woensdag 16 juli 2008

Gemiddelde Nederlander gooit 55 kg per persoon aan voedsel weg

16/07/2008
Volgens de voorpagina van de Volkskrant gooit de gemiddelde Nederlander per jaar 55 kilo per persoon aan voedsel weg. Dat is ruim een kilo per persoon per week! De krant verwijst naar de website van Milieu Centraal, waar je een leuke test kunt doen om je eigen voedsel-weggooi-gedrag te testen (dit is de link) en uit te rekenen hoeveel voedsel jij per jaar weggooit. Volgens deze site gooien Nederlanders voor gemiddeld125 euro per persoon per jaar aan voedsel weg! Een fantastische site overigens, heel interessant voor consuminderaars, vaak is milieubewust gedrag ook erg goed voor je portemonnee. Milieu sparen = geld besparen.
Volgens de Volkskrant is de verdeling van de weggegooide voeding als volgt:
Zuivel 29%
Brood 17%
Overig 16%
Groente 9%
Fruit 8%
Vlees en vleeswaren 6%
Aardappelen 6%
Gebak en koek 3%
Oliën en vetten 3%
Vis, rijst, eieren elk 1%
Zuinigaan gaat ook de test van milieucentraal doen. Dit houdt in dat je 2 weken lang bijhoudt hoeveel je weggooit. Via het rekenprogramma wordt vervolgens uitgerekend hoeveel je per jaar weggooit. Volgens mij gooi ik niet veel weg, soms eens wat zure melk of vergeten yoghurt, maar verder valt het reuze mee. Over 2 weken hier meer over mijn resultaten van de weggooitest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.