woensdag 10 december 2008

Welke verzekeringen zijn noodzakelijk?

10/12/2008
Vandaag hoorde ik het verhaal over iemand die zonder WA verzekerd te zijn op de fiets een ongeluk had veroorzaakt. Hij zou gisteren een lange vliegreis maken. Hij brak bij dit ongeluk zijn enkel en kon niet reizen. Wat bleek? Hij had geen WA verzekering en ook geen annuleringsverzekering voor zijn reis naar een ver land in Afrika. Er ontstond op mijn werk een discussie over de vraag: welke verzekering is absoluut noodzakelijk?
Ik vind een WA – en een inboedelverzekering eigenlijk echt noodzakelijk, en voor een verre, dure reis is een annuleringverzekering een goed plan. De rest is misschien handig, maar toch naar mijn mening een luxe.
Wat vind jij?

11 december: nog even een aanvulling op mijn blog van gisteren:
- Spaarvarkentje heeft natuurlijk helemaal gelijk, een zorgverzekering is noodzakelijk. Ik ben iemand van halverwege de vorige eeuw die nog steeds denkt in termen van ziekenfonds en niet over een verzekering. Of een zorgverzekering verplicht is, weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel een zorgverzekering en dat lijkt me ook wel erg verstandig.
- Harma heeft ook een punt, een opstalverzekering is noodzakelijk wanneer je een koophuis hebt, volgens mij kun je anders geen hypotheek afsluiten. Ik heb ook een opstalverzekering;-)
- Anna heeft niet gelijk: een WA is niet verplicht als je geen auto hebt en op de fiets zonder remmen tegen een auto oprijdt, maar je moet zeker wel de schade betalen. Dus je kunt maar beter wel verzekerd zijn.
Welke verzekeringen heb ik zelf? Zorgverzekering, WA verzekering voor particulieren, inboedel- en opstalverzekering, levensverzekering (=onderdeel van de levenhypotheek) en een begrafenisverzekering.
Verder hangt het denk ik heel erg van de omstandigheden af wat verstandig is om te verzekeren. Soms is een rechtsbijstandverzekering handig, een begrafenisverzekering of een nabestaandenverzekering.
Via mijn vakbond ben ik verzekerd van rechtsbijstand als ik een conflict heb met mijn werkgever. Ik ga er voor het gemak toch maar van uit dat ik verder geen rechtsbijstand nodig heb. Mocht dit wel zo zijn, dan heb ik pech gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.