woensdag 20 mei 2009

5x winst

20/05/2009
Gisteravond had ik een vergadering, bijna 8 kilometer van hier. Ik ben op de fiets gegaan, het leverde mij 5x winst op:
1. gezondheidswinst: 15,6 kilometer extra gefietst, dus extra bewogen
2. winst van een plezierig ritje in de zon (heen) en zonsondergang (terug): landschappelijk was het een leuke route, planten, struiken en bomen geurden heerlijk, al je dit afzet tegen een stinkende bus: op de fiets is veel leuker.
3. milieuwinst: geen uitlaatgassen geproduceerd, alleen wat extra zweetdruppeltjes
4. tijdwinst: volgens de OV-planner deed ik over de (enkele) reis 46 minuten, lopen naar de bushalte, busrit, wachten op overstap, busrit en nog weer lopen naar de bestemming. Ik had op de fiets aan 35 minuten genoeg.
5. winst voor mijn portemonnee: anders had de bus mij 2 euro gekost. Dat is niet veel en ook niet 100% winst, want mijn fiets en de banden slijten van gebruik.
Een half uur voordat ik van huis vertrok regende het nog behoorlijk, ik heb overwogen met de bus te gaan, maar de buienradar gaf aan dat het snel droog zou worden. En dat was ook zo, toen ik op de fiets stapte, brak de zon door. Het was wel erg ver, als ik nog een auto had gehad, was ik zeker met de auto gegaan. Die keuze heb ik op dit moment niet meer.
Wat ik wel merk, is dat de kilometers naar mijn gevoel elk jaar langer worden. Dertig jaar geleden was ik 26 jaar, toen fietste ik met veel meer gemak een dergelijk ritje. Over nog weer 30 jaar ben ik 86 jaar, ik weet niet of ik dan nog fiets, misschien kies ik dan wel weer voor het gemak van een auto, lijkt me wel waarschijnlijk. Of ik laat me rijden, ook niet zo slecht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.