Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 16 mei 2009

Op zoek naar lekkere, goedkope voeding

16/05/2009
Geïnspireerd door de weblog van less is enough, de Amerikaanse die een maandlang (februari/maart ’09) leefde van 1 dollar per dag, ben ik de laatste tijd op zoek naar voedingsmiddelen die gezond, lekker en goedkoop zijn. Ik zoek niet naar goedkope vleessoorten, want daar heb ik niets mee. Waar ik naar zoek, zijn de niet zo gewone granen, groenten en peulvruchten als variatie op de gewone voedingsmiddelen zoals eieren, kaas, bruine bonen, pasta, rijst en aardappels.
Dit heb gevonden:
polenta – dit is maïsgriesmeel, de prijs is 0,79 per kilogram. Je gebruikt ongeveer 100 gram per persoon. Op internet kun je recepten vinden, o.a. deze , mijn ervaring is dat 10 minuten kooktijd inderdaad voldoende is. Ik vind het erg lekker! Een goed alternatief voor couscous, die een stuk duurder is.
gierst – dit is een graan dat o.a. in Afrika gegeten wordt. Meer informatie kun je hier vinden. Ik heb tot nog toe alleen biologische gierst gekocht. Wel wat duurder dan polenta, maar heel gezond. Wist je dat er al voor de jaartelling in Nederland gierst verbouwd werd?
boekweit - strikt genomen is boekweit geen graan, maar je kunt het eten als graan. Hier en hier kun je er meer over lezen. Ook boekweit is in Nederland al heel oud en werd vooral in arme streken veel gegeten. Ik eet boekweit vooral als kasha. Helaas heb ik hiervan alleen de Engelse uitleg gevonden. Sorry voor diegenen die deze taal niet/onvoldoende beheersen.
kikkererwten – gedroogde kikkererwten zijn onder anderen verkrijgbaar bij AH voor 1,39 per 900 gram. Hier lees je meer over de kikkererwt. Per persoon heb je aan 50 gram voldoende. Dus voor 1,39 heb je "vleesvervanger" voor 0,077 euro per persoon. Zeer dier- en portemonnevriendelijk.
linzen – ook linzen zijn een heel goedkope eiwitbron. Goedkoop en lekker. Met name in de Indiase keuken wordt veel met linzen gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen