dinsdag 21 oktober 2008

Een nieuwe fiets!

21/10/2008
2009_orange_pure_t3_d_popup Het is nog niet zover, maar ik ga een nieuwe fiets kopen! Via mijn werk kan ik een fiets van €750 kopen die mij netto 299,50 euro kost! Verschil: 450,50 in mijn voordeel. Dat zit zo, mijn werkgever wil het fietsen van werknemers stimuleren: gezond, goed voor milieu, minder parkeerruimte nodig etc etc. Sinds kort vergoedt de werkgever de helft van het aankoopbedrag tot €375,- De andere helft betaalt de werknemer zelf, vanuit het bruto loon. Daar mag de werknemer 3 jaar over doen. Dat betekent dus dat ik vanuit mijn bruto loon €10,41 per maand betaal voor mijn nieuwe fiets! Omgerekend naar het netto loon betekent dit dat ik €8,32 per maand betaal. Eigenlijk schiet de werkgever dit bedrag voor en betaal ik renteloos bruto 10,41 per maand af. De fiets moet gekocht worden via de Nationale Fietsen Projecten BV (NFP). Die levert de fiets en de verplichte verzekering met een korting van 10% op de catalogusprijs. Bijna alle fietsenhandels zijn aangesloten bij de NFP, dus ik kan gewoon naar de dichtstbijzijnde fietsenhandel gaan. Ik mag elke 3 jaar een nieuwe fiets aanschaffen via deze regeling. Ik mag een duurdere fiets aanschaffen, dan betaal ik het meerbedrag zelf, gewoon in 1 keer, van mijn netto inkomen. Prima regeling lijkt mij. Een nadeel: bij een uitkering bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid wordt uitgegaan van het bruto loon min deze bijdrage voor de fiets. Dit geldt overigens niet voor de pensioenrechten.
Ik moet wel afzien van gratis parkeren op mijn werk, maar ik ging toch al op de fiets.
Om nou 1x per 3 jaar een nieuwe fiets aan te schaffen, lijkt me wat overdreven. Maar als 1 van mijn dochters tegen die tijd aan een andere fiets toe is, dan is het best een idee! Ik (al weer) een nieuwe, zij een prima, nog maar 3 jaar oude fiets, voor een zacht prijsje over te nemen. De fiets die ik nu heb is eigenlijk ook nog prima, die is ruim 7 jaar oud, er is naar schatting ongeveer 15.000 km op gefietst, afgelopen voorjaar zijn er nieuwe banden op gezet. Die gaan we gebruiken als reservefiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.