zondag 23 november 2008

met de trein - nog meer OV gedoe

23/11/2008 – met de trein - nog meer OV gedoe

Afgelopen vrijdag reisde jongste dochter zoals gebruikelijk met de trein naar huis. Ze studeert in Wageningen, ik woon in het "Noorden des Lands", je weet wel, van de slogan: er gaat niets boven … ..
Normaal gesproken doet ze over de reis 3 uren en drie kwartier. Maar door het slechte weer duurde het 7 uren voordat ze thuis was. Ze ging om 3 uur weg. Dochter reist altijd via Utrecht. Reizen via Utrecht heeft veel voordelen: er is altijd een zitplaats, ze hoeft niet over te stappen en kan blijven zitten. Aangekomen in Utrecht, bleek dat tussen Utrecht en Amersfoort geen treinen reden: boom op de rails. Dus moest dochter via een andere verbinding naar het noorden. Hoe dan? Dat was niet duidelijk. Ze is naar Hilversum gereisd. De trein die ze daar moest hebben, was zo vol dat hij wegreed terwijl er nog passagiers, onder anderen mijn jongste dochter, op het perron stonden. Uiteindelijk heeft dochter een stoptrein gepakt. Overal ging van alles mis op het spoor, kapotte bovenleidingen, wisselstoring, bomen op de rails. Er reden erg weinig treinen, dochter heeft een groot deel van de reis moeten staan en kwam om vijf voor tien ‘s avonds doodmoe aan.
Ik begrijp niet goed hoe het mogelijk is dat er tijdens harde wind bomen op de rails vallen. Misschien denk ik te simpel, maar ik denk dan, je kunt er toch voor zorgen dat binnen een afstand van 15 meter geen bomen langs het spoor staan, dan kunnen ze ook niet omwaaien. Beperk de begroeiing tot struiken. Volgens mij vallen goed onderhouden, gezonde bomen ook niet zomaar om. Dus misschien is het ook een kwestie van onderhoud. En zouden die gebroken bovenleidingen eigenlijk ook niet veroorzaakt worden door gebrekkig onderhoud? Hoe is het anders mogelijk dat om de haverklap bovenleidingen breken. Dat moet anno 2008 toch echt anders kunnen. We zijn technisch zo ontwikkeld, je maakt mij niet wijs dat je het treinennet niet zo kunt maken dat de bovenleidingen gewoon blijven functioneren.
Een treinkaartje is duur genoeg, de dienstverlening moet beter kunnen, ook bij slecht weer. Wat vindt jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.