of de kosten redelijk zijn. als je overweeg zonnepanelen te nemen ,alleen voor eigen gebruik is een goed altenatief,ben je overdag nooit thuis heeft het geen zin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat is schrikken. Ik leverde de afgelopen jaren pakweg 2.700–3.100 kWh per jaar terug. Ik weet niet hoeveel terugleverkosten vandebron.nl mij hiervoor in rekening wenst te brengen, maar ik schat in € 0,90 per dag. Op basis van deze schatting zijn de terugleverkosten per jaar circa € 328. Gelukkig zit ik bij Greenchoice met een vast contract voor nog ruim twee jaar. Vandebron biedt ondanks deze terugleverkosten zelf zonnepanelen aan: bij flinke teruglevering een win-win situatie voor vandebron.
    Wij leven in een politiek zeer instabiel klimaat. Het huidige kabinet wil de salderingsregeling zonnepanelen in 2027 afschaffen. Ik kan mij niet voorstellen, dat afschaffen van de salderingsregeling plus zulke terugleverkosten door alle energieleveranciers kunnen doorgaan zonder repercussies. Wij hoeven niet meteen de hooivork en de zeis te pakken, maar wanneer iedereen nu eens tegelijk zijn zonnepanelen uitzet: moet toch tot nadenken stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh gelukkig heb je niet alle categoriën uitgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vraagje: hoe schakel je zelf de omvormer uit zodat je geen energie het net opstuurt? Aan de mijne kan ik zelf niets uitschakelen.
    Groet Kniepertie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zitten bij mij een aantal schakelaars op. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat ik daarmee mijn zonnepanelen uit kan zetten.

      Verwijderen