Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 18 mei 2009

Reclame, de grote verleider

18/05/2009
Sinds januari 1999 heb ik een nee/ja sticker op mijn deur. Ik vind dat reclame te veel nadelen heeft:
- het papier kost erg veel bomen. Door folders te weren verbruik ik minder papier en worden er dus minder bomen omgehakt. Volgens milieucentraal krijgen we per jaar 34 kilo reclamedrukwerk in de bus. Klik op de link voor meer informatie, je kunt hier ook een nee/ja of een nee/nee sticker aanvragen.
- reclame creeert behoeften die je eigenlijk niet hebt. Als ik niet weet wat er allemaal aan prachtigs en voordeligs aangeboden wordt, bijvoorbeeld voor de huishouding of elektronica, hoef ik het ook niet.
- door reclame geef je meer geld uit dan zonder reclame. Als je je niet laat beïnvloeden door de reclame en je alleen koopt wat je echt nodig hebt, geef je minder geld uit.
De reclame is voor bedrijven omzetverhogend, daarom doen ze het, niet om jou een plezier te doen.
Deze week en volgende week heeft Albert Heijn de jokerweken. Ik vind het een uitgekiend en uitgekookt concept. Je krijgt 3 stickers in huis waarmee je 10 procent korting krijgt op producten. Op sommige A-merken is de korting 30%. Wat doen veel mensen?
Ze gaan naar de winkel terwijl ze dat anders misschien niet zouden doen = extra klanten en omzetverhoging
Ze kopen dure producten, want 10% van een hoog bedrag levert meer korting op dan 10% van een laag prijsje = omzetverhoging
Ze kopen A-merken, terwijl ze dat anders misschien niet zouden doen = omzetverhoging
Ik had gisteren AH stickers gekregen van oudste dochter die op zaterdag post bezorgt voor TNT. Ik heb ook 3 artikelen gekocht en stickers geplakt. Als ik dan door de winkel loop, merk ik dat de verleiding om dure producten aan te schaffen toch aanwezig is, ondanks mijn kritische houding.
Wat heb ik gekocht?
- 1 gerookte makreel
- doosje ijs
- shampoo
Totaal voordeel: 69 eurocent. Dat ijs had ik anders waarschijnlijk niet gekocht, de rest had ik wel nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen