woensdag 24 september 2008

Groene stroom echt groene stroom?

24/09/2008
Waterenergie
EenwindmolenIn het programma Radar hadden ze maandagavond het onderwerp groene stroom. Volgens een onderzoek van de consumentenbond heeft de vraag naar groene stroom niets te maken met het aanbod. Het is dus niet zo dat als er in Nederland maar genoeg vraag is naar groene stroom, er dan meer groene stroom opgewekt wordt. De stroom die je afneemt is meestal in feite grijze stroom. Volgens Radar wordt de consument een rad voor ogen gedraaid. De groene stroom wordt elders, bijvoorbeeld in Noorwegen opgewekt en dan door Nederlandse leveranciers gekocht met subsidies (geld van de belastingbetaler) en toch betaal je als consument extra. Het advies van de consumentenbond is om geen groene stroom af te nemen, tenzij de stroom inderdaad in Nederland wordt opgewekt. Dit is op de site van Radar na te gaan. Ik voel me bedrogen en bedonderd, ik neem al jaren groene stroom af. Nu blijkt dat ik dubbel betaal: 1x als belastingbetaler en 1x als afnemer van groene stroom
Op de afbeeldingen voorbeelden van wind- en waterenergie.
Wat vind jij van de conclusie dat afname van groene stroom niet helpt om meer groene stroom in Nederland te produceren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.