maandag 3 november 2008

Sojaboontjes!

03/11/2008 - Sojaboontjes
Sojabonen Vorige week heb ik een pond sojaboontjes gekocht. In de sojaboon zit een uitstekende soort eiwit, die heel goed als vleesvervanger gebruikt kan worden. Als beesten, bijvoorbeeld varkens, soja eten, hebben ze 5 kg soja nodig om 1 kg vlees te produceren. Als mensen in plaats van vlees soja zouden eten, is er 1/5 van de landbouwgrond nodig. En dan heb ik het nog niet eens over de grond die nodig is om de veefokbedrijven te huisvesten.
Sojabonen moeten minstens 12 uren weken. Je moet dus al de dag ervoor beginnen met de voorbereidingen. Zaterdag heb ik de boontjes voorgeweekt. Ze zwollen enorm op! Toen ik ze wilde gaan koken, had ik 500 gram gewelde bonen! Sojabonen moeten 3 à  4 uren koken. Ik heb de bonen in een combi van snelkook en hooikist gekookt: eerst 15 min in de snelkoker, daarna 6 uren in de "hooikist". Deze hooikist bestaat uit kranten, kussens en fleeceplaids en vervolgens een lekker warm dekbed. De pan was na 6 uren nog steeds gloeiend heet. De boontjes waren prima gaar. 250 gram is voldoende voor 4 personen. Tenminste als je ze in combinatie met bijvoorbeeld rijst als vleesvervanger eet.
En, en daarom schrijf ik er een logje over, de sojaboon is héél goedkoop, terwijl er heel hoogwaardige eiwitten inzitten. Ik heb voor een pond 0,85 betaald. Uitgaande van 250 gram voor vier personen, is dit iets meer als 0,10 per persoon per maaltijd! Sojabonen hebben van zichzelf een vrij flauwe smaak, dus een beetje pittig maken, met bijvoorbeeld sambal, is wel nodig.
Binnenkort ga ik experimenteren met zelfgemaakte sojaburgers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.