Ik had een boek besteld, het werd een brievenbuspakje. Volgens de track & trace was mijn pakje om 11:40 uur bezorgd. Echt waar! Ik heb om 11:40 uur echter niets ontvangen! Ik keek verschillende keren op mijn deurmat, maar helemaal niets! Ik whatsappte een goede bekende die als postbode werkt voor PostNL met de vraag of ik een probleem had.
De antwoorden:
Die melding betekent niks.
Zo'n zending wordt gekoppeld aan een bezorgloop, maar onafhankelijk van of hij er daadwerkelijk bij zit of niet wordt hij als bezorgd aangemerkt als de postbode de route stopt.
Vroeger scanden we de pakketten voor de deur en was er controle dat het daadwerkelijk bezorgd was.
Nu al ruim een jaar of zo niet meer.
Dan ligt het nog in Zwolle of zit het per ongeluk in een tas van een postbode in Assen en wordt het alsnog als bezorgd aangemerkt. Maar als ik op "stop" druk in mijn app krijgt iedereen die gekoppeld was aan mijn route een bericht dat het pakje er is.
Want het scannen "kostte te veel tijd".
Ik heb dus ook regelmatig buspakjes voor heel ergens anders in mijn tas.
Die scan ik dan met de melding "gaat terug in het proces" maar als de postbode van daar de route afsluit voordat ik het doe, heeft de klant al een mail dat het bezorgd is.
Terwijl het nog bij mij in de fietstas zit en ik het nog in de oranje brievenbus moet gooien en het opnieuw het hele proces door moet.
Ik heb trouwens al twee keer gehad dat klanten echt gingen schreeuwen en schelden omdat hun pakket al bezorgd zou zijn, dus dat niet meer scannen en emails sturen onafhankelijk van of het echt bezorgd is, is ook nog eens slecht voor de veiligheid van bezorgers.
Voor de klanten zoals ik is het heel vervelend, want mocht het pakje zoek raken, dan heeft het bedrijf dat het pakje verzond het "bewijs" dat het bezorgd is!
Fijn dan!
Dat is toch te gek voor woorden?
De bezorgers kunnen hier niets aan doen, het ligt aan het beleid van PostNL, die bepaalt dat er niet meer gescand hoeft te worden. Ik heb op de knop "Geef je mening" gedrukt en mijn ongenoegen geuit over dit beleid van PostNL. Ze liegen gewoon dat mijn pakje al bezorgd is!
Uiteindelijk kwam het bewuste pakje, een boek voor mijn kleinzoon die bijna jarig is, een dag later en was mijn zorg om een verdwenen pakje opgelost.
Ik roep jullie op te protesteren tegen dergelijke praktijken als er volgens de track & trace een brievenbus-pakje bezorgd is, maar je nog niets ontvangen hebt. Ik hoop namelijk dat het beleid door alle klachten teruggedraaid wordt en het bij track & trace van een brievenbus pakje werkelijke informatie bij de ontvanger komt.
Ik ga ook protesteren,als het weer gebeurt. Goed idee. Trouwens DHL kan er ook wat van
BeantwoordenVerwijderenIk vind het persoonlijk nogal overdreven om zo’n klachtaktie op te starten. Ons land is echt heel goed georganiseerd als je het vergelijkt met andere landen en er zijn zoveel ergere dingen gaande. In de meeste gevallen komt het wel goed met de pakjes. Yolanda
BeantwoordenVerwijderenVorig jaar had ik 3 paar schoenen besteld waarvan ik er 1 paar van zou houden , ik wou ze eerst passen. De hele tijd binnen gebleven om op de deurbel te letten. Toen ineens een melding op de telefoon "pakket bezorgd" ! Waar dan? Geen kaartje in de brievenbus , helemaal niks! Het was een pakket van ver over de 300.-€ . Bij de buren links en rechts en aan de overkant gevraagd, nee niks. Uren later komt iemand uit de straat het pakket brengen. Ze waren helemaal niet hier geweest.Dus post nl vertrouw ik niet meer.
BeantwoordenVerwijderenWij kopen zo weinig mogelijk online maar wonen in een klein dorp met weinig winkels, dus zo af en toe is het nodig. Meestal gaat het gewoon goed maar ook dit is bij ons weleens gebeurd. Direct een klacht ingediend maar of het helpt…..
BeantwoordenVerwijderenThea
Ook ik werk bij PostNL en wil wel even nog wat nuanceren: het klopt dat pakjes met Track and Trace gekoppeld worden aan een bestelloop en dat de melding 'bezorgd' wordt gestuurd als de postbezorger zijn bestelloop af heeft. En soms gaat er inderdaad iets mis. Wanneer een pakketje op het sorteercentrum achterblijft, wordt het niet aan de bestelloop gekoppeld. Je krijgt dan een melding dat het vertraagd is. Als het in de verkeerde tas terecht komt (dit deel van het sorteren is mensenwerk) kan het inderdaad lopen zoals bij jou gebeurd is. Voor wat betreft het afschaffen van het scannen voor de deur: dat werkte voor geen meter. Soms kwamen scans niet goed door. En een flink deel van de bezorgers wilde het gewoon niet doen of vergat het weleens, waardoor pakketten op 'onderweg' bleven staan terwijl ze allang bezorgd waren. Daar werd door ontvangers dan weer misbruik van gemaakt (ik heb het 'echt' niet ontvangen, stuur een nieuwe) wat de verzenders (dus de klanten van PostnL) niet fijn vonden. Een aantal redenen van bezorgers om dit niet te willen doen die ik heb gehoord in mijn tijd als teamleider: dan kan PostNL zien waar ik precies ben op welke tijd/het is teveel gedoe/dan wordt mijn telefoon nat/vroeger hoefde dat niet dus doe ik het nu ook niet etc. Met het nieuwe systeem is het percentage juist verwerkte pakketjes flink verhoogd.
BeantwoordenVerwijderen