vrijdag 15 mei 2009

Waar in huize Zuinigaan niet op wordt bezuinigd

15/05/2009
Cartoon_bezuinigen Op 5 mei was de vraag van Anna: waar bezuinig je niet op? Vandaag ga ik daar een blog aan wijden.
Nu is bezuinigen heel relatief. Als je gewend bent (heel) veel geld uit te geven, dan bezuinig je al als je per week 1x minder uit eten gaat, of als je in dit geval ivp 60 euro p.p. "maar" 40 euro uitgeeft. Zoals ik jullie hier al verteld heb, heb ik langdurig van een bijstandsuitkering geleefd. Ook nadat ik in 1999 werk kreeg, bleef het krap. Ik was alleenstaande ouder en had minder geld dan toen ik in de bijstand zat. We zaten tot jaar of 6 geleden nog ruimschoots onder de armoedegrens. Ik weet niet of jullie wel eens van armoedeval gehoord hebben. Dit is het verschijnsel dat je een laag inkomen verdient, net boven het bijstandsniveau, waardoor je geen recht meer hebt op bijstand en ook geen recht meer hebt op alle voordeeltjes die aan de bijstand verbonden zijn, je hebt daardoor in feite een lager inkomen dan toen je nog in de bijstand zat. Ik ben er niet op tegen om mensen met bijstand voordeeltjes te geven en allerlei subsidies, dit is een goede manier om te zorgen dat gezinnen het hoofd boven water kunnen houden. Alleen in geval van armoedeval zouden er aanpassingen moeten komen.
Maar goed, wat ik maar wil zeggen is, dat ik gewend ben om zuinig te leven en met weinig rond te komen. Dus als ik hier vertel waar ik niet op bezuinig, dan is dat misschien in jouw ogen juist wel heel zuinig, terwijl het in mijn ogen (veel) zuiniger kan, als je daarvoor kiest.
Waar bezuinig ik niet op (in willekeurige volgorde):

- Op goede schoenen en sokken.
- Op groente en fruit. Ik volg het advies van het Voedingsbureau en zorg voor tenminste 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag.
- Reizen naar mijn moeder. Elke week bezoek ik mijn 85-jarige moeder.
- Verjaardags- en sinterklaascadeaus voor mijn dochters. Er is al jaren een vast bedrag, 50 euro, dat ik per kind per verjaardag en sinterklaas besteed.
- Bibliotheek. Ik ben en blijf lid van de bibliotheek, nu al 50 jaar lang.
- Zwemabonnement in het zomerseizoen – van mei – september zwemmen.
- Smakelijke producten – als ik bijvoorbeeld pindakaas van merk A lekkerder vind dan de goedkopere van merk B, dan koop ik de pindakaas van merk A. Over het algemeen kies ik voor goedkoop, maar voeding moet ook lekker zijn.
- Plantjes voor in mijn tuin. Ik koop elk jaar plantjes voor in de bakken en vul iets aan in de tuin. In mijn vorige huis in de "Vogelaarwijk" kocht ik door jeugd-vandalisme jarenlang helemaal niets.
- Goede BH’s. Ik heb exemplaren van 60 euro per stuk. Goedkopere zitten niet lekker en zien er niet goed uit.
- Zorgverzekering – in de duurdere categoriën zitten hogere vergoedingen voor pedicure, brillen, fysiotherapie etc. Helaas is dat allemaal nodig voor mij. Uiteindelijk levert niet bezuinigen het meeste op aan vergoedingen, het is voor mij voordeliger dan alleen de basisverzekering. Bezuinigen op de zorgverzekering zou dus voor mij een averechtse uitwerking hebben.
- Fiets – ik heb een relatief dure fiets die heel lekker fietst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.